Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های مغرب، این برای اولین بار در تاریخ این کشور است که سه انتخابات در یک روز برگزار می‌شود و مقامات برگزار کننده انتظار دارند که حدود ۱۸ میلیون واجد شرایط رای دادن که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند، شرکت و نمایندگان مورد نظر خود را برای مدت پنج سال انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شبکه خبری العین گزارش داد که تبلیغات انتخاباتی از نیمه شب گذشته در مغرب پایان یافته و مراکز رای گیری در شهرها و مناطق مختلف این کشور ساعت هشت به وقت محلی بر روی رای دهندگان باز شد.  

در این مدت، نامزدها از تبلیغ هرگونه برنامه یا وعده انتخاباتی خود یا برقراری ارتباط با شهروندان تا زمان بسته شدن شعب اخذ رای و آغاز شمارش آراء منع شدند.  

مجلس نمایندگان مغرب ۳۹۵ کرسی دارد و بر اساس اعلام وزارت کشور مغرب، برای کسب این کرسی‌ها ۶ هزار و ۸۱۵ نفر نامزد شده‌اند و در این انتخابات یک هزار و ۷۰۴ لیست نامزدی (ائتلافی) وجود دارد که بطور متوسط برای کسب یک کرسی مجلس ۱۷ نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند.       

برای انتخابات شوراهای شهر مغرب نیز بیش از ۱۵۷ هزار و ۵۶۹ نفر نامزد شده‌اند.  

پادشاه مغرب ۹۰ کرسی مجلس را به زنان اختصاص داده است و ۳۰۵ کرسی دیگر در بقیه لیست‌های انتخاباتی پیروز اعم از نامزدهای زن یا مرد تقسیم شده است.  

پس از پایان رای گیری توسط وزارت کشور شعب اخذ رای در مراکز بسته و و شمارش آرا آغاز خواهد و پیش بینی می‌شود که نتایج اولیه در ساعات پایانی شب اعلام شود.  

در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس مغرب، «محمد ششم» پادشاه این کشور مطابق با اختیارات خود که در متن قانون اساسی مغرب تنظیم شده،  یکی از اعضای حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورده را بنا به پیشنهاد سایر اعضای این حزب به عنوان نخست وزیر منصوب خواهد کرد.  

با این حال، کاخ پادشاهی محمد ششم همچنان منبع اصلی تصمیمات و جهت گیری راهبردی کشور ۳۶ میلیون نفری مغرب است؛  کشوری که پس از امارات، بحرین و سودان با پشت کردن به آرمان های مردم فلسطین با رژیم اشغالگر قدس سازش کرد.   

در انتخابات سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ حزب عدالت و توسعه اسلامی بیشترین کرسی مجلس مغرب را به دست آورد و این حزب این دوره نیز همچنان امیدوار است با کسب بیشترین آرا در انتخابات امسال برای سومین دوره متوالی پست نخست وزیری (ریاست دولت) را از آن خود کند.  

حزب عدالت و توسعه اسلامی مغرب به دنبال اعتراض های سال ۲۰۱۱ در خاورمیانه و شمال آفریقا تشکیل شد و در دوره گذشته انتخابات مجلس مغرب توانست با  کسب  ۱۲۵ کرسی از ۳۹۵ کرسی مجلس برای دومین بار پی در پی ریاست دولت این کشور را به دست گیرد.  

احزاب «عدالت و توسعه» (۱۲۵ کرسی)، «ائتلاف ملی مستقلین» (۳۷ کرسی)، «جنبس جنبش»  (۲۷ نماینده)،   «اتحاد سوسیالیست»  (۲۰ نماینده) و «اتحاد مشروطه خواه » (۲۳ کرسی) مجلس کنونی مغرب را تشکیل می‌دهند.  

احزاب «استقلال» و «اصالت و پیشرفت» از مهمترین احزاب مخالفت دولت در مغرب هستند و خود را برای انتخابات امروز آماده کرده‌اند و بسیار امیدوارند بتوانند با کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس، جایگاهی در دولت بعدی این کشور به دست آورند.  

برچسب‌ها قاره آفریقا انتخابات پارلمانی مراکش عدالت و توسعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا انتخابات پارلمانی مراکش قاره آفریقا انتخابات پارلمانی مراکش عدالت و توسعه عدالت و توسعه کرسی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند

به گزارش خبرآنلاین، این روزنامه که پیش از این مکررا ادعا می کرد رقابت فراگیر بین احزاب و سلیقه های مختلف وجود دارد، نوشت: ۱۶۵ نامزد آنها تایید صلاحیت شدند که ۴۵ نفرشان در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند.اگر انتخابات مهندسی شده و غیررقابتی بود، چگونه ۱۶۵ نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی تایید شدند؟

بار دیگر باید از امتداد داخلی دشمن و مدعیان اصلاحات پرسید؛ اگر انتخابات مهندسی شده و غیر رقابتی بود، چگونه آن ۱۶۵ نفر تایید شدند و این عده به مجلس راه یافتند؟

کیهان که از راه یافته های این جریان به مجلس، علیرغم ایجاد تنگناهای شدید، ناراضی به نظر می رسد، ادامه داد:
در حالی‌که بسیاری از رسانه‌های مدعی اصلاحات مدعی عدم امکان رقابت در انتخابات بودند، در گزارش‌های خود گفتند «نامزدهای میانه‌رو» رأی آورده‌اند. خبر آنلاین گزارشی با عنوان «۴۵ صندلی مجلس دوازدهم؛ سهم لیست صدای ملت از انتخابات» منتشر کرد، سایت انتخاب نیز یکی از منتخبان در تهران را به عنوان میانه‌رو و گزینه مناسب برای تصدی ریاست مجلس معرفی کرد.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903290

دیگر خبرها

  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • تحول از مجلس سنتی به نوین از مجلس یازدهم تا دوازدهم
  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • انجام ۶۰ نظر سنجی در موسسه افکارسنجی ملت
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • کرسی‌های باقیمانده مجلس دوازدهم
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
  • رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها