کرونا و معناباختگی جهان جدید / نگاهی به نقش رهاییبخش دین، ادبیات و هنر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۴۳۲۳
معنویت در مثلث طلایی دین، ادبیات و هنر نهفته است. جامعهای که بنیانهای فکری و عملی آن به این سه پایگاه توجه داشته است، توانسته از تندبادهای پوچی و معناباختگی جان سالم به در ببرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکتر مسلم ذوالفقارخانی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشت:
در گیر و دار جهان پیچیدهی معاصر، در این تنگنای انزوا و تنهایی بشر و در وانفسای بیماری کرونا و خلأ معنا و پوچیهای حاصل از جنگ و خونریزی و نابرابری و بیماری، "معنویت" چراغ هدایت بشر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انسان امروزه بیش از پیش محتاج معنویت است؛ معنویت کلید درک متقابل، همزیستی مسالمتآمیز، خرد و زندگانی سعادتمند است. آدمی در پناه معنویت است که میتواند اخلاقی و انسانی عمل کند و پایبند اصول بنیادین برای زیست اجتماعی باشد.
ولی معنویت را در کجا میتوان جست؟ این چراغ راهنما و کلید طلایی زندگانی سعادتمند را چگونه میتوان در دست گرفت و آسوده خاطر و هدفمند زندگی کرد؟
معنویت در مثلث طلایی دین، ادبیات و هنر نهفته است. جامعهای که بنیانهای فکری و عملی آن به این سه پایگاه توجه داشته است، توانسته از تندبادهای پوچی و معناباختگی جان سالم به در ببرد.
هر جامعهای که معنویتر باشد اخلاقیتر نیز خواهد بود و چنانچه اخلاق را ارزشها و معیارهایی بدانیم که فضائل و رذائل را از هم جدا میسازد، مثلث طلایی دین و ادبیات و هنر است که مصادیق ارزشها را روشن و شیوههای کسب فضائل و ترک رذائل را آشکار میسازد.
مناسبات آدمی در تعامل با خداوند، در قلمرو فردیت، و در رویارویی با دیگر انسانها را به ترتیب اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی میگویند؛ و مثلث طلایی دین و ادبیات و هنر هر کدام به شیوهی خود، چه مستقیم و غیرمستقیم و چه عریان و آشکار، و چه در قالب حقیقت و استعاره، نمونههایی از این مناسبات بشری را عرضه میدارند.
شاید دینها، حقایق اجتماعی را با زبان و شیوهای مستقیمتر و عریانتر بیان کنند، و از آن طرف شاید زبان شعری و زبان هنری پوشیدهتر و در لفافهتر باشد؛ اما دین و هنر و ادبیات هر سه یک مقصود دارند و آن اخلاقی و معنوی کردن اجتماعات انسانی است.
زبان استعاره که زبان هنر و ادبیات نیز هست، در کتب آسمانی مختلف به وفور دیده میشود. مثلا قصههای قرآن و دیگر کتابهای آسمانی مانند تورات و انجیل، برای ساده کردن مسائل پیچیدهی بشری، از زبان مجازی و استعاری استفاده کردهاند؛ لذا میگویند: المجاز قنطرة الحقیقه. یعنی مجاز پلی است برای رسیدن به حقیقت.
باید توجه داشت که جامعه و خانواده نقش مهمی در استقرار معنویت دارند و با برافروختن این سه پرتو معنویت، میتوان جامعهای سالم و خردمند و خوشبخت داشت. لوریس چکناواریان در یک مصاحبهی تلویزیونی (برنامهی "شوکران") بازسازی فرهنگی به یاری موسیقی (هنر)، در کشور ارمنستان یاد کرد.
ادبیات و هنر هر دو راههایی برای پرورش معنویت در خانوادهها و فرزندان آنان است. بی شک گوش دادن و تمرین موسیقی اصیل، مشاهده و پرداختن به نقاشی و معماریهای ناب، خطاطی، طراحی، تندیسگری، عکاسی، تئاتر و سینما هر کدام مسیری به سوی معنویت است و با چنین هنرهایی است که روح و روان بشر صیقل یافته و متعالی میشود.
ادبیات و شعر هم از وجوه مهم معنویتاند. خواندن شاهنامهی فردوسی، مثنوی مولانا، غزلیات حافظ، خمسهی نظامی، کلیات سعدی، رباعیات خیام، نمایشنامههای شکسپیر، رمانهای دیکنز، آثار مولیر، شاهکارهای گوته و … هرکدام ابعاد مختلف زندگانی را دربرابر دیدگان ما قرار میدهند و خرد و معنای زندگانی را ترسیم میکنند.
هم ادبیات و هم هنر، به کمک آرایهها و تکنیکهای زیبایی شناسانهی خود، به مدد آشناییزدایی و کلیشهشکنی، ایجاز، تشبیه، تشخیص، فُرم و بُعد و رنگ و سایه و … و با استفاده از ابزاری که آدمی را میان جهان واقعیت و حقیقت در نوسان قرار میدهد، مفاهیم و ارزشها را زیبا و جذاب به خورد آدمی میدهند و به قول منتقد روم باستان، هوراس، چون دارویی تلخ اما با روکشی شیرین و دلربا، دوای درد و داروی امراض بشر میشوند.
و اما آن دسته از انسانهایی که دینگریزند و خداناباور، اگر از الهام و القای ادبیات و هنر نیز بینصیب باشند، به کالبدی خشک و بیروح تبدیل خواهند شد که برای ایشان زندگانی چیزی جز تکرارهای ملالآور و یکنواخت نخواهد بود. زندگانی تنها تکاپوی جسم و خوردن و خوابیدن و معاش صرف نیست، بلکه جولانگاه فکر و اندیشه و درآمیختن در "معنویت" نیز هست.
نگاهی گذرا به "عصراندیشه" 26 از زبان روحالامین سعیدی + فیلمابراهیمی دینانی "یادداشتهای متفرقه در روزگار جوانی"اش را منتشر کردآنچه از دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ مورد انتظار است / تحولگرایی مبتنی بر عقلانیت و انقلابیگریانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا ادبیات و هنر جامعه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۴۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار میشود
نماینده ولی فقیه در سپاه استان تهران با بیان اینکه هدف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است گفت: ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی با محوریت آشنایی جامعه با افکار و عقاید ارزشمند شهید مطهری برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجتالاسلام علی معبودی امروز - شنبه هشتم اردیبهشت- در نشست خبری گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در جمع اصحاب رسانه که در سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران برگزار شد با اشاره به تقارن روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار کرد: پایههای اصلی تفکر بسیج، سپاه و نیروهای مسلح مسائل اعتقادی است لذا ارتباط دائمی و مستمر پاسداران و بسیجیان با افکار شهید مطهری در اثبات افکار نیروهای مسلح در مسائل اعتقادی و اخلاقی کمکرسان خواهد بود.
وی افزود: بیشتر جامعه به ویژه جامعه هدف با آثار و افکار شهید مطهری آشنایی دارند و اگر پاسداران، بسیجیان و همه جامعه با افکار شهید مطهری هر چه بیشتر آشنایی پیدا کنند یقیناً در مسیر پاسداری از دستاوردهای انقلاب بهتر و محکم تر حرکت خواهند کرد.
حجت الاسلام معبودی خاطرنشان کرد: همه ما در زندگی نیازمند الگوهای مناسبی هستیم و شهید مطهری آن الگویی است که می تواند ما را از نظر فکری، اعتقادی، رفتاری و علمی تامین بکند یعنی پاسداران، عالمان ربانی عالمان عامل عالمان آگاه با الگو گیری از جملات و رهنمودهای شهید مطهری به انقلاب خدمت کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران گفت: از هفتم تا ۱۲ اردیبهشت بهعنوان هفته عقیدتی سیاسی نامگذاری شده که برنامههای متنوعی با موضوع "شهید مطهری، خودسازی و تمدن سازی"، "شهید مطهری، تعلیم و تربیت و حقوق زنان"، شهید مطهری، مکتب انقلاب و بسیج"، شهید مطهری، عترت، قرآن و ولایت، "شهید مطهری، شهدا و ولایتمداری" و "شهید مطهری، معنویت، مهدویت و قدس شریف" برگزار خواهد شد.
وی افزود: روز اول به عنوان شهید مطهری خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند همه ما نیاز به خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی داریم، روز دوم شهید مطهری تعلیم و تربیت منزلت و حقوق زنان، هم بحث تعلیم خیلی مهم است هم تربیت و هم منزلت حقوق زنان به نظر می رسد تنها دینی که به صورت کامل و جامع از حقوق زنان دفاع کرده اسلام است.
حجت الاسلام معبودی بیان داشت: روز سوم به عنوان شهید مطهری مکتب انقلاب و بسیج است البته مکتبی که برگرفته از مکتب ناب اسلام است اما بیان اجزای و عناصر این مکتب می تواند آنرا تقویت کند و نیاز است با نگاه به اندیشه شهید مطهری در این جهت حرکت کنیم، روز چهارم عنوان شهید مطهری پژوهش و تولید علم است که باز تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم همین مقوله ی پژوهش و تولید علم است.
وی افزود: روز پنجم به عنوان شهید مطهری قرآن عترت و ولایت است شهید مطهری شاگرد قرآن و عترت بودند و اگر در آثار او این عظمت دیده می شود به برکت قرآن و اهل بیت است، روز ششم شهید مطهری شهدا و ولایت مداری است فرهنگ شهید و شهادت یکی از نکاتی است که به درستی در آثار شهید مطهری بیان شده شهید مطهری میگوید در این عالم هر کسی مدیون کسی است جز شهید، شهید کسی است که همه مدیون آنها هستند، روز هفتم شهید مطهری معنویت، مهدویت و قدس شریف است شهید مطهری می گوید گم شده بشر امروز اقتصاد نیست بلکه معنویت به معنای صحیحش است و اگر معنویت مردم از بحران معنویت نجات پیدا کنند از همه بحرانها نجات پیدا خواهند کرد.
منبع: ایرنا
کد خبر 748489