مسئول کپیرایت اکران فیلمهای خارجی کیست؟ / افزایش سهمیه با تقاضا
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۷۱۵۱
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی بیان کرد انجمن سینماداران در صورت تمایل میتوانند برای افزایش سانس اکران فیلمهای خارجی درخواست بدهند.
به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره شرایط اکران در سینمای ایران اظهار داشت: سیاست سازمان سینمایی و اداره کل، حمایت از اکران فیلمهای ایرانی و سینمای ایران است، طبیعتاً سازمان سینمایی مسئولیت اکران را سالها است به شورای صنفی نمایش واگذار کرده است که متشکل از نمایندگان صنوف سینمایی است و تصمیم گیرندههای اصلی برای چگونگی اکران فیلمهای ایرانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: طی مدت گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه بسیاری از تهیه کنندگان ایرانی به دلیل آنکه نگران فروش فیلمهای خود بوده و تمایلی به اکران فیلمها در شرایط فعلی نداشتند، شورای صنفی نمایش با توجه به یکی از مواد آئین نامه اکران، نمایش فیلمهای خارجی را در نظر گرفت. ماده ۵۵ تا ۶۰ در نظام نامه اکران در سال ۱۴۰۰ نیز برای پیشبینی چگونگی اکران فیلمهای خارجی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: در همین راستا، شورای صنفی به دفاتر پخش سینمایی اجازه داده است تا به صورت محدود اکران فیلمهای خارجی را چارچوب ضوابط اکران، نمایش دهند. دفاتر پخش به دلیل علاقه سینماهای چند سالنه به اکران فیلمهای خارجی، مجوز نمایش فیلمهای خارجی را دریافت کرده و به صورت محدود این آثار را در کنار فیلمهای ایرانی نمایش میدهند. خوشبختانه اکران فیلمهای خارجی در سینماهای کشور بسیار موفقیتآمیز بود و توانست چراغ سینمای ایران را در زمان کمبود فیلم ایرانی، روشن نگه دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، قوانین اکران فیلمهای خارجی در سینماها تغییر کرده یا خیر، توضیح داد: مانند روال گذشته، سینماهای چند سالنه امکان اکران فیلمهای خارجی را دارند، البته در نظام نامه اکران ۱۴۰۰، بندی پیش بینی شده است که در شرایط خاص مانند شرایط فعلی که امکان اکران فیلمهای جدید ایرانی وجود ندارد، به شورای صنفی نمایش این اجازه داده شود تا مجوز اکران فیلمهای خارجی را به سینماهای تک یا دو سالنه نیز داده شود.
این مدیر سینمایی درباره نظارت بر اکران فیلمهای خارجی و امکان اعتراض صاحبان فیلمهای ایرانی بیان کرد: سیستم سامانه «سمفا» این امکان را برای سینمای ایران فراهم کرده است تا به صورت شفاف نظارت لازم برای اکران و چگونگی نمایش فیلمها را داشته باشیم. تا امروز خوشبختانه نحوه اکران فیلمهای ایرانی آنقدر خوب بوده است که موردی برای اعتراض به اکران فیلمهای خارجی وجود نداشته است و فیلمهای خارجی در کنار فیلمهای ایرانی و نه در مقابل این فیلمها بودند و توانستند خدمتی به سینمای ایران کنند.
وی در جواب این سوال که با توجه به اینکه حق کپی رایت فیلمهای نمایش داده شده به کمپانیهای خارجی پرداخت نمیشود، آیا این مساله میتواند مشکلات قانونی را به همراه داشته باشد یا خیر، توضیح داد: تأیید محتوای فیلمهای خارجی توسط سازمان سینمایی و بر اساس چارچوب تعریف شده انجام میشود. اما مسئولیت کپی رایت برعهده درخواست کننده و یا دفتر پخشی است که فیلم را اکران میکند، در چنین شرایطی اگر مشکلی از سوی شرکتهای خارجی صاحب فیلمها پیش آید، شرکت پخش مورد نظر مسئول پاسخگویی به این مساله است.
وی بیان کرد: تمام دفاتر پخش فیلم که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، میتوانند فیلم خارجی اکران کنند. البته در نظام نامه اکران پیش بینی شده است که دفاتر پخش فعالی که در دو سال گذشته در حوزه اکران فیلم ایرانی اقدام کردهاند، میتوانند در این زمینه ورود پیدا کنند که بر همین اساس شرکتهای پخش «فیلمیران»، «حوزه هنری» و «فیلمسازان مولو» متقاضی اکران فیلمهای خارجی هستند.
فرجی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت تمایل سینماداران به افزایش سانس نمایش فیلمهای خارجی چنین درخواستی از سوی سازمان تأیید میشود یا خیر گفت: اگر انجمن سینماداران نسبت افزایش اکران فیلمهای خارجی متقاضی باشند، این پیشنهاد بررسی و نتیجه نهایی اعلام میشود.
منبع: مهر
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: کپی رایت اکران فیلم های خارجی فیلم های خارجی فیلم های ایرانی سازمان سینمایی اکران فیلم ها نمایش فیلم ها سینمای ایران شورای صنفی نامه اکران دفاتر پخش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا مست عشق پای ستارگان ترکیهای را به سینمای ایران باز میکند؟
به گزارش همشهری آنلاین، طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیهکننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بیمسئله نبود.
فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.
اما اینها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیهای مثل هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبتهای زیادی درباره آن شد.
حضور بازیگران ترکیهای در فیلمهای ایرانی البته به سالهای دور برمیگردد. در سالهای پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیهای در فیلمهای فارسی بازی کرده بودند. مهمترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.
دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلمهای ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیهای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.
پس از آن در دهه هشتاد فیلم اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دههی ۹۰ فیلمهایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقشهای فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.
اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلمها و سریالهای ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهدهدار بازی نقشهای اصلی یا دستکم پر رنگ در فیلمهای ایرانی شدند. فیلمهای مطرب، جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.
«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی میکرد که به واسطه سریالهایی که در آنها بازی کرده بود، برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.
«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خوانندهای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا میکند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلمهای موفق گیشه بود.
سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیهای، در آن بازی داشت.
حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمیاز سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیهای ساخته شدند، این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمیتواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.
در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمیتواند مشوقی برای ساخت فیلمهایی با حضور بازیگران ترکیهای قلمداد شود، اما میتواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن