Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، برای نسل اول انقلاب، «جمعه سیاه» نقطه عطف و یکی از دلایل محکم برای ماندن مردم در خیابان و ادامه تظاهرات ضد پهلوی است که به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد. در‌کتاب‌های تاریخی و در نشریاتی که گفت‌وگو و تحلیل‌های سیاسی منتشر می‌کردند، جمعه سیاه؛ روز ۱۷ شهریور سال ۵۷ است که میدان ژاله رنگ خون گرفت و جمعه خونین ‌در حافظه تاریخ به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعه خونین شد و خون رنگ جنون گرفت و دیگر آرام نگرفت تا رسید به بهمن ۵۷ و پیروزی انقلاب. عصبانیت مردم در اوج بود که کشتار میدان ژاله شکل گرفت و رژیم پهلوی به سمت خودش شلیک نهایی را انجام داد.
 


در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با مهدی طالقانی فرزند مرحوم آیت‌ا... طالقانی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مردم باور نمی‌کردند که سربازها به سمت‌شان مستقیم شلیک کنند

- آن روز من هم مثل بقیه مردم به اطراف میدان ژاله رفته بودم. خاطرم هست در خیابان فخرالدوله بودم که تیراندازی شروع شد.

- از شب قبل نیروهای نظامی به خیابان‌ها آمده بودند. شهر و به‌خصوص اطراف میدان ژاله امنیتی بود. اما مردم شعارگویان به سمت میدان حرکت می‌کردند.

- چند بار فرمانده‌ نیروهای نظامی با بلند‌گو از مردم خواست که تظاهرات را تمام کرده و به خیابان‌ها را ترک کنند اما مردم گوش نکردند چون تجربه شنیدن این اخطارها را داشتند و باور نمی‌کردند که سربازها به سمت‌شان مستقیم شلیک کنند، اما فرمان شلیک صادر شد و سربازها واقعا به سمت آنها شلیک کردند. این اولین بار بود که سربازها مستقیم به سمت مردم شلیک می‌کردند.

فاجعه بازتاب جهانی میدان ژاله برای رژیم پهلوی 

- روز بعد روزنامه‌ها به‌خصوص روزنامه کیهان که عکاسش هم در محل حضور داشت، اخبار و عکس‌های میدان ژاله را منتشر کرد و باعث عصبانیت همه کشور شد.

- خبرنگاران خارجی هم آن روز در تهران و در میدان ژاله بودند و این اتفاق بازتاب جهانی هم داشت که برای رژیم پهلوی اصلا خوب نبود.

مردم باورشان شده بود باید راهی که انتخاب کرده‌اند را ادامه دهند

- به نظرم شاه پیش‌بینی نمی‌کرد که مردم از سربازان او نترسند و در خیابان بمانند و تعداد کشته‌ها زیاد شود. شاید تصورش این بود که با اولین تیراندازی‌ها مردم متفرق شوند. اما مردم ماندند و تظاهرات ادامه پیدا کرد چون زمینه‌های انقلاب فراهم شده بود.

- مردم تجربه تظاهرات تاسوعا و عاشورا را داشتند و باورشان شده بود باید راهی که انتخاب کرده‌اند را ادامه دهند. بعد از اتفاق ۱۷ شهریور، دولت حکومت نظامی هم برقرار کرد اما دیگر فایده نداشت و هیچ منع و فشاری نمی‌توانست مردم را آرام کند.

شاه تصور می‌کرد با بگیر و ببند و خون‌ریزی می‌تواند کمی نفس بکشد

- حالا خون‌ زیادی ریخته شده بود و ثابت کرده بود که شاه نه تنها قصد تغییر استراتژی خود در نوع حکومت‌ را ندارد که اگر لازم باشد مردم را در خیابان‌‌ها به شهادت می‌رساند.

- از آن طرف شاه، تصور می‌کرد که با این بگیر و ببند و خون‌ریزی می‌تواند کمی نفس بکشد و مردم دیگر به خیابان‌ها نمی‌آیند اما درست برعکس شد و تظاهرات روز‌به‌روز بیشتر شد.

من نام این میدان(ژاله) را میدان شهدا می‌گذارم!

- مرحوم علامه نوری پیش از پیروزی انقلاب در میدان ژاله کتابخانه و حسینیه‌ای داشته و در آنجا برای مردم سخنرانی می‌کرده و به واسطه همین سخنرانی‌ها بین مردم طرفداران زیادی داشته و خیلی‌ها پای منبر او می‌نشسته‌اند.

- قبل از اتفاق ۱۷ شهریور آن‌طور که خود علامه در گفت‌وگویی عنوان کرده، نیروهای نظامی و ساواکی‌ها در محل سخنرانی‌های او، با مردم برخورد می‌کرده‌‌اند و در یکی از این درگیر‌ها چند نفری هم به شهادت می‌رسند که روز بعدش شریف‌امامی؛ نخست‌وزیر وقت با علامه نوری تماس می‌گیرد و توضیحاتی می‌‌دهد که علامه نمی‌پذیرد و به سخنرانی‌های خود علیه رژیم ادامه می‌دهد.

- در سخنرانی‌ای که شب عید فطر (چند روز مانده به ۱۷ شهریور) انجام می‌دهد می‌گوید: من نام این میدان(ژاله) را میدان شهدا می‌گذارم چه دستگاه حاکمه و شهرداری بپذیرد چه نپذیرد. همین که مردم قبول کنند کافی است. همان شب مردم حدود ۱۰۰ مقوا تهیه کرده و روی آنها می‌نویسند میدان شهدا و در میدان ژاله نصب می‌کنند. بعد از واقعه ۱۷ شهریور هم برای همیشه میدان ژاله به میدان شهدا تغییر نام می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میدان ژاله انقلاب اسلامی مهدی طالقانی رژیم پهلوی میدان شهدا جمعه سیاه میدان ژاله میدان شهدا ۱۷ شهریور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواریم جلسات باشگاه فولاد در خوزستان برگزار شود

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکاظم طالقانی شامگاه شنبه در نشست خبری در خصوص بازی‌های تیم ملاثانی و نداشتن زمین اظهار کرد: سال قبل اکثر بازی‌های این تیم را در ورزشگاه تختی برگزار کردیم اما به دلیل شرایط گرما، بازی‌ها باید زیر نور برگزار شود که دکل‌های نور این ورزشگاه مشکل داشت. قصد داشتیم بازی‌های این تیم را با رضایت برخی باشگاه‌ها در زمین‌های آنها برگزار کنیم که فدراسیون با این درخواست موافقت نکرد.

طالقانی در پاسخ به این سوال که دلیل برگزار نشدن بازی استقلال ملاثانی و فجر در ورزشگاه غدیر چه بود، عنوان کرد: استقلال خوزستان مستأجر ورزشگاه غدیر است و باید رضایت آنها جلب می‌شد، در ادامه بازی فجر و استقلل ملاثانی برگزار نشد اگرچه حرف استقلال خوزستان حق بود اما در برخی موارد که منفعت استان در میان است باید کوتاه آمد اما در کل متاسفیم که این مسئله پیش امد.

وی ادامه داد: این مسئله در جامعه به گونه دیگری توصیف شد. هر باشگاهی باید مسولیت‌های خود را به عهده بگیرد و این‌گونه نیست که اداره کل زمین برای باشگاه تأمین کند.

رئیس هیأت فوتبال استان خوزستان بیان کرد: با ورود استاندار و معاون سیاسی استاندار خوزستان، جلسه‌ای برگزار شد و قرار بر این شد که بازی‌های ملاثانی در زمین دیگر باشگاه‌ها تقسیم شود، که اولین بازی آنها در ورزشگاه شهدای فولاد بود.

طالقانی همچنین گفت: ما باید هواداران و گروه‌های اجتماعی را متحد کنیم و به دنبال نتیجه‌گیری‌های تیم‌های استان باشیم و نباید بعد از هر باختی از این تیم‌ها انتقاد کنیم. افرادی که به دنبال تضعیف فوتبال استان هستند باید در گروه‌ها و فضای مجازی مقابل آنها ایستادگی کرد و مانع از اهداف برخی‌ها شد.

وی تصریح کرد: چند روز آینده آموزش مربی گری را در استان داریم که برای استان ۲۴ سهمیه گرفتیم.

طالقانی با انتقاد از برخی تیم‌های فوتبال استان گفت: جلسات هیأت مدیره باشگاه فولاد خوزستان امیدواریم در استان خوزستان تشکیل شود و این حق اجتماعی استان است، متاسفاته در برخی باشگاه‌ها همچون فولاد و نفت آبادان تعدادی از هیأت مدیره آنها در تهران هستند و جلسات تصمیم گیری باشگاه‌ها باید در همان شهر برگزار شود.

کد خبر 6090522

دیگر خبرها

  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • همه ماجرای تغییر نام استقلال | ویدئو
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • رد شایعات تغییر در مدیریت سازمان سینمایی
  • امیدواریم جلسات باشگاه فولاد در خوزستان برگزار شود
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟