Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@14:03:19 GMT

اشتریان: هرگونه اقدام نظامی علیه طالبان یک دام بزرگ است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۴۸۰۳

اشتریان: هرگونه اقدام نظامی علیه طالبان یک دام بزرگ است

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بنظر می‌رسد عربستان سعودی در تلاش است از افغانستان یک یمن برای جمهوری اسلامی ایران بسازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیومرث اشتریان عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عصر امروز در نشست تخصصی «تحولات افغانستان از منظر حقوق و سیاست بین الملل» اظهار کرد: طالبان پیش از اینکه یک مشروعیت بین المللی پیدا کند، در قالب نظام استراتژیک بین الملل به یک مشروعیت عرفی بین المللی را کسب کرده است، قدرت‌های اصلی نظام استراتژیک بین الملل پیش از تسلط کامل بر افغانستان با طالبان کنار آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشورهایی مانند آمریکا، عربستان سعودی، پاکستان و اسرائیل یک مشروعیت عرفی را برای طالبان قرار دادند، اما بنظر می‌رسد که آمریکا پیش از توافق با طالبان این گروه را از حیث مخالفت با منافع خود خلع سلاح کرده است. در همین راستا مشاهده می‌کنیم که رفتار طالبان امروز با رفتار این گروه در سال ۲۰۰۱ متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: طالبان امروز با چهره‌ی جدیدی وارد شده است، زیرا این گروه در سال ۲۰۰۱ به این راحتی اجازه نمی‌داد زنان افغانستان علیه او تظاهرات کنند، زیرا این گروه در کشتار تعارفی با کسی نداشتند برهمین اساس بنظر می‌رسد تضمین‌های لازم از طالبان برای حفظ برخی شئونات بین المللی و حقوق بشری گرفته شده است.

اشتریان خاطرنشان کرد: امروز برخی کشورهای منطقه‌ای تلاش داشتند تا یک قدرتی را هم مرز با ایران داشته باشند، همانگونه که ایران از طریق جنگ نیابتی یمن در طی سال‌های گذشته تهدیداتی را برای عربستان سعودی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: بنظر می‌رسد عربستان سعودی در تلاش است از افغانستان یک یمن برای جمهوری اسلامی ایران بسازد، بنابراین بنظر می‌رسد حمایت از طالبان به نفع کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل و پاکستان است.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: طالبان اکنون تغییر و تحول ظاهری در خود داده است، در صورتی که حکومت را به دست بگیرند ناچار هستند ملاحظاتی را رعایت بکنند و با در پیش گرفتن سیاست عمومی قطعاً روحیه و تفکر این گروه نیز اصلاح خواهد شد و ایدئولوژی آنها در دراز مدت دچار تغییر می‌شود و به یک دولت «عادی» تبدیل خواهند شد.

اشتریان تاکید کرد: سه عنصر نقش استراتژیک طالبان در نظام بین الملل، پوشش قاچاق مواد مخدر و پولشویی های عظیم و همچنین نیروی اجتماعی زمینه را فراهم کردند تا حکومت طالبان در شرق ایران تثبیت شود.

وی تصریح کرد: وضعیت ژئوپولتیک افغانستان به گونه‌ای است که قدرت‌های بزرگ را از پا در می‌آورد، همانطوری که در طی سال‌های گذشته قدرت‌هایی همچون شوروی و آمریکا را به زانو در آورد برهمین اساس بنظر می‌رسد افغانستان امروز یک دام بزرگ برای نیروهای نظامی کشورهای منطقه‌ای است زیرا تنها کشورهایی می‌توانند در امور فعلی افغانستان دخالت کنند که در نیروهای بومی طالبان نفوذ داشته باشند.

اشتریان تصریح کرد: طالبان ابزاری برای پاکستان است و قطعاً این کشور از نفوذ بالایی بین نیروهایی قومی و قبلیه ای طالبان دارد زیرا روابط خود با طالبان را تقدس بخشیده است، بر همین اساس باتوجه تکثر قومی که در افغانستان وجود دارد قطعاً کشوری که در بین قوم‌های قدرتمند افغانستان نفوذ داشته باشد می‌تواند نقش اصلی را در این کشور ایفا کند.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران یاد آور شد: در صورتی که حکومت طالبان در افغانستان تثبیت شود راهی برای کشورهای منطقه‌ای به جز تعامل اعتراضی وجود ندارد، و هرگونه اقدام نظامی علیه طالبان یک دام بزرگ است.

کد خبر 520631

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طالبان طالبان افعانستان گروه طالبان اخبار طالبان افغانستان صلح با طالبان افغانستان ايران و افغانستان تحولات افغانستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عربستان سعودی بنظر می رسد بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • انصارالله: به هر تجاوزی از خاک مبدا پاسخ می‌دهیم
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است