Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان ماجرا این بود که ابتدای دهه ۸۰ سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوزی برای بهره‌برداری و برداشت از معدن شن و ماسه در منطقه حسن‌آباد همدان صادر کرد. پس از صدور مجوز و با توجه به مستندات مشخص شد که پروانه بهره‌برداری خارج از چارچوب قانون بوده و باید در کمیسیون تغییرکاربری مطرح می‌شده که این اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در نهایت کشاورزان این منطقه، سازمان جهاد کشاورزی، اداره حفاظت و محیط زیست، منابع طبیعی، امور خیریه، استانداری، دانشگاه آزاد و شهرداری همدان از "ع.م" که بهره‌بردار این مجموعه است به مراجع قضایی شکایت کردند که متأسفانه پس از گذشت ۲۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

پس از صدور مجوز مورد بحث، حدود صد هکتار از اراضی محدوده حسن‌آباد که به تازگی به شهر همدان الحاق شده است، تفکیک شد. طبق شواهد و مستندات در این اراضی به محیط زیست آسیب زیادی وارد شده است، علاوه بر این قسمتی که شن و ماسه استخراج می‌شود به عمق ۵۰ متر گودبرداری شده که خطر بزرگی برای منطقه و به ویژه دانشگاه آزاد همدان است. در ادامه پیگیری‌های ایسنا درباره این پرونده ۲۰ ساله پای صحبت‌های معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نشستیم.

سیدعادل عربی با بیان اینکه دلیل شکایت سازمان محیط زیست استان از بهره‌بردار معدن شن و ماسه در منطقه حسن‌آباد همدان دپوی نخاله‌های ساختمانی در این منطقه است، گفت: در مقطع زمانی که سازمان صنعت، معدن و تجارت برای این معدن مجوز صادر کرده باید از دستگاه‌های مرتبط استعلام به عمل می‌آورد که این کار را نکرده است بنابراین منطقی نیست معدنی در کنار شهر، دانشگاه و آموزش عالی و اراضی کشاورزی باشد اما استعلام‌های لازم را به عمل نیاورند.

وی اضافه کرد: این معدن نزدیک شهر است و اگر استعلام به عمل می‌آمد و نظر محیط زیست را می‌گرفتند سازمان ضوابط خاص خود درباره معادن را مطرح و تعهداتی را از متقاضی اخذ می‌کرد و در دستور کار پایش قرار می‌گرفت و متقاضی مجبور به رعایت آنها می‌شد تا آلودگی و تخریبی که در منطقه ایجاد شده به مراتب کمتر باشد.  

عربی با بیان اینکه در حال حاضر چاله بزرگی در این منطقه ایجاد شده که بسیار خطرناک است،  مطرح کرد: نخاله‌های ساختمانی در این مکان رهاسازی می‌شود و به همین دلیل هم سازمان محیط زیست از این بهره‌بردار شکایت کرده است، در واقع دپوی نخاله‌های ساختمانی در این منطقه ممنوع و غیرقانونی است و بهره‌بردار باید پاسخگو باشد با چه مجوزی اقدام به این کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه نخاله‌های ساختمانی پر از آلودگی است و به کیفیت منابع زیرزمینی و خاک آسیب می‌زند، ادامه داد: همه این اقدامات غیرقانونی است و محیط زیست به همین دلایل از این بهره‌بردار شکایت کرده است.

عربی با رد این ادعا که پسماندهای بیمارستانی در این مکان رهاسازی می‌شود، گفت: کلیه پسماندهای بیمارستانی در چارچوب قانون مدیریت و به شهرداری تحویل داده می‌شود و پسماند بیمارستانی در این مکان رهاسازی نمی‌شود اما داخل نخاله‌ها همه جور آلودگی وجود دارد.

وی درباره گودبردای به عمق ۵۰ متر در این منطقه نیز بیان کرد: از دو سال پیش قانون حفاظت از خاک وضع شد که درباره دو موضوع تخریب، برداشت غیرقانونی و آلودگی خاک است، در مورد معدن فوق نیز هر دو موضوع مطرح است و مسئولیت برداشت غیرمجاز با جهادکشاورزی و آلودگی خاک نیز با سازمان محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، تمامی اسناد ارائه شده در دفتر خبرگزاری موجود است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پرونده قضایی معدن محیط زیست صدور مجوز آلودگی محیط زیستی نخاله های ساختمانی بهره بردار محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد

دریافت 19 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت استاندار خراسان شمالی در انتهای نشست شورای عالی محیط زیست اظهار کرد: پرونده‌های اکتشاف و بهره‌برداری معدن آلبلاغ با پیش شرط موافقت شورای عالی حفاظت محیط صادر شده بود.

محمدرضا حسین‌نژاد بیان کرد: در جلسه شورای علی حفاظت محیط زیست با صدور مجوز موافقت شد و این اتفاق علاوه بر به عمران و آبادانی باعث درآمد مردم منطقه خواهد شد.

کد خبر 6095380

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است