Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@05:29:48 GMT

رمان‌ها در نویسنده‌شان امتداد می‌یابند

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۷۹۴۳

رمان‌ها در نویسنده‌شان امتداد می‌یابند

راستش را بخواهید باید اعتراف کنم بسیاری از نویسنده‌ها تا مدتها در دنیایی که خودشان ساخته‌اند می‌مانند و برخی داستان‌ها هیچ وقت در ذهن نویسنده‌شان تمام نمی‌شوند.

در عالم ادبیات، سینما و هنرهای تجسمی گاهی می‌بینیم یک اتمسفر، یک شخصیت یا یک موضوع بارها و بارها در آثار مختلف یک هنرمند تکرار می‌شود. این همان ادامه یافتن برخی عناصر آفریده شده در ذهن آفریننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


من هم وقتی رمان «ویلای مروارید» را نوشتم بعد از مدتی چنین حسی داشتم؛ حسی که می‌گفت این آد‌م ها و آن اتمسفر هنوز داستان‌های زیادتری برای گفتن دارند این بود که با اجازه ناشر قبلی، دست به تجربه‌ای زدم که پیشتر انجام نداده بودم یعنی بسط گسترش و بازنویسی داستانی تمام شده با شخصیت‌های جدیدتر و روایت‌های گسترده تر. در حقیقت پلات داستان «ویلای مروارید» به من این اجازه را می‌داد که من این بنا را از نو بسازم یا به عبارت بهتر بازسازی کنم و حاصل شد رمان «خیال خام».
داستان خیال خام از دید دو راوی در دو زمان مختلف روایت می‌شود که هر در قالب یک گروه سه نفره وارد شهرکی ساحلی در استان گیلان می‌شوند که مه عجیبی در هوای آن متصاعد است که مخصوصاً روی غریبه‌ها اثر توهم زا دارد.
همچنین که آدم ها و زندگیشان جور خاصی با نفرین عجیبی عجین شده که به آنها اجازه خروج همیشگی از آن مکان را نمی‌دهد. دو راوی به مرور متوجه این شرایط می‌شوند و خودشان هم در این شهرک اسیر عشق و نفرین و سرگشتگی می‌شوند.
این رمان در قالب ژانر گوتیک نوشته شده و تلاشی است برای بومی کردن این ژانر در ادبیات داستانی ایران. گرچه این رمان برای ترسیدن و ترسانیدن مخاطب نوشته نشده و ژانر دلهره وسیله‌ای است برای برجسته تر شدن صفات انسانی نظیر عشق و میل به بقا و جاودانگی.
امیدوارم در این شرایط دشواری که برای اکثر محصولات فرهنگی پیش آمده و به مرور در حال حذف از سبد مصرفی خانواده است، خوانندگان ایرانی از رمان‌ها، داستان‌ها و در کل محصولات فرهنگی داخلی حمایت کنند تا چرخه تولید فرهنگ در این مرز و بوم از حرکت نایستد.
خیال خام
هادی معیری‌نژاد
انتشارات کتابسرای تندیس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی ظهر سه‌شنبه در نخستین نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم با دستور کار برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی اظهار داشت: در راستای برگزاری این مسابقه بزرگ، اداره آموزش و پرورش از طریق مدیران مدارس تبلیغات لازم را به‌وسیله فضای مجازی به جهت معرفی مسابقه بزرگ کتابخوانی بین دانش آموزان انجام دهند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم بیان داشت: امکان سنجی ایجاد کتابخانه مشارکتی یا پیشخوان کتاب در کمپ ترک اعتیاد بویرات در اسرع وقت و تحت نظارت اداره بهزیستی صورت گیرد.

فرماندار دیلم افزود: دهیاری ها بخشی از بودجه فرهنگی خود را صرف خرید کتب مسابقه کنند و آنها را در اختیار اهالی روستا جهت شرکت در مسابقه قرار دهند.

کد خبر 6093133

دیگر خبرها

  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • خانه های هلال کشور توسعه می یابند
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد