Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شاید بتوان قانون شهرداری‌ها را در کشور از قدیمی‌ترین قوانین موجود دانست که با وجود تغییرات زیاد اجتماعی و فرهنگی در داخل کشور همچنان به عنوان یک اصل مورد قبول همگان در حال اجرا است که بر اساس این قانون، انتخاب شهردار، نخستین وظیفه اعضای شورای شهر است.

شورای ششم شهر قزوین با انبوهی از انتظارات و امیدها کار خود را از نیمه مرداد ماه سال جاری آغاز کرده و روزهای سخت و حساسی را با حرف و حدیث‌های بسیاری برای انتخاب شهردار اصلح سپری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای اسلامی شهر قزوین ماراتنی سخت و حساس را در پیش گرفته است که نتیجه‌ آن می‌تواند باعث عمران و آبادانی یا توقف توسعه در قزوین باشد.

خوشبخانه در چند سال گذشته با تغییر نگاه‌ها به حوزه مدیریت شهری تلاش شده است تا شهرداران با شرایط خاص و ضوابطی مشخص تعیین شوند که اعضای شورای شهر بیش از دیگران در این روند می‌توانند اثربخش باشند.

شورای شهر قزوین نیز حالا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز فعالیت خود و با بررسی رزومه و انجام مصاحبه با تعداد زیادی از کاندیداهای صندلی "شهردار" در قزوین به چهار گزینه نهایی رسیده است که به زودی شهردار قزوین انتخاب خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین بر همین اساس سراغ قاسم الهیاری سخنگوی شورای شهر قزوین رفته و با او در خصوص شهردار اصلح و برنامه‌های شورا برای پیشرفت و آبادانی شهر گفت و گو کرده است.

وی معتقد است برای رسیدن به شخص اصلح باید همه توان و ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت چون دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و باید اولویت امروز مردم درنظر گرفته شود.

ایرنا. انتخاب فردی مناسب به عنوان شهردار چه تاثیری بر مدیریت شهری دارد؟

به اعتقاد من، شهردار به عنوان سکاندار و کلیددار عرصه مدیریت شهری، فردی است که کلیه امور اجرایی شهر و مدیریت شهری را بر عهده دارد و باید فردی توانمند،کاربلد و با تجربه در این زمینه انتخاب شود.

بی‌تردید مهمترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است و باید با معیارها و شاخص‌هایی، فردی را انتخاب کنند که بتواند بیشترین تأثیر گذاری را در اداره مطلوب شهر داشته باشد و مورد رضایت شهروندان باشد.

یک شهردار ایده آل با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی می‌تواند در رسیدن به اهداف مدیریت شهری موفق عمل کند.

ایرنا.مهم‌ترین ویژگی یک شهردار خوب چیست و علاوه بر تخصص چه ویژگی دیگری باید داشته باشد؟

داشتن روحیه جهادی و انقلابی، عزم جدی در فساد ستیزی، شفافیت، داشتن روحیه مشورت با دلسوزان و نخبگان و اعتماد به جوانان متخصص و انقلابی با رویکرد توانمند سازی فرهنگی شهر از جمله شاخصه‌های مورد نظر برای انتخاب شهردار است.

در کنار تخصص، یک شهردار خوب کسی است که شهرداری اولویت اول او باشد و با حل مشکلات مردم بتواند شهر را به سمت تعالی سوق دهد و تلاش کند تا شهر از رانت و مافیایی که ممکن است در انحصار یک گروه اقلیت باشد فاصله بگیرد.

همچنین شهردار منتخب باید ارتباطات ملی و فرا استانی داشته باشد و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس و ارتباطاتی که با وزارتخانه‌ها برقرار می‌کند ظرفیت مجموعه‌های مختلف مدیریت شهری را ارتقا دهد.

قطعاً چنین شخصی می‌تواند شهرداری مطلوب و قوی باشد و با روحیه تحول گرایی، مجموعه مدیریت شهری را از رخوت و روزمرگی که ممکن است کارکنان به آن دچار شده باشند دور کند.

ویژگی‌های یک شهردار خوب دانایی، آگاهی، هوشمندی، توانایی، تخصص، تدین و نگاه درست به مشکلات است و باید با روحیه فساد ستیزی، گلوگاه‌های فساد را به خوبی بشناسد و درصدد مقابله با آن برآید.

همچنین رضایت شهروندان نیز بسیار تاثیرگذار است نباید نگاه سیاسی در انتصابات و انتخاب‌های خود داشته باشد و دچار سیاست زدگی نشود و با یک نگاه فراجناحی افراد متخصص، متعهد و انقلابی را به کار گیرد.

بی تردید داشتن حسن شهرت، برنامه محور بودن و تعامل خوب با مجموعه مدیریت شهری می‌تواند تأثیر خوبی در عرصه مدیریت شهری داشته باشد.

ایرنا. انتخاب شما برای شهردار قزوین گزینه بومی یا غیربومی است؟

اعضای شورای شهر قزوین از فردای اعلام نتایج انتخابات فعالیت خود را به صورت غیر رسمی آغاز کردند و در این مدت گزینه‌های زیادی را برای تصدی سمت شهردار بررسی کردند؛ بنابراین به صورت شبانه‌روزی روی این موضوع کار شد.

به عقیده بنده اولویت اصلی، انتخاب شهردار بومی و در غیر این صورت شهردار غیربومی با ویژگی‌های برتر خواهد بود، مهم این است که شهردار منتخب بتواند انتظارات مردم و شورا را برطرف کند.

داشتن برنامه جامع مدیریت شهری، ارتباطات قوی با مدیران بالادستی در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع ملی و استانی و دستگاه‌های مرتبط، پیگیری جدی امور، ارتباط مؤثر با شهروندان، ضد فساد بودن و تعامل مثبت با اعضای شورا از جمله مسائلی است که شهردار آینده باید داشته باشد و قطعاً در انتخاب شهردار این شاخص ها مورد توجه خواهد بود.

ایرنا. مهم‌ترین چالش‌های مالی شهرداری قزوین را چه می‌دانید؟ وضعیت حوزه عمرانی شهر و عملکرد شوراها در این زمینه چگونه است؟

شورای ششم باید در فرصت سازی برای همه شهروندان و کاهش نابرابری‌ها در توزیع و تخصیص اعتبارات و خدمات در بخش‌های مختلف، برنامه‌های مدونی داشته باشد، به طوری که عملکرد شهردار منتخب فرصت‌های طلایی را برای رشد همه‌جانبه نقاط مختلف شهر، به طور عادلانه تضمین کند.

مهم‌ترین چالش مالی،بدهی شهرداری به بانک شهر است البته لزوماً داشتن بدهی برای شهرداری‌ها بد نیست ولی باید بررسی کنیم این بدهی در چه صورتی ایجاد شده است اگر وام و پول در مسیر پروژه‌های عمرانی و رفع نیاز مردم در سال‌های گذشته گرفته شده باشد امروز با گذشت زمان دارای ارزش افزوده برای شهر هستند اما بدهی‌ها که به پیمانکاران وجود دارد و پرداخت حقوق کارکنان از مهمترین چالش‌های پیش رو است.

برای برون رفت از این مسیر باید شهرداری با ورود سرمایه گذار و کسب درآمد تلاش کند و در حوزه سرمایه گذاری برنامه محور باشد تا بتواند برای رفع مشکلات پیش رو با استفاده از دارایی‌های شهرداری به خوبی استفاده کند.

در حوزه عمرانی پروژه‌های نیمه کاره زیادی وجود دارد که در درجه اول باید از تعریف پروژه عمرانی جدید پرهیز کرد و تکمیل و نهایی کردن طرح‌های عمرانی که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند یا نیازهای اولیه مردم را مرتفع می‌کنند در دستور کار قرار گیرد و بتوانیم با منابع درآمدی که در اختیار داریم با روش‌های مختلف اولویت‌های فرهنگی و عمرانی را پیش ببریم.

ایرنا.شهرداری برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها و تکیه نکردن بر منابع دولتی چه راهکاری می‌تواند در پیش بگیرد؟

شهرداری در بحث منابع مالی بدون تکیه بر منابع دولتی اداره می‌شود و تمام منابع شهرداری از خود مجموعه شهری و از طریق درآمدزایی است و وابسته به جایی نیست، از این رو راهکارهای متعددی برای مشارکت سرمایه گذاران و ایجاد درآمدهای پایدار تدوین شده است که تلاش می‌کنیم تا تعدادی از این طرح‌ها ایجاد و به درآمدزایی مطمئن و پایدار برای شهرداری قزوین تبدیل شود.

ایرنا. بخش زیادی از درآمدهای شهرداری مبتنی بر تراکم فروشی غیرمجاز یا همان تخلف فروشی است، شورای ششم چه برنامه‌ای در این خصوص خواهد داشت؟

قطعاً منابع درآمدی شهرداری بدون محاسبه تراکم و تخلف است و باید شهردار توان ایجاد درآمد پایدار را داشته باشد.

این تخصص شهرداری است که مؤلفه‌های درآمدی شهری را زیاد کند و امید او فقط به تراکم و تخلف فروشی نباشد معمولاً شهرهای که مؤلفه‌های درآمدزایی زیادی ندارند با رکود دوران ساخت و ساز شهر هم دچار بحران منابع می‌شوند بنابراین باید درآمد پایداری ایجاد کرد که تمام منابع شهرداری گره به تراکم فروشی و تخلفات نشود.

ایرنا. برخی معتقدند شهر گران اداره می‌شود، آیا درست است؟

چندان اعتقادی به گران اداره شدن شهر ندارم، بلکه معتقدم که با یک برنامه‌ریزی درست و صرفه‌جویی بهینه بسیاری از هزینه‌های شهرداری را می‌توان کاهش داد.

قطعاً هزینه‌ها غیرضروری در مجموعه شهرداری وجود دارد که نیازمند مدیریت درست است، باید هزینه‌های زاید را در شهرداری مدیریت کرد و پس از بررسی نحوه ورود افراد مازاد برای کنترل وضعیت برنامه ریزی نمود.

کلام آخر:

 از شورای شهر قزوین انتظار می‌رود، با همدلی و هماهنگی بین شورا و شهرداری برای برآورده کردن مطالبات مردمی و به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کرده و رشد و توسعه روز افزون قزوین را فراهم کنند.

برچسب‌ها شورای شهر شهرداری قزوین طرح های عمرانی استان قزوین مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری قزوین طرح های عمرانی شورای شهر شهرداری قزوین طرح های عمرانی استان قزوین مدیریت شهری شورای شهر قزوین انتخاب شهردار مدیریت شهری اعضای شورا یک شهردار برای شهر پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با عادل مرتضایی شهردار میانه، شهرستان میانه را یکی از شهرستان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرده و افزود: شهرداری میانه همواره از پیشگامان و حامیان حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌باشد.

بابایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان میانه، برنامه ریزی برای احداث و راه اندازی کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه با همکاری و مساعدت شهردار و مسئولین شهرستان میانه را از اولویت‌های کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد.

عادل مرتضایی شهردار میانه نیز در این در دیدار، فعالیت در حوزه فرهنگ علی الخصوص در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ارزشمند عنوان کرده و از زحمات کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی تقدیر و تشکر کرد.

مرتضایی آمادگی همه جانبه شهرداری میانه با کتابخانه های عمومی شهرستان در زمینه‌های انجام فعالیت‌های فرهنگی و تأمین جوایز مسابقات فرهنگی را اعلام کرد.

کد خبر 6088620

دیگر خبرها

  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • معرفی شهردار جدید گوراب زرمیخ
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • «حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد