Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@21:20:04 GMT

دفن پسماندهای صنعتی در سایت محمدآباد؛ از شایعه تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۱۵۸۱

دفن پسماندهای صنعتی در سایت محمدآباد؛ از شایعه تا واقعیت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مطهره میرزایی: به گزارش خبرنگار مهر سایت محمدآباد با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت از کارکرد اصلی خود خارج و حالا به گندآبه‌ای با هزار و یک مشکل تبدیل شده است.

دغدغه‌ها و مسائل بسیاری در خصوص این سایت مطرح می‌شود که این سایت را خواه‌ناخواه به‌عنوان یکی از بحران‌های مهم استان معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر آنچه که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای سایت تعریف‌شده سازمان‌دهی و جمع‌آوری پسماندهای استان در یک منطقه و همچنین پردازش و تفکیک زباله است که متأسفانه در این میان ورود زباله‌های صنعتی به سایت محمدآباد گرهٔ مشکلات این سایت را کورتر کرده است.

چندی پیش انتشار خبری با مضمون ورود ۸۰ تن تنباکوی فاسد در پسماند محمدآباد قزوین از سوی نایب رئیس شورای شهر قزوین باعث شد تا بار دیگر زخم دیرینه مشکلات این سایت سر باز کند.

محمدعلی ظهیری سرپرست معاون نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به ورود پسماند تنباکو به سایت محمدآباد اظهار کرد: برای ورود پسماند در سایت لازم است تا افراد در سامانه سایت محمدآباد ثبت درخواست را انجام دهند و همکاران ما در شهرستان مربوطه بررسی‌های لازم را به عمل بیاورند و اگر درخواست با ضوابط محیط‌زیست هم‌خوانی داشت تأییدیه لازم ارائه می‌شود.

وی گفت: ۷۰ تن محموله زباله تنباکو متعلق به یکی از شرکت‌های صنعت دخانیات بود که از طریق سامانه ثبت و مراحل لازم را طی کرده است.

این مسئول ابراز کرد: در خصوص این محموله نیز بررسی‌های لازم انجام شد و با توجه به اینکه این محموله جزو پسماندهای کشاورزی محسوب می‌شد توسط همکاران ما و دانشگاه علوم پزشکی در استان تأیید، بارگیری انجام و به لندفیل نهایی منتقل شد.

وی ادامه داد: در لندفیل نهایی سیستم‌ها و شیرآبه ها مهندسی و کنترل می‌شوند که ما در خصوص این مسئله با مشکلی مواجه نشدیم و این امر کاملاً تحت نظر کارشناسان محیط‌زیست و دانشگاه علم پزشکی انجام شد.

پسماند تنباکو، زباله صنعتی نبوده است

وی با اشاره به اینکه پسماند تنباکو زباله صنعتی نبوده عنوان کرد: در فضای مجازی اشخاص مختلف تمایل به اظهارنظر دارند که البته بسیاری از این اظهارنظرها صحیح نیست و بهتر است اشخاص برای رفع ابهام خود به دستگاه متولی یعنی سازمان محیط‌زیست مراجعه کنند تا ما ضمن رفع ابهام مستندات لازم را جهت اثبات خبر ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: خبر منتشر شده در راستای روشنگری جامع نبوده و شاید بحث‌های دیگری پشت کار بوده است که ما پیگیر این مسئله هستیم و نسبت به افرادی که بی‌مهابا، بدون هماهنگی با محیط‌زیست و بدون آگاهی دست به انتشار خبر زدند نیز پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما آماده ارائه مستندات پسماند تنباکو هستیم بیان کرد: هیچ کوتاهی و قصوری در کار نبوده است و پسماند طبق آئین‌نامه اجرایی قانون پسماندها، جزو پسماندهای کشاورزی محسوب می‌شد که با مدیریت و از طریق عوامل پسماند عادی از مبدأ تا مقصد صورت‌جلسه و بارگذاری شده است و می‌توان گفت خارج از سامانه هیچ پسماندی وارد سایت نشده و تمام اقدامات تحت نظر کارشناسان محیط‌زیست و شبکه بهداشت شهرستان آبیک بوده است.

خبر ورود ۸۰ تن زباله از جانب نایب رئیس شورای شهر تکذیب شده است

وی در خصوص صحبت‌های نایب رئیس شورای شهر در صحن شورا گفت: ایشان خبر منتشر شده در خصوص ورود ۸۰ تن تنباکو به سایت را تکذیب کردند و ما پیگیری‌های لازم را در خصوص انتشار خبر انجام می‌دهیم زیرا گاهی افراد از روی ناآگاهی دست به انتشار خبر با تیترهای آب و تاب‌دار می‌زنند تا عام‌پسند باشد و ما به‌طور حتم پیگیر این مسئله خواهیم بود چراکه نایب رئیس شورای شهر مطرح کردند که این خبر از سوی من نبوده است.

به‌هیچ‌عنوان لندفیل محمدآباد محل دفن پسماند صنعتی نیست و این سایت محل دفن پسماندهای خانگی بوده و اصلاً شرایط دفن زباله‌های صنعتی را ندارد

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های اداری ما در خصوص علت انتشار این خبر همچنان ادامه دارد، گفت: در این خصوص مراجع قضائی از ما مطالبات لازم را داشتند و ما به‌صورت تلفنی و حضوری توضیحات لازم را ارائه دادیم و به مراجع قضائی، دستگاه‌های نظارتی استان و استانداری نیز توضیحات لازم ارائه شده و اسناد نیز موجود است.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزهٔ محیط‌زیست بهتر است اخبار زیر نظر محیط‌زیست و با آگاهی منتشر شود تا سبب نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نشود زیرا این امر به‌مراتب پیگردهای قانونی را نیز به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر این در حالی است که محسن حق شناس نایب رئیس شورای شهر قزوین در صحن علنی شورای شهر و در جلسه ۲ شهریور در این باره اظهار کرده بود: بارها در خصوص دفن زباله‌های صنعتی در شورا صحبت کردیم و گفتیم که به‌هیچ‌عنوان لندفیل محمدآباد محل دفن پسماند صنعتی نیست و این سایت محل دفن پسماندهای خانگی بوده و اصلاً شرایط دفن زباله‌های صنعتی را ندارد.

بیش از ۸۰ تن تنباکوی فاسد در سایت محمدآباد تخلیه شده است

نایب رئیس شورای شهر اذعان کرد: اخیر طبق گزارش دوستان پسماند مطلع شدیم بیش از ۸۰ تن تنباکوی فاسد شده و دارای فلزات سنگین از جمله کادمیوم و آرسنیک که بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند تخلیه شده است.

وی گفت: خواهش ما این است که فراتر از موضوعات پسماند اجازه ندهیم پسماند خطرناک صنعتی به لندفیل محمدآباد وارد شود.

این مسئول در پایان ابراز کرد: یقین داریم که سایت محمدآباد نیاز به ترمیم جدی دارد و ما نباید اجازه دهیم فلزات سنگین در این سایت وارد شود.

به گزارش خبرنگار مهر مسئلهٔ ورود ۸۰ تن تنباکوی فاسد به سایت محمدآباد به علت اهمیت بالا از سوی دادگستری استان نیز مورد بررسی قرار گرفت که ادامهٔ این بررسی‌ها به جملهٔ «موضوع به محیط‌زیست ارجاع شده تا با بازدید از محل سایت محمدآباد گزارش کارشناسی ارائه نمایند.» از جانب معاون دادستان استان در قالب پیام ختم شد و طبق گفته روابط عمومی سازمان تا زمان تکمیل شدن اطلاعات مصاحبهٔ صورت نمی‌گیرد.

اما نکتهٔ دیگری که ما را همچنان با سوالات بی پاسخ مواجه می‌کند این است که به‌راستی چه کسی از صحت ماجرای ورود ۸۰ تن زباله تنباکو به‌عنوان زباله صنعتی یا کشاورزی مطلع است؟ اگر این امر در خصوص زباله صنعتی صحیح باشد انکار آن از جانب محیط‌زیست چطور صورت گرفته و چرا با تکذیب همراه شده و چطور متولی این امر نتوانسته از ورود این نوع پسماند جلوگیری کند؟ از سوی دیگر اگر این زباله‌ها پسماند کشاورزی است چرا از آن به‌عنوان یک دغدغه در صحن شورا یاد می‌شود؟

کد خبر 5299989

منبع: مهر

کلیدواژه: پسماند محمدآباد قزوین پسماند ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا گرگان کرمانشاه واکسیناسیون تعاونی اردبیل ستاد ملی مقابله با کرونا خراسان رضوی ایلام نایب رئیس شورای شهر زباله های صنعتی محل دفن پسماند سایت محمدآباد زباله صنعتی خبرنگار مهر محیط زیست انتشار خبر زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۱۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم

سیدمحسن میرهادی،مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، فرهنگ‌سازی و آموزش را از موضوعات مهم خدمات شهری دانست و اظهار کرد: اگر شهروندان همکاری و مشارکت نداشته باشند، به شهر پاکیزه نخواهیم رسید. 

وی در خصوص آموزش‌های شهروندی افزود: پساب خاکستری یا فاضلابی که در بعضی مناطق توسط برخی شهروندان وارد معابر شهری می‌شود، یکی از مشکلات مهم محیط‌زیست شهری در قم است.  

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این راستا طی هماهنگی با مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب مقرر شد که به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند که تعداد زیادی توانستند با شبکه آب و فاضلاب ارتباط بگیرند و بسیاری از انشعابات وصل شد.  

میرهادی عنوان کرد: زباله‌های خارج از نوبت که برخی شهروندان در بعضی مناطق خارج از منزل می‌گذارند یکی از معضلات محسوب می‌شود، درحالی‌که ساعت اعلام‌شده برای جمع‌آوری پسماند از ۲۱:۰۰ تا  ۶:۰۰ صبح است.

 وی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود، باوجوداینکه اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام‌شده است و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم زباله روز را کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود