Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی شیراز، از تداوم برداشت انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن محصول از تاکستان‌های دیم و آبی شیراز برداشت شود.

ذبیح‌الله سیروسی گفت: ۴۵۰۰ هکتار از باغهای شهرستان شیراز تاکستان است و بیشترین سطح آن در حومه شیراز و داریون قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از جهادکشاورزی شیراز، سیروسی با اشاره به اینکه انگور نسبت به سایر درختان میوه، تحمل بیشتری نسبت به کم آبی و خشکسالی دارد، ارقام انگور تولیدی شیراز را، ریش بابا، یاقوطی، رطبی و عسکری معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به اینکه قسمتی از تاکستان‌های شیراز به صورت دیم برپا شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با بیان اینکه متوسط عملکرد این محصول کمتر از ۴ تن در هکتار است، عنوان کرد: بیشتر تولیدات انگور به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و قسمتی نیز به صورت کشمش، مویز، شیره انگور در سبد غذایی شهروندان قرار می‌گیرد.

سیروسی از توصیه و تأکید کارشناسان باغبانی در استفاده از روش داربستی به متقاضیان سخن گفت و افزود:
با توجه به افزایش کیفی و کمی تولید محصول در روش مذکور به صورت پراکنده در سطح ۱۰ هکتار از تاکستان‌های شهرستان روش داربستی به صورت پایلوت و خود اجرایی اجرا شده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: در روش داربستی از ارقام یاقوتی، عسکری، سیاه سمرقندی، مریوان، فلیم، پرلیت و رطبی استفاده شده است که در مقایسه با روش پا چراغی بیش از دو برابر محصول می‌توان برداشت کرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شیراز اظهار کرد: طرح ایجاد باغ الگویی انگور در شهرستان شیراز چند سال است که با نظارت مستقیم محقق برجسته انگور کشور جناب آقای دکتر کاووسی در حال اجرا است که با اجرای طرح مذکور و با رعایت اصول به باغی محصول انگور در واحد سطح با کیفیت و کمیت بیشتری تولید می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مریوان دیم برداشت انگور جهاد کشاورزی شهرستان شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی داورزن امروز گفت: هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان، امسال زیر کشت انواع محصولات جالیزی قرار گرفته است.     سعید خسروجردی با اشاره به کشت مالچ در مزارع جالیز به منظور ذخیره‌سازی آب، کاهش آبیاری و رویش علف‌ های هرز، اظهار کرد: بهره برداران بیش از ۹۹ درصد مزارع جالیز در داورزن، از شیوه کشت مالچ استفاده می کنند و با این روش کاشت، محصول یک ماه زودتر وارد بازار مصرف می‌ شود.   وی افزود: امسال ۸۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان داورزن، زیر کشت زیره رفته است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش بینی می‌ شود ۵۶۰ تن محصول زیره از این سطح برداشت شود.   وی گفت: زیره سبز، از گیاهان دارویی بومی داورزن است که به دلیل استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی، محصول تولیدی این شهرستان در ردیف گیاهان سالم قرار دارد و به صورت پودر و ادویه و در صنعت عرق‌ گیری، استفاده می‌ شود.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه بیش از ۴۰ ساله کشت زیره در این منطقه، کشاورزان زیره کار این شهرستان دارای دانش فنی و بومی بالایی هستند که این امر منجر به دستیابی به عملکرد تولیدی تا هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار شده است.   خسروجردی گفت: ۱۲۸ هکتار از مزارع این شهرستان نیز امسال به کشت کلزا اختصاص یافته است که ۹۵ هکتار آن با شیوه‌ های نوین آبیاری می شود.   وی بیان کرد: ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار از عرصه های کشاورزی شهرستان داورزن نیز به عمل آوری محصولات باغی اختصاص دارد.   وی گفت: از این سطح ۱۴۵ هکتار انگور است که به طور متوسط با میانگین عملکرد ۱۴ تن محصول در هکتار، حدود ۲ هزار تن محصول از تاکستان های شهرستان برداشت می‌شود که بیشترین آن گونه های عسکری، پیکامی، ترکمن و یاقوتی است.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: هم اکنون ۴۵ استخر کشاورزی در این شهرستان به صورت دومنظوره و برای پرورش آبزیان فعالیت دارند.   مرکز شهرستان داورزن در ۷۵ کیلومتری سبزوار و ۳۰۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت