Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، سرطان پوست یکی از سرطان‌های رایج بوده که دارای انواع مختلفی است. ملانوما (تومور پوستی) می‌تواند به صورت‌های مختلف بروز کند. یکی از انواع مشهور سرطان پوست، ملانوما لنژینوز آکرال (acral lentiginous melanoma) است که به طور معمول در کف دست ها، پاها و یا زیر ناخن به صورت رشد نامنظم و برجسته ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت علائم این سرطان که به صورت خال برجسته رنگی بر روی پوست است به آرامی شروع به نمایان شدن می‌کند. در مرحله نخست سلول‌های بدخیم در داخل بافت برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی می‌مانند. سپس این ضایعه به صورت تهاجمی عمل کرده و با خارج شدن از اپیدرم بر ظاهر پوست نمایان می‌شود.

متخصصان می‌گویند این نوع ملانوما می‌تواند به طور سریع رشد کرده و به اعماق پوست نفوذ کند. برخلاف سایر سرطان‌های پوست که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید بروز می‌کند، ملانوما لنژینوز آکرال ارتباطی با این موضوع ندارد.

از جنبه ظاهری، این نوع لکه‌های سرطانی بیش از ۶ میلی متر اندازه دارند و می‌تواند به رنگ‌های قهوه ای، آبی – خاکستری، سیاه و یا قرمز باشد. در اوایل بروز بیماری، این ملانوما ممکن است دارای سطحی صاف باشد، اما با گذشت زمان ضخیم‌تر شده و دارای سطحی خشک و ناهموار می‌شود.

همچنین در برخی موارد خونریزی و بروز زخم در لکه سرطانی محتمل است. حال که فهمیدیم این نوع سرطان به دلیل اشعه خورشید ایجاد نمی‌شود، پس دلیل بروز آن چیست؟

متخصصان می‌گویند پوست ما دارای رنگدانه‌های طبیعی است. با این حال، زمانی که برخی سلول‌های رنگدانه‌ای بدخیم در لایه‌های اولیه اپیدرم شروع به تکثیر می‌کنند، ملانوما لنژینوز آکرال بروز می‌کند. دانشمندان هنوز به طور قطع از دلیل بدخیم شدن سلول‌های رنگدانه اطلاعی ندارند، اما احتمالاً این موضوع ریشه در جهش‌های ژنتیکی دارد.

زمانی که پزشک این سرطان پوست را در فرد تشخیص داد، اقدام به برداشتن لکه‌های سرطانی می‌کند. بسته به حجم و اندازه سلول‌های سرطانی، این فرآیند می‌تواند پیچیده‌تر شود. اگر سرطان به گره‌های لنفاوی گسترش یابد، فرآیند درمان طولانی‌تر خواهد شد.

همانند سایر سرطان ها، تشخیص به موقع سرطان پوست می‌تواند روند درمان را موثرتر کند. از این رو، پس از مشاهده هر گونه لکه یا خال رنگی در کف دستان، پا‌ها و یا زیر ناخن خود سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات زنجبیل برای سلامتی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرطان پوست ملانوما علائم سرطان پوست سرطان پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۰۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم

چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند . اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است./خبرآنلاین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • پیامد‌های شکست در اراک؛ ضربه به شخصیت پرسپولیس، نمایان شدن مشکلات دفاعی و عیار گلر جوان
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم