Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@17:15:10 GMT

دپوی ۳.۸ میلیون تنی نهاده تولید گوشت و مرغ

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۰۷۲۵

دپوی ۳.۸ میلیون تنی نهاده تولید گوشت و مرغ

در حالی در جریان افزایش قیمت برخی از بحث کمبود نهاده‌های تولید و یا عدم توزیع مناسب آن همواره مورد تاکید قرار دارد که در حال حاضر ۳.۸ میلیون تن یعنی بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی موجود در گمرک و بنادر را سه نهاده تولید ذرت، جو و سویا با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل می‌دهد. به گزارش پول نیوز،   از حدود یک سال گذشته بحث عدم تامین به موقع یا توزیع نامناسب نهاده‌های تولید یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت، مرغ و یا اخیرا محصولات لبنی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که واردات این اقلام به گمرک و بنادر و موجودی آن همواره در صدر کالای اساسی قرار داشته است.

در همین راستا، بررسی آخرین وضعیت موجودی کالا‌های اساسی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که همچنان حجم بالایی از واردات و موجودی کالا‌های اساسی به نهاده‌های تولید اختصاص دارد؛ به طوری که ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت، برنج، جو، سویا، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر موجود و یا در شناور‌ها وجود داشته که بیش از ۳.۸ میلیون تن یعنی بالغ بر ۶۲ درصد مربوط به نهاده‌های تولید است. ذرت همیشه اول است ذرت همواره بالاترین حد واردات نهاده‌های تولید و البته کالا‌های اساسی را به خود اختصاص می‌دهد و در حال حاضر ۱.۸ میلیون تن از این کالا در گمرک و بنادر است که ۱.۳ میلیون تن آن در انبار‌ها موجود و حدود ۵۰۰ هزار تن هم در شناور‌های کنار اسکله و یا در حال تخلیه قرار دارد. بیش از یک میلیون تن جو موجود است. اما جو دیگر نهاده تولید است که طبق آخرین گزارش بیش از یک میلیون تن از آن در بنادر وجود دارد که ۸۸۰.۲ هزار تن موجود و بالغ بر ۱۵۵ هزار تن هم در شناور‌ها در حال تخلیه است. سویا نیز یک میلیونی است سویا نیز بالغ بر یک میلیون تن موجودی آن در آمار دیده می‌شود که ۸۳۶.۷ هزار تن در انبار‌های گمرک و بنادر و بالغ بر ۲۳۰ هزار تن هم در شناور‌ها موجود است. حواشی تامین ارز دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ این در شرایطی است که حتی در واردات کالا‌های اساسی دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومان که محدود به شش قلم ذرت، جو، سویا، گندم، روغن و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود، همواره این سه قلم نهاده تولید در صدر واردات بوده است؛ طبق آمار در پایان سال گذشته از ۲۳.۱ میلیون تن کالای اساسی وارد شده (در ۲۵ گروه کالایی) بیش از ۱۳.۴ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۳.۷ میلیون دلار مربوط به ذرت، جو و کنجاله سویا بود که ۵۸ درصد وزن کل واردات در ۲۵ گروه اقلام اساسی را در بر می‌گرفت.

اما به هر صورت با توجه به این‌که نهاده‌های تولید، کالا‌های دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند اغلب در مورد تامین ارز و نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ بین واردکنندگان این اقلام چالش‌هایی وجود داشته است و با وجود این‌که ترخیص ۹۰ درصدی شش قلم کالای اساسی با ارز ترجیحی بدون صدور کد رهگیری بانک در دستور کار قرار دارد، باز هم مشکلاتی در این رابطه مطرح بوده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گمرک بنادر کالاهای اساسی نهاده های تولید ذرت نهاده های تولید کالا های اساسی گمرک و بنادر کالای اساسی نهاده تولید ۸ میلیون تن شناور ها یک میلیون ارز ۴۲۰۰ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر محرابیان در بازدید از کارگاه‌های تعمیر توربین‌های تولید برق، با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق مشترکان، اظهار کرد: از سال گذشته ۱۸۰ طرح و اقدام برای اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که این طرح‌ها در بخش‌های مختلف توسعه نیروگاه‌ها، توسعه شبکه، اصلاح شبکه و اقدامات نرم‌افزاری همچون مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، آماده‌سازی تمام نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در شرایط اوج مصرف تابستان است.

وزیر نیرو ادامه داد: برای این منظور، برخی نیروگاه‌ها نیاز به تعمیرات اساسی، برخی نیاز به بازبینی و برخی نیاز به اقدامات اصلاحی دارد تا بتوانیم شرایط این نیروگاه‌ها را در حالت استاندارد قرار بدهیم.

وی با بیان این‌که این اقدامات هم در نیروگاه‌های حرارتی، هم در نیروگاه‌های برق‌آبی و هم در سایر واحد‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: کار تعمیرات بیشترنیروگاه‌های کشور به پایان رسیده که بناست تا در ۱۵ اردیبهشت، تعمیرات همه نیروگاه‌های به اتمام برسد.

محرابیان گفت: بیش از ۹۰ درصد برنامه محقق شده و تلاش می‌کنیم با حداکثر ظرفیت نیروگاهی به استقبال شرایط اوج مصرف برق برویم.

بومی‌سازی ۹۵ درصد نیاز فنی صنعت برق

وی در رابطه با توان داخلی کشور در تعمیرات نیروگاهی، با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات، قطعات و علم و فناوری صنعت برق کشور ما داخلی است، عنوان کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذدیر نیز در حال افزایش عمق تولید هستیم تا در آینده در این انرژی‌ها به‌خصوص در انرژی خورشیدی به خودکفایی برسیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نیروگاهی انجام شده است، یادآور شد: نیروگاه‌های زیادی در خارج از کشور اجرا کرده‌ایم، اما از آن مهم‌تر این است که طی سال‌های اخیر، کار تعمیرات اساسی و نگهداری بسیاری از نیروگاه‌های خارج از کشور را که عمدتأ کشور‌های غربی اجرا کرده‌اند را به راحتی انجام می‌دهیم.

وی به یکی از طرح‌های تعمیرات اساسی نیروگاهی کشور اشاره کرد و گفت: واحد ۲۲۰ مگاواتی رودبار لرستان سال گذشته دچار مشکلات اساسی شد که نیاز به تعمیرات داشت در حالی که تجربه چنین تعمیری در کشور وجود نداشت؛ طی یک سال گذشته بررسی‌های زیادی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که تعمیر آن در داخل امکان پذیر نیست، اما به متخصصان خود اعتماد کردیم و از این اعتماد نتیجه گرفتیم.

دیگر خبرها

  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • واحد ۳ بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • ۱۰ هزار نفر در طرح های صنعتی ایلام مشغول به کار هستند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی