Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:15:45 GMT

فرماندار لارستان: راه‌های نرفته فراوانی داریم

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۷۶۶۴

فرماندار لارستان: راه‌های نرفته فراوانی داریم

جلیل حسنی چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح و تبیین برخی ظرفیت ها و داشته ها و البته چالش ها و موانع فراروی توسعه این خطه، گفت: لارستان نخستین خاستگاه حکومت اسلامی و مهد علمای برجسته و بزرگی همچون آیت الله سید عبدالحسین لاری و آیت الله آیت اللهی و بسیاری از فرهیختگان سیاسی و دینی بود.

او به وجود بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و دیرینگی و پیشنیه کهن لارستان نیز اشاره کرد و گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته حکایت از وجود آثاری تاریخی همچون بازار قیصریه با قدمت بیش از هزار و ۷۰۰ سال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لارستان و شهرهای پاگرفته از آن

وی به ترکیب جمعیتی لارستان اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه بیش از ده ها بخش و شهر و شهرستان از دل این دیار کهن برخاسته و برخی مناطق از آن انتزاع شده است همچنان یکی از وسیع ترین مناطق و شهرستان های استان فارس است که فاصله برخی بخش ها و روستاهای آن حتی به بیش از ۳۹۰ تا ۴۰۰ کیلومتر نیز می رسد.

حسنی اضافه کرد:  با وجودهمه این تنوع جمعیتی زندگی مسالمت آمیز، هماهنگی و همدلی در تمام عرصه ها و مراودات روزانه و درهم آمیخته و چسبندگی فرهنگی و ارتباطات اجتماعی در این خطه زبانزد عام و خاص است و مصداق عینی این وحدت مثال زدنی می تواند الگویی تمام عیار در کشور و حتی برخی کشورهای مسلمان باشد.

توسعه در لارستان، انسان محور است

وی دیگر ظرفیت های مهم شهرستان لارستان را نیز یادآور شد و گفت: یکی از مهمترین داشته ها و منابع مهم و ارزشمند این دیار وجود خیرین و نیک اندیشانی است که طی سالیان متمادی همگام و حتی جلوتر از دولت های گوناگون برای آبادانی و توسعه این منطقه پیش قدم بودند.

فرماندر لارستان افزود: اینجا در لارستان برخلاف بسیاری از مناطق دیگر که منابع اعم از نفت وگاز ومعادن، آب ، گردشگری و یا مسایل دیگر می تواند محور توسعه و پیشرفت آن منطقه محسوب شود اما محور و خالق پیشرفت های اقتصادی و توسعه همه جانبه در لارستان و این کویر خشک تنها نیروی انسانی پویا، مردم و خیرین منطقه هستند.

او بیان کرد:میلیاردها تومان هزینه و سرمایه گذاری خیرین و نیک اندیشان خطه لارستان در اجرای طرح های مختلف در این شهرستان وجود دارد و به ندرت طرح و پروژه ای پیدا می‌شود که پای خیرین و نیک اندیشان لارستان در آن دیده نشود.

حسنی بدون اشاره به میزان کمک های میلیاردی خیرین در زمینه اجرای طرح های کلان و عام المنفعه در لارستان گفت: در همه حوزه ها از راه، آب، بهداشت و درمان، مسکن و بسیاری حوزه های دیگر ردپای خیرین و افراد نیک اندیش در این خطه پیداست.

وی ادامه داد: ظرف بیش از ۱۸ماه از کرونا خیرین لارستانی رقمی افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش های مختلف از کمک های مومنانه و خرید تجهیزات بهداشتی در زمانی که کشور به شدت در اوایل کرونا با کمبود امکانات مواجه بود، کمک و ایفای نقش کرده اند.

فرماندار لارستان گفت: در همین موج پنجم کرونایی و در یک پویش مردمی رقمی افزون بر ۴۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان ها تاکنون جمع آوری شده است.

 وی بیان کرد: خیرخیزبودن منطقه لارستان و وجود نیکوکاران و نیک اندیشان این خطه همواره زبانزد عام و خاص بوده اند و نه تنها در شهرستان بلکه فراتر و حتی حوزه کشورهای خلیج فارس منشا بسیاری از تحولات و برکات و کارهای عام المنفعه هستند.

حسنی گفت: بسیاری از لاری ها و دیگر شهرهای جنوبی استان فارس از همان زمان های دور به عنوان نیروی کار از کشور خارج شدند وامروز در قالب کارآفرین و خیر یا سرمایه گذار به کشور و خطه و میهن خود بازگشته اند تا منشا بسیاری از تحولات باشند و در امور خیرخواهانه و کارهای عام المنفعه نقش بارز و ممتاز ایفا کنند.

 حسنی همچنین به وجود فرودگاه بین المللی لار به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در زمینه رشد و شکوفایی لارستان نیز اشاره کرد و گفت: تا پیش از بروز کرونا در طول هفته بالای ۴۰ پرواز خارجی از لار به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس انجام می شد.

وی گفت: فرودگاه بین المللی لارستان همواره از نظر شمار پروازهای خارجی در رتبه چهارم و پنجم کشور قرار دارد.

حسنی بیان کرد: این فرودگاه در دوران سخت کرونایی نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و روش های نوین همواره از فرودگاه های برتر بوده و سال ۹۹ سه بار متوالی رتبه نخست در بین همه فرودگاه های کشور را به لحاظ رعایت اصول بهداشتی کسب کرد.

ساماندهی ساختار اداری در لارستان

فرماندار ویژه لارستان ارتقای این شهرستان در سال ۸۸ به عنوان فرمانداری ویژه را اقدامی امیدبخش ، توسعه مدارانه و تحول گرا برای تحقق خواسته های به حق مردم این دیار دانست و گفت: هم اینک برخی اداره ها در این شهرستان در قامت یک اداره کل و چندین شهرستان جنوبی استان را نیز پوشش می دهند.

او گفت: اداره کل راه و شهرسازی و همچنین انتقال خون، فرودگاه بین المللی لار، گمرک، انبار فرآورده های نفتی لارستان از جمله این دستگاه هاست.

وی همچنین به راه اندازی دفتر امور خارجه به عنوان یک اقدام مثبت و ماندگار در شهرستان لارستان یاد کرد و گفت: این نمایندگی در آن زمان هجدهمین نمایندگی وزارت خارجه بوده که در کشور افتتاح شد و این مهم به طورمعمول در مراکز استانها راه اندازی می شود مگر شهرهایی که ویژگی خاصی همچون قشم و کیش و لارستان داشته باشند.

به گفته حسنی کار نمایندگی وزارت خارجه در امور کنسولی است که صدور ویزای فرودگاهی را انجام می دهد و هم اینک نیز به جز از ۱۰ کشور،برای تمام کشورها می توانیم ویزای فرودگاهی صادر کنیم.

فرماندار ویژه لارستان همچنین از راه اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در این شهرستان نیز به عنوان یکی از اقدام های ماندگار و داشته های بارز این شهرستان یاد کرد و گفت: این خبرگزاری تنها اخبار و گزارش های لارستان را پوشش نمی دهد بلکه برای برخی شهرستان های جنوبی و مجاورت لارستان نیز منشا اثرات و برکات فراوان بوده است.

او افزود: شاهد هستیم از زمان افتتاح این دفتر بسیاری از ظرفیت ها و داشته های این منطقه در فضای عمومی و در سطح ملی بازتاب های گسترده ای یافته است؛ فارس با وجود ۳۶ شهرستان تنها در شیراز مرکز استان و لارستان از این خبرگزاری رسمی و مهم بهره مند است.

آیین آغاز به کار دفتر خبرگزاری ایرنا ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ در جلسه شورای اداری شهرستان لارستان به ریاست جلیل حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان و با حضور فاطمه نوری جهانگرد مدیرکل اخبار استان‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد و پس از آن، مسؤولان شرکت‌کننده ضمن افتتاح دفتر ایرنا، با روند انتشار  اخبارنیز آشنا شدند.

شتاب توسعه لارستان با اجرای ۲۳۰۰ پروژه عمرانی و زیربنایی

حسنی همچنین گفت: شهرستان گرمسیری لارستان در کنار برخی محرومیت‌ها، ضعف‌ها و کمبودها طی سال های گذشته و به گواه آمار و ارقام در سایه همدلی، تلاش ویژه دولت و مشارکت مثال زدنی مردم و نیک اندیشان در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تحولات و اقدام های انجام شده بر اساس شاخص های توسعه ای این شهرستان در حوزه های گوناگون نشان می دهد رشد بیش از چهار برابری اعتبارات استانی در سال ۹۹، اتمام و یا اجرای عملیات گازرسانی به ۶ شهرو بیش از ۳۰ روستا و سرمایه گذاری بیش از هشت هزار میلیارد ریالی در این زمینه ، برق رسانی به تمام روستاها و همچنین اجرای افزون بر یک هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ طرح عمرانی ، زیربنایی و اقتصادی قطار توسعه شهرستان را شتاب بخشیده است.

گازرسانی به ۳۹هزار لارستانی

وی گفت: شهرها و بسیاری از روستاهای شهرستان لارستان به دلیل دور بودن از خط انتقال سراسری گاز نتوانسته بودند به خوبی از این فرصت مغتنم بهره لازم را ببرند که ظرف سال های خیر این مهم محقق شد گاز رسانی به چهار شهر جویم، بنارویه، دهکویه و عماد شهر با همه روستاهای مشمول گاز رسانی از از طبیعی بهره مند خواهند شد.

سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد ریالی در حوزه برق رسانی لارستان

فرماندار لارستان همچنین گفت: در این شهرستان ظرف سال های اخیر تاکنون رقمی افزون بر ۵۵۰میلیارد ریال در حوزه های مختلف اعم از افزایش ولتاژ ، بهسازی و نوسازی شبکه های توزیع برق و برق رسانی به روستاها در این شهرستان سرمایه گذاری کرده است.

وی ادامه داد: احداث شبکه های روشنایی معابر به طول حدود ۳۲ کیلومتر با هزینه ای افزون بر ۳۷ میلیارد ریال ، نصب ترانسفورهای هوایی برای تقویت ولتاژ و توسعه شبکه به تعداد ۵۶۳ دستگاه و با اعتبار هزینه شده ۲۵۳ میلیارد ریال از جمله اقدام های دولت و شرکت توزیع نیروی برق این شهرستان ظرف هفت سال گذشته بود.

افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۲میلیون یورویی

وی بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کورده لارستان با سرمایه گذاری خارجی حدود ۱۲ میلیون یورو به همراه پنج نیروگاه خورشیدی دیگر در شهرها و مناطق مختلف استان فارس  را یکی از مهمترین طرح های اقتصادی طی سال های گذشته عنوان کرد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کورده لارستان یکی از مهمترین و شاخص ترین طرح های اقتصادی با سرمایه گذاری حدود ۱۲ میلیون یورویی معادل بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان با همت و تلاش سرمایه گذار بخش خصوصی وایجاد زیرساخت ها و مجوزهای لازم مورد بهره برداری قرار گرفت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه سالانه  از انتشار ۱۳ هزار و ۷۱۲ تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری به عمل می آید و در هر سال از مصرف چهار هزار و ۲۷۲ مترمکعب آب کاسته خواهد شد.

صدورمجور برای ۱۷نیروگاه خورشیدی در لارستان

فرماندار ویژه لارستان تاکید کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت وجود نیروگاه های خورشیدی در تامین انرژی های تجدید پذیر و قابلیت های منحصربه فرد این شهرستان برای ایجاد سرمایه گذاری های کلان صدورمجوز برای ۱۷مورد نیروگاه خورشیدی از یک تا ۲۵ مگاواتی صادر شده است.

حسنی یادور شد: تمامی این مجوزها و صدور استعلام ها و زیرساخت های موجود که ظرف سال های گذشته و در دولت تدبیرو و امید صادر و تامین شده است.

 تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان

فرماندار ویژه لارستان همچنین تصویب منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان را یکی از اقدام ها و طرح های ماندگار برای توسعه همه جانبه و تحولات چشمگیر در حوزه اقتصادی این منطقه دانست و گفت: سرانجام با گذشت حدود ۱۳ سال در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تاسیس منطقه ویژه اقتصادی لارستان با محوریت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلت نظام و همکاری همه مسئولان و مقامات اجرایی در سطح استان و شهرستان این طرح مهم اقتصادی به تصویب رسید.

فرماندار ویژه لارستان افزود: هم اینک نیز مقدمات لازم برای آغاز عملیات اجرایی در این منطقه ویژه اقتصادی و با هماهنگی برخی شرکت ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت ۹۵۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر لار تامین شده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت فراهم است.

حسنی اظهار داشت: این شهرستان با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بندرهای جنوب کشور، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و بندر عسلویه در استان بوشهر، برخورداری از تجربه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن مزیت کریدور تجارت خارجی، می‌تواند  از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید، گرایش خاص محصولات گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع پایین دستی آن باشد.

وی ادامه داد: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان لارستان، سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله صنایع دستی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی منطقه نیز توسعه پیدا می‌کنند و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، شاهد شکوفایی بیش از پیش منطقه باشیم و مردم نیز مطمئن باشند که تا حصول نتیجه، این موضوع از طریق قانونی پیگیری می‌شود.

موانع و چالش های فرارو

فرماندار ویژه لارستان همچنین به برخی موانع و چالش ای پیش روی و در حقیقت راه های نرفته این منطقه در حوزه های گوناگون نیز اشاره کرد و گفت: طولانی بودن مسیر بیش از ۳۸۰ کیلومتری با مرکز استان و البته سخت تر و جانکاه تراز آن نیز بروز تصادفات مرگبار و مسیر پرخطر و ناایمن لار- جهرم- بندرعباس یکی از معضلات مهم در مسیر توسعه لارستان طی این سال های بوده و هست.

حسنی معتقد است که نباید این محور مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و محصور به تنها یک استان و یا یک منطقه و شهرستان کرد.

وی ادامه داد: البته چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خود آغاز انحراف و خطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود و بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تمکیل پروژه چهارخطه شدن این جاده گام داشت.

او می گوید: تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

 معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان چالش کم آبی در برخی مناطق و بخش های لارستان از جمله بیرم را نیز یکی از دغدغه های جدی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: موضوع انتقال آب از دریا به بخش هایی از این شهرستان و همچنین اجرای خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی از جمله برنامه های مهم برای رفع این مشکل است.

شهرستان لارستان با جمعیتی افزون بر ۲۳۰ هزار نفر دارای پنج بخش و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس قرار دارد.

این شهرستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

برچسب‌ها اتباع خارجی توسعه اقتصادی نشست خبری لارستان فارس پروندهٔ خبری نقشه راه فارس در افق ۱۴۰۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتباع خارجی توسعه اقتصادی نشست خبری اتباع خارجی توسعه اقتصادی نشست خبری لارستان فارس فرماندار ویژه لارستان منطقه ویژه اقتصادی لارستان فرماندار شهرستان لارستان نیروگاه خورشیدی فرماندار ویژه اشاره کرد و گفت نیک اندیشان میلیارد ریال بهره برداری عنوان یک استان فارس اقدام ها داشته ها ظرفیت ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

نماینده ولی فقیه در کاشان ضمن تأکید بر توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اگر فرماندار جدید کاشان می‌خواهد موفق‌تر باشد نگاه ویژه‌ای به متن حکم صادر شده از سوی مقام معظم رهبری برای اینجانب داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی بعد از ظهر امروز در دیدار با فرماندار پیشین و جدید شهرستان کاشان با بیان اینکه اسناد بالادستی رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم مد نظر فرماندار کاشان باشد، اظهار داشت: در تمامی کارها باید نگاه ویژه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: بنده به عنوان نماینده ولی فقیه در کاشان همواره در تلاش هستم تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب در متن حکم صادرشده محقق شود و اگر فرماندار جدید کاشان می‌خواهد موفق‌تر باشد نگاه ویژه‌ای به متن حکم صادر شده از سوی مقام معظم رهبری برای اینجانب داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان ضمن تأکید بر توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب ابراز داشت: این بیانیه وظیفه اصلی ما نسبت به امام زمان(عج) است؛ امام راحل که در سال 42 قیام کرد، فرمود که بیداری عدالت‌طلبان ایجاد شود و رهبر معظم انقلاب نیز جا پای امام راحل قرار داده است.

وی خودسازی، جامعه‌سازی، تمدن‌سازی را از کلیدواژ‌های بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: فرماندار باید کاشان را آباد کند و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب کاشان را شهری مکرم دانست که یک وجه آن بیانات ایشان در سال 1380 است و کاشان را امام باقر و امام صادق آن تکریم کردند.

85 درصد پیشرفت در احداث تقاطع غیرهمسطح ایلام- ملکشاهی

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه همه مسئولان در حفظ مکرم بودن آن تمام تلاش خود را به کار بگیرند، تصریح کرد: فرماندار کاشان یک چشم‌انداز برای این منطقه ترسیم کند تا افراد برای توسعه مادی و معنوی این منطقه تلاش کنند و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نکنند.

انتهای پیام/801

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان
  • تقدیر فرماندار دشت آزادگان از فرماندهی انتظامی شهرستان
  • تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال
  • استاندار اصفهان: تغییر در سطح فرمانداران و مدیران کل
  • مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد
  • تغییرات فرمانداران و مدیران کل در استان اصفهان
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست