Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@04:07:40 GMT

عمده مشکل کودکان یزدی اختلالات گوارشی است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۸۸۰۳

عمده مشکل کودکان یزدی اختلالات گوارشی است

دکتر محمدعلی شهاب در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد با اشاره به نگرانی بی مورد خانواده ها در خصوص وضعیت پوشش نوزاد در فصول مختلف سال اظهار کرد: در فرهنگ قدیم که در زمستان وسایل گرمایشی مانند امروز نبوده و ایجاد گرمایش دشوار بود امروز مفهومی ندارد و باید توجه داشت که درجه اتاق را هرآنچه کاهش بدهیم قطعا خنک­تر از فصل بهار نیست و نگرانی برای سرماخوردگی جایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مادران همیشه در مورد بیماری کودک خود نگرانی دارند افزود: عمده مشکل کودکان یزدی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند ناشی از اختلالات گوارشی است که لازم است مادران به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه نوع پوشش نوزاد عاملی برای ابتلا به زردی است افزود: ابتلای به زردی ناشی از افزایش درجه حرارت بدن و ضعف کارکرد برخی از اعضای بدن از جمله کبد است که به راحتی نیز قابل درمان بوده و لزومی ندارد خانواده ها نگران این موضوع ساده باشند.

پزشک شهیر یزدی با بیان اینکه تمام خانواده هایی که فرزند دارند و یا به نوعی با فرزندان فامیل در ارتباط هستند دغدغه نوزاد را دارند ادامه داد: زردی نوزاد یک چیز طبیعی است که به آن مبتلا می شوند و به راحتی و در زمانی کوتاه هم قابل درمان است و معمولا زردی از روز سوم روع شده و در روز هفتم و هشتم به اوج می رسد و در روز چهاردهم تا شانزدهم نوزاد فروکش کرده و به حالت عادی باز می گردد.

دکتر شهاب ادامه داد: در خصوص تغذیه مادر و ارتباط آن با زردی شایعاتی بین مردم مطرح است، بر خلاف باور مردم، تغذیه مادر ارتباطی با زردی ندارد و باورهای نادرستی وجود دارد که مصرف گرمی یا برخی غذاها موجب افزایش زردی می شود که اصلا اینگونه نیست و این موضوع با تغذیه مادر بی ارتباط است.

وی بیان داشت: راهکارهایی مثل حجامت برای رفع زردی در بین خانواده ها شایع است که این موضوع هم ربطی به بهبود زردی ندارد و بهداشتی هم نیست و ممکن است برای نوزاد باعث بروز مشکل و آسیب شود بنابر این باید توجه داشت باورهای غلط در یک جامعه ممکن است کارهایی را انجام دهد که صدمه به نوزاد را باعث می شود اما آنچه در خصوص زردی نوزاد اهمیت دارد و باید به آن توجه شود درجه حرارت محیط نگهداری نوزاد است.

متخصص اطفال اضافه کرد: معمولا اتاق نوزاد باید حداکثر ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و درجه حرارت بالاتر از این میزان منجر به کمبود آب بدن نوزاد و قطعا منجر به افزایش زردی خواهد شد.

وی افزود: پوشاندن نوزاد که در قدیم به شیوه قنداق کردن با پارچه و نایلون بوده هم عامل افزایش زردی است لذا هر زمان بعد از تولد نوزاد روی پوست او جوش های ریز قرمز رنگ دیده شد نشانه ای از گرمازدگی است و هشداری برای ابتلا به زردی به شمار می رود چون نوزاد در محیط گرم قرار گرفته درجه حرارت بالا رفته است.

شهاب با بیان اینکه پوشش خواب نوزاد و پتوی نامناسب هم می تواند موجب بالارفتن درجه حرارت شود گفت: نگهداری نوزاد در فصول مختلف سال متفاوت است و برای فصل تابستان که دمای هوا به بالای ۴۰ درجه می رسد قطعا باید به محیط نوزاد و پوشش خواب توجه ویژه شود تا دچار گرمازدگی نشود.

وی در خصوص اختلالات گوارشی کودکان یزدی گفت: ممکن است حذف برخی از مواد غذایی که موجب واکنش های آلرژیک می شوند در رفع این اختلال کمک کند. نوزادان شیرخواری که از طریق شیر مادر در معرض آلرژی غذایی قرار گرفته‌اند و یا نوزادانی که با تغذیه صرفا با شیر مادر ظهور بیماری آتوپیک از جمله درماتیت آتوپیک، کولیک، کولیت، یا اسهال نشان می‌دهند باید دچار بیماری مربوط به پروتئین رژیم غذایی مادر باشند.

دکتر شهاب با تاکید بر پرهیز از خوردن بیش از حد اظهار کرد: کودکان این منطق را ندارند که چه مقدار مواد غذایی مناسب است، پس بر عهده پدر و مادر است که به آنها نشان دهند چه اندازه باید بخورند. پرخوری فشار بسیاری بر دستگاه گوارش قرار می‌دهد و باید از آن پرهیز شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: نوزاد کودکان اختلالات گوارشی درمان متخصص اطفال سرماخوردگی اطفال درجه حرارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 

جواد محمدی گفت: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

او گفت: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی در خصوص درآمد‌های گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش ۷۹ درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • شیطان با نقاب خواستگار
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • بر طرف شدن مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای در مشهد
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان