Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- بسیاری از دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره با امید امکان دریافت پروانه فعالیت حرفه‌ای و تأسیس یک مرکز مشاوره، وارد این رشته شده‌اند. با این حال امید بخشی از این دانشجویان چندی سالی است با مصوبه غیرقانونی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تبدیل به یأس شده است؛ مصوبه‌ای که اعطای پروانه فعالیت حرفه‌ای را مشروط به تحصیل دانشجو در دانشگاه‌های حضوری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصوبه مذکور سبب شده است که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره پس از سال ها تحصیل و تحمل مرارت‌های آن حالا امکان اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای را نداشته باشند و دانشجویان روانشناسی و مشاوره که در دانشگاه‌های غیرحضوری تحصیل می‌کنند، آینده‌ای مبهم را پیش روی خود ببینند.

مصوبه‌ای خارج از صلاحیت و حقوق تضییع شده دانشجویان

این در حالی است که بنابر  ماده ۴ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران «کلیه افرادی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد معتبر از سوی‌ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از ‌رشته‌های روانشناسی و مشاوره باشند می‌توانند به عضویت سازمان درآیند» و همانطور که مشخص است اطلاق ماده مذکور تمام دانشگاه‌های متعبر اعم از حضوری و غیرحضوری را در بر می‌گیرد و مصوبه نظام روانشناسی خروج از صلاحیت قانونی و محدود کردن حق قانونی فارغ التحصیلان رشته‌های روانشناسی است.

با این حال با توجه ماهیت غیردولتی نظام روانشناسی امکان ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری برای ابطال این مصوبه وجود ندارد؛ چراکه نظام‌های صنفی در دایره صلاحیت دیوان عدالت اداری جای نمی‌گیرند و همین موضوع سبب شده است که این مصوبه غیرقانونی، سال‌ها در سایه خلاء نظارت قانونی، حقوق بسیاری از دانشجویان را ضایع کند.

مسلم آقایی طوق دکترای حقوق عمومی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص اقدام سازمان نظام روانشناسی در محدود کردن صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای گفت: این اقدام با توجه به قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی خارج از صلاحیت این سازمان است ولی متأسفانه امکان ابطال آن در دیوان عدالت اداری یا جایی دیگر وجود ندارد.

وی  افزود: با توجه به اینکه این افراد از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت مدرک خود را اخذ کرده اند و شرط دیگری جز اعتبار مدرک در قانون نیامده است، نظام روانشناسی نمی‌تواند برای اعطای پروانه شرط جدیدی مانند تحصیل در دانشگاه حضوری را اضافه کند و این خروج از صلاحیت است.

مصوبات سازمان نظام روانشناسی قابل ابطال نیست

آقایی طوق تصریح کرد: ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوبات هر نهادی را قابل ابطال نمی‌داند و تنها مصوبات نهادهایی را می‌توان در دیوان عدالت اداری ابطال کرد که در آن ماده ذکر شده است یعنی دولت (مانند وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی) و مؤسسات عمومی غیردولتی (مانند شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی). سازمان نظام روانشناسی با توجه به اینکه نهادی تخصصی و حرفه‌ای است، اصولا خصوصی تلقی می‌شود و به همین دلیل از مصوبات آن نمی‌توان به جایی شکایت کرد.

وی افزود: اینجا یک خلاء قانونی وجود دارد و به نظر راهکار حل این مشکل اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است و راهکار دیگری هم وجود ندارد؛ اگرچه برخی از حقوقدانان معتقدند که براساس اصل ۱۵۹ قانون اساسی هر فردی حق بر دادخواهی دارد و در مواردی که دیوان عدالت اداری رسیدگی نمی‌کند می‌توان به دادگاه‌های عمومی مراجعه کرد اما این موضوع در حقیقت خلاف اصول قانون اساسی است و وقتی قانون اساسی دیوان عدالت اداری را ایجاد کرده است، فرضش بر این بوده که این نهاد به این دست از مسائل رسیدگی کند و اگر دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع عام رسیدگی در دعاوی اداری صلاحیت نداشته باشد، به طریق اولی دادگاه های عمومی امکان رسیدگی نخواهند داشت. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: لازم به ذکر است که در جریان تصویب قانون قبلی دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۴، در بند ۶ ماده ۱۳ آن، صلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اداری نسبت به دعاوی علیه سازمان‌های حرفه ای شناسایی شده بود که نهایتاً شورای نگهبان آن را مغایر با اصل ۱۷۳ قانون اساسی دانست.  

آقایی طوق افزود: البته بین موضوع ابطال مصوبه و رسیدن به حق اشخاص فرق است و امکان پیگیری حق شخصی با شکایت موردی به دادگاه عمومی وجود دارد که البته پیگیری آن هم منوط به تشخیص قاضی پرونده است.

عدم پاسخگویی؛ سنگر مستحکم سازمان نظام روانشناسی

گفتنی است پیگیری‌های خبرنگار فارس از سازمان نظام روانشناسی در این خصوص تا کنون بی‌نتیجه بوده و علیرغم پرسش رسمی خبرگزاری از سازمان نظام روانشناسی، این سازمان با بی‌اعتنایی از پاسخ به این مسئله سر باز زده است.

حال باید دید این استبداد و عدم پاسخگویی نظام روانشناسی در سایه خلاء قوانین نظارتی تا کجا ادامه خواهد داشت؟ و آیا دانشجویان و فارغ التحصیل روانشناسی و مشاوره دانشگاه‌های غیرحضوری راهی برای احقاق حق قانونی خود خواهند یافت؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان روانشناسی دیوان عدالت اداری دانشگاه قوه قضائیه آموزش غیرحضوری سازمان نظام روانشناسی سازمان نظام روانشناسی پروانه فعالیت حرفه ای روانشناسی و مشاوره رشته های روانشناسی دیوان عدالت اداری قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان از تصویب بیش از ۵۰ مصوبه لازم‌الاجرا در نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان، به‌منظور توسعه و آبادانی شرق این شهرستان خبرداد.

 سیدرضا مرتضوی، شامگاه ششم اردیبهشت‌ماه و در حاشیه جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: سفر شورای اداری استان به شهرستان اصفهان در چند بخش برنامه‌ریزی شد. نخست بازدید از مناطق جنوبی شهرستان، در سفر دوم بازدید از برخی شهرک‌های شهرستان و امروز نیز سفر به شرق شهرستان اصفهان برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی کرد: این سفر از ساعت ۶ صبح امروز با بازدید از مناطق براآن شمالی و جنوبی، قهجاورستان، زیار و سایر شهرها و روستاهای این منطقه آغاز شد.

 مرتضوی افزود: بازدید از پروژه‌های نیمه تمام، نقاط حادثه‌خیز و بررسی چالش‌های حوزه کشاورزی و صنعتی از جمله مواردی بود که در این سفر در دستور کار قرار گرفت.

استاندار اصفهان ادامه داد: دیدار و ملاقات مردمی از دیگر برنامه‌های شورای اداری استان در شرق شهرستان اصفهان بود و بیش از ۸۰ نفر از مردم این منطقه توانستند مسائل و مشکلات خود را با اعضاء شورای اداری استان مطرح کنند.

استاندار اصفهان متذکر شد: نشست شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان نیز بیش از ۶ ساعت به طول انجامید و مسائلی که در سفر مورد بررسی قرار گرفته بود در این نشست مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شد.

 مرتضوی تعداد مصوبات تصویب شده در نشست شورای اداری استان را بیش از ۵۰ مصوبه عنوان کرد و گفت: این مصوبات لازم الاجرا بمنظور رفع چالش‌ها و توسعه شرق شهرستان اصفهان اتخاذ شد.

وی ادامه داد: تلاش شد مصوبات در بخش‌های مختلف با زمانبندی مشخص تصویب شوند تا در موعد مقرر با به ثمر رسیدن مصوبات شاهد رشد و آبادانی این منطقه باشیم.

استاندار اصفهان در خصوص مفاد مصوبات شورای اداری استان، بیان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح هندسی مسیرها، ایمن سازی و نصب علایم، روکش آسفالت، تعیین تکلیف طرح‌های کشاورزی نیمه‌تمام، تکمیل طرح‌های حوزه ورزش و جوانان، توجه ویژه به مسائل آموزشی و بهداشت و درمان از جمله مفاد مصوبات این نشست بود.

 مرتضوی متذکر شد: مسائل و چالش‌های سایر مناطق شهرستان اصفهان نیز در سفرهای آینده بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • کاهش ۲.۹۳ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • مایملک قانونی سرخابی‌ها؛ دو ورزشگاه و یک ساختمان اداری
  • در صورت مساوی بودن امتیاز، تفاضل گل تعیین‌کننده است
  • قنبرزاده: باشگاه‌ها برای بیانیه‌نویسی مسابقه گذاشته بودند
  • ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد