Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@17:42:14 GMT

۹ درمان برای خارش سر

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۵۶۲۲

۹ درمان برای خارش سر

به گزارش اقتصادآنلاین، شوره سر نیز می‌تواند بر اثر خشکی بیش از حد پوست سر، مو‌های چرب و انواع بیماری‌های پوستی به وجود آید.

از دیگر علل خارش سر می‌توان به اختلالات خودایمنی مانند پسوریازیس، عفونت‌های قارچی مانند کچلی یا کرم حلقوی، آلرژی به محصولات زیبایی مانند رنگ مو، اگزما، درماتیت آتوپیک، شپش سر، استرس یا اضطراب، دیابت و تب‌خال زوستر یا زونا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است برای درمان خارش سر به دارو نیاز داشته باشید. در صورت بروز علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

 خارش بیشتر از یک هفته

 شامل درد، زخم یا تورم باشد

 خارش آن‌قدر شدید باشد که قابل‌تحمل نباشد

درمان‌های خانگی متعددی برای خارش سر وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

 سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری، ضدالتهاب و ضد قارچ است و می‌تواند خارش ناشی از خشکی پوست را کاهش دهد. شما می‌توانید سرکه سیب را در آب گرم حل کنید و بعد از شستن مو‌ها از آن استفاده کنید تا شوره و خارش سرتان از بین رود.

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک که از نارگیل استخراج می‌شود، حاوی اسید لوریک و چربی اشباع شده است که دارای خاصیت ضدمیکروبی است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل پس از جذب در پوست، تسکین‌دهندة خارش سر است. روغن نارگیل می‌تواند برای درمان خارش پوست سر ناشی از اگزما و درمان شپش مفید باشد.

آزمایشی در سال ۲۰۱۰، با ترکیب روغن نارگیل و رازیانه، به این نتیجه رسید که این مخلوط نسبت به پرمترین (نوعی داروی شپش) تأثیر بیشتری در تسکین و درمان خارش سر دارد.

روغن نعناع

روغن نعناع می‌تواند به کاهش شوره و تسکین خارش سر کمک کند. برای این کار کافی است روغن نعناع را با روغنی دیگر مانند روغن زیتون مخلوط کنید و سرتان را با آن ماساژ دهید، سپس با شامپو سرتان را بشویید. همچنین می‌توانید سرتان را با چای نعناع شستشو دهید.

مدیتیشن

شاید برایتان جالب باشد که فعالیت‌هایی که موجب کاهش استرس می‌شوند، مانند یوگا، می‌توانند در درمان خارش سر، بخصوص خارش ناشی از اگزما، مؤثر باشند. تحقیقات نشان دادند که مدیتیشن با ایجاد حس کنترل و مکانیسم مقابله‌ای، می‌تواند به‌تنهایی یا در کنار دارو‌های خارش سر، به درمان این بیماری کمک کند؛ بنابراین اگر دچار خارش سر هستید، حتماً مدیتیشن را امتحان کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروب، ضد قارچ، ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب است. البته ممکن است این روغن موجب تحریک پوست سرتان شود، بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید یا قبل از استفاده آن را رقیق کنید.

شما می‌توانید ۱۰ تا ۲۰ قطره روغن درخت چای را به شامپویتان اضافه کنید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و مستقیماً روی سرتان ماساژ دهید. روغن درخت چای همچنین می‌تواند به کاهش یا درمان خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر کمک کند. توجه کنید که روغن درخت چای قابل خوردن نیست.

 شامپو پیریتیون روی

مطالعات نشان داده‌اند که هیستامین موجود روی سر افراد مبتلا به شوره سر و درماتیت سبورئیک دوبرابر حد معمول است. محققان با انجام آزمایشی دریافتند که مصرف شامپو‌های حاوی پیریتیون روی سر می‌تواند سطح هیستامین و شدت خارش سر را در حد چشمگیری کاهش دهد.

شما می‌توانید این شامپو را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها خریداری کنید. بسته به نوع برند، شامپو‌ها حاوی مقدار پیریتیون روی متفاوتی هستند. برای پیداکردن شامپوی مناسبتان، شاید لازم باشد چندین مدل شامپو را امتحان کنید.

با مصرف روزانة این شامپو، خارش سرتان در حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر احساس کردید که پوست سرتان خشک شده، به‌جای مصرف روزانه، هفته‌ای دو الی سه بار از آن استفاده کنید.

این شامپو همچنین می‌تواند خارش ناشی از حساسیت را کاهش دهد. پیریتیون با کاهش روند رشد مخمر، به درمان درماتیت سبورئیک کمک می‌کند.

سالیسیلیک اسید

شامپو‌های حاوی سالیسیلیک اسید در درمان خارش ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک مؤثر هستند. سالیسیلیک اسید یک نوع بتا هیدروکسی اسید است که در برگ‌های همیشه سبز و پوست درخت بید یافت می‌شود.

سالیسیلیک اسید دارای خواص ضدالتهاب و ضد باکتری است. همچنین می‌تواند لایه بردار خوبی برای پوست باشد. سالیسیلیک اسید با لایه‌برداری پوست می‌تواند لک و خارش ناشی از پسوریازیس را درمان کند.

شامپو‌های حاوی این ماده نیز انواع و غلظت‌های متفاوتی دارند، بنابراین قبل از مصرف حتماً به لیبل آن توجه کنید. برخی از شامپو‌های سالیسیلیک اسید نیاز به استفادة روزانه دارند تا بتوانند بهترین بازده را روی سرتان بگذارند.

برای خرید این شامپو می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید. افرادی که به آسپرین حساسیت دارند نباید از سالیسیلیک اسید استفاده کنند.

شامپو کتوکونازول

کتوکونازول یک مادة ضد قارچ قوی است که در درمان مخمر مالاسزیا (نوعی قارچ پوستی با سرعت رشد بالا) و پسوریازیس سر مؤثر است. می‌توانید این دارو یا شامپو‌های حاوی آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

شامپو‌های کتوکونازول برای درمان شوره سر، لک و خارش ناشی از درماتیت سبورئیک مؤثر هستند. این شامپو‌ها معمولاً حاوی ۱ یا ۲ درصد کتوکونازول هستند. باتوجه‌به نوع شامپویی که خریداری کردید از آن به‌صورت روزانه یا هفتگی استفاده کنید. مراقب باشید که کتوکونازل با زخم‌های پوستتان برخورد نکند.

سلنیوم سولفید

سولفید سلنیوم یک نوع داروی ضدعفونی است که برای درمان درماتیت سبورئیک استفاده می‌شود. این ماده با کند کردن روند رشد مخمر روی پوست، خارش پوست را تا حدی کاهش می‌دهد.

سولفید سلنیوم معمولاً در شامپو‌ها، لوسیون‌ها و دارو‌ها استفاده می‌شود. از محصولات حاوی سلنیوم سولفید دو بار در هفته در دوهفته اول استفاده کنید و پس از آن هفته‌ای یکبار تا یک ماه استفاده از آن را ادامه دهید. قبل از مصرف حتماً دستورالعمل آن را مطالعه کرده و در صورت بروز سوزش استفادة آن را متوقف کنید.

عوارض

اگر پس از استفادة هرکدام از موارد بالا، خارش سرتان کاهش پیدا نکرد و یا تشدید شد، حتماً با پزشک مشورت کنید تا درمان مؤثرتری به شما پیشنهاد دهد. برخی از این روغن‌ها و مواد موجود در شامپو‌ها می‌توانند زخم‌های سرتان را تحریک کند و یا ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشید. همچنین به‌هیچ‌عنوان بدون اجازة پزشک از آن‌ها برای اطفال استفاده نکنید.

چکیده

خارش پوست سر یک بیماری شایع با علل متفاوت است. معمولاً می‌شود در خانه آن را درمان کرد ولی گاهی نیاز به تشخیص و درمان پزشک است. اگر خارش سرتان ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پربیننده ترین تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید شد ۶ نوشیدنی سم‌ زدا برای پاکسازی ریه‌ ها که در زمستان امسال باید مصرف کنید آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۶/۱۶) ۵ ماده غذایی مضر برای ریه اگر شب‌ ها راحت خوابتان نمی‌ برد، بخوانید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خارش بدن درماتیت سبورئیک سالیسیلیک اسید شامپو های حاوی روغن درخت چای استفاده کنید خارش ناشی روغن نارگیل درمان خارش برای درمان خارش سرتان شامپو ها پوست سر شوره سر خارش سر روی سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۵۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش