Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:15:20 GMT

ایران اجازه بر هم زدن گفتگوهای درون افغانستانی را ندهد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۸۰۹۱

ایران اجازه بر هم زدن گفتگوهای درون افغانستانی را ندهد

ایسنا/اصفهان عضو شورای مرکزی کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای قصد دارند فرایند گفتگوهای درون افغانستانی را بر هم بزنند که جمهوری اسلامی ایران باید مقتدرانه اجازه چنین کاری را ندهد.

بابک حیدری در گفت و گو با ایسنا درباره موضع ایران در قبال تحولات افغانستان، اظهار کرد: افغانستان کشوری با شرایط خاص و ویژه در منطقه خاورمیانه است و از دیرباز مورد نگاه خاص اتحاد جماهیر شوروی و بلوک غرب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای جمهوری اسلامی ایران نیز اوضاع داخلی افغانستان همیشه از اهمیت برخوردار بوده است. به هر حال تامین امنیت مرزهای شرقی و حفظ تبادلات اقتصادی با افغانستان برای ایران مهم است.

وی با بیان این‌که وقتی به تحولات افغانستان نگاه می‌کنیم با یک موضوع تک بُعدی مواجه نیستیم، افزود: در سال‌های اخیر مدیریت‌های متفاوتی را در قبال افغانستان با توجه به شرایط این کشور داشته‌ایم و واقعیت موضوع این است که هنوز ابعاد مختلف قضیه افغانستان برای مردم و کسانی که حرفه‌ای اخبار را دنبال می کنند مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم چرا این اتفاقات به سرعت رخ داد و پس زمینه‌های آن چه خواهد بود؟

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: بنابراین هنوز یک ابهام درباره تحولات اخیر افغانستان وجود دارد. برای مثال در دهه ۹۰ میلادی که طالبان بر افغانستان حاکم شد و آن فجایع را در کنسولگری ایران به وجود آوردند در همان مقطع آقای بروجردی مسئول بررسی تحولات افغانستان بود و در آن زمان اطلاع رسانی‌ها دقیق بود و جمهوری اسلامی ایران واکنش قاطعی از خود نشان داد، اما هم اکنون تحرکات خاص سیاسی، دیپلماتیک و ... را از سوی ایران نمی‌بینیم که به احتمال قوی به این دلیل است که مسائل پشت پرده‌ای در افغانستان در حال رخ دادن است که از آن بی‌خبر هستیم.

حیدری ادامه داد: فعلا حداکثر موضع گیری ایران دو بیانیه وزارت امور خارجه و واکنش سخنگوی آن بوده است و مهمترین موضع گیری از سوی رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند "رفاه و تامین امنیت مردم افغانستان برای ما در اولویت است".

این عضو شورای مرکزی کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: بنابراین اعلام مواضع رسمی ایران درباره تحولات افغانستان معنای حمایت از طالبان را ندارد و موضع ایران، حمایت از خروج نیروهای آمریکایی بوده است که بر فرض اینکه طالبان افغانستان را هم تصرف نمی‌کرد به تدریج این خروج رخ می‌داد. بنابراین این حمایتِ ایران از خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای حمایت از طالبان نیست و ایران همیشه از گفتگوهای درون افغانستانی حمایت کرده و خواهان تشکیل دولت فراگیر در این کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد ایران در قبال افغانستان منطقی و اصولی است، اما تحولات پنجشیر و احتمال حمایت پاکستان از طالبان برای تسلط بر این ایالت نشان می‌دهد که کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای قصد دارند فرایند گفتگوهای درون افغانستانی را بر هم بزنند که در اینجا ‌می‌طلبد جمهوری اسلامی ایران خیلی مقتدرانه تر وارد میدان شود و اجازه چنین کاری را ندهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی تحولات افغانستان طالبان جمهوری اسلامی ایران آمريكا جمهوری اسلامی ایران تحولات افغانستان منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی

پاکستان مهلت اعتبار کارت ویژه مهاجرین افغانستانی (POR) را تا دهم ماه تیر تمدید کرد.

پناهجویان با تمدید مهلت این کارت می‌توانند به آموزش، خدمات بانکی و مرااقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند.

این درحالی است که دولت اسلام‌آباد مرحله دوم اخراج مهاجرین را از دو هفته قبل آغاز کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها پیش‌آهنگ تحولات جهانی باشند