Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بندرگاه مخروبه نخل ناخدا با طول بیش از 4 کیلومتر در شرق شهر بندرعباس سال‌ها است که به حال خود رها شده و اسکله‌ای که یکی از طولانی‌ترین بازوهای دریایی در کشور را دارد، عملا با میلیاردها تومان پولی که از بیت المال صرف ساخت آن شده، به حال خود رها گشته است.

دیروز (سه شنبه 16 شهریورماه) احمد مرادی نماینده مردم مرکز هرمزگان در خانه ملت در تذکری به وزیر راه و شهرسازی، خواستار تعیین تکلیف طرح مجتمع بندری شهر بندرعباس در منطقه نخل ناخدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روی سخن احمد مرادی اما اگر چه با وزیر راه و شهرسازی بود ولی به طور مشخص وی به سازمان بنادر و دریانوردی اشاره داشت که انگار هرمزگان را به حال خود رها کرده و استانی که بیشترین درآمد خود را از آن کسب می‌کند، جایی در پاسخگویی و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و ایفای مسؤولیت‌های مرتبط با آن برای خویش قائل نیست.

بندرگاه متروکهٔ نخل‌ناخدا دوباره به سازمان بنادر برگشت اما...

چند ماه قبل بود که منصور آرامی نماینده هرمزگان در مجلس خبر داد قرار است سازمان بنادر، بندرگاه نخل ناخدا را تکمیل کرده و با ایجاد زیربناهای لازم در این اسکله آن را برای تردد به جزیره هرمز تبدیل کند و علاوه بر آن با ایجاد و توسعه زیربناهای موردنیاز، فعالیت اسکله نخل ناخدا را عملی ساخته و آب و برق و آسفالت و دسترسی به این بندر» را کامل کند.

اسکله 60 میلیاردی که برای ساخت آن مرتبا نزدیک شدن راه دریایی به جزیره هرمز توجیه می‌‌شد، حالا بیش از 7 سال است به حال خود رها شده و نه عایدی برای مردم هرمز دارد و نه برای بندرعباس

 

وی تصریح کرد همچنین بنا شد تا امکان پهلوگیری شناورهای مسافری در این اسکله و رمپ‌های لازم برای بهره‌برداری از این اسکله جهت سفر به جزیره هرمز و دیگر امکانات مرتبط با توسعه تفریحی و گردشگری آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شود.

با گذشت چندین ماه از این خبر اما هنوز اسکله نخل ناخدا به حال خود رها شده و پروژه‌ای که با 60 میلیارد تومان در زمان دولت احمدی نژاد کلید ساخت آن زده و به تدریج تکمیل شد، عملا هیچ دستاوردی برای مردم و منطقه نداشته و به متروکه‌ای تبدیل شده که هیچ کاربری مشخصی ندارد.

60 میلیارد تومان پولی که برای ساخت این پروژه در سازمان بنادر و دریانوردی طی سال‌های گذشته هزینه شده اکنون با تورم امروز بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش دارد و به راحتی با پول این پروژه رها شده و بدون برنامه که جلوه‌ای مدیریت و وضعیت پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است، می‌شد بیش از 40 تا 50 کیلومتر راه را در زمان ساخت آن دوبانده کرد اما عملا امروز شاهد هدررفت یک منبع عظیم مالی هستیم که کسی نیز پاسخگوی آن نیست.

شاید دولت سیزدهم...

اوضاع این پروژه آن قدر وخیم شده که سازمان بنادر با کوچک‌ترین درخواستی از سوی استانداری و در دی ماه 98 بلافاصله با واگذاری پروژه به شهرداری بندرعباس برای راه اندازی مجموعه‌ای گردشگری موافقت کرد تا این لکه را از دامان خویش بشوید اما با بی‌میلی شهرداری و شورای شهر، این اتفاق رخ نداد و چندماه بعد استاندار در مرداد 1399 اعلام کرد با موافقت وزیر راه و شهرسازی، «اسکله نخل ناخدا» برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی به استانداری هرمزگان واگذار شده است! حرفی که حالا در تابستان 1400 حکایت از پس دادن این پروژه از استانداری به سازمان بنادر دارد و دوباره بازی از سر خط.

جالب این که تمام تیرهای چراغ مسیر بندرگاه شبانه این پروژه که اتفاقا از نوع گرانقیمت و لوکسی نیز بودند و یکی یکی بریده و سرقت شدند و هیچ کس حتی سازمان بنادر نیز پاسخگوی وضعیت آن نشد!

 پروژه‌ای که ابراهیم ایدنی و الله مراد عفیفی روسای وقت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آن با مباهات به عنوان دستاوردی عظیم یاد می‌کرد بدلیل نداشتن توجیه علمی و فنی و پیوست‌های همراه و حتی توجیه زیست محیطی، امروز به لکه ننگی بر دامان مسؤولان این سازمان تبدیل شده و هیچ فکر و برنامه‌ای نیز در این سال‌های دولت روحانی و در دوره مدیریت راستاد بر سازمان بنادر و دریانوردی برای آن نشد.

آیا این ترک فعل نیست؟ آیا این رهاشدگی‌ها و بی خیالی‌های مدیریتی مستوجب کیفر نیست؟ آیا مدیرانی که می‌سازند و رها می‌کنند و مدیرانی که هیچ اقدامی برای نجات سرمایه‌های از دست رفته ندارند، نباید در پیشگاه قانون پاسخگو شوند؟ این سرمایه عظیم از جیب مردم تا کی باید به حال خود رها باشد؟

مهدی خسروی

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: بندرعباس اسکله نخل ناخدا بندر شهید رجایی سازمان بنادر و دریانوردی میراث فرسوده سازمان بنادر و دریانوردی حال خود رها نخل ناخدا رها شده ساخت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۳۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آماده افتتاج شدن ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه دریامحور و مذاکره ساخت کشتی برای کوبایی‌ها خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفایی با اشاره به عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه دریا محور اظهار کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان شامل 50 هزار میلیارد تومان از منابع دولت و 55 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: 13هزار میلیارد تومان از این حجم از سرمایه‌گذاری، آماده افتتاح شده است.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه افزود: تعاملات حمل‌ونقل دریایی با کشور ونزوئلا از گذشته تا امروز ادامه دارد و با سایر کشورهای حوزه آمریکای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صنعت کشتی‌سازی ایران در سطح جهانی مورد توجه است و به طور مثال ونزوئلا سفارش ساخت سه فروند کشتی 90 هزار تنی داشت که توسط مهندسان توانمند کشورمان انجام و تحویل شد.

صفایی بیان کرد: مذاکراتی در زمینه ساخت کشتی با کشور کوبا نیز انجام شده که امید است از توان داخلی در این حوزه برای ساخت کشتی‌های مورد نیاز کشورهای آمریکای جنوبی به خوبی استفاده کنیم. در زمینه تجارت دریا برد با کشورهای حوزه دریای خزر نیز با دستیابی به رکورد حدود 9 میلیون تن، 30 درصد رشد ثبت شده که عمدتاً با کشورهای روسیه و قزاقستان بوده‌ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!
  • اجرا ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در سازمان ملی مسکن
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد