Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@17:25:47 GMT

چندصدایی و تناقض در اطلاع‌رسانی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۷۰۳۲

چندصدایی و تناقض در اطلاع‌رسانی

این روزها علاوه بر موضوع عادی‌انگاری‌ها و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی میان گروهی از افراد جامعه که زنگ خطری جدی برای اوج‌گیری دوباره کرونا محسوب می‌شود و هر لحظه بیم آن می‌رود که به دلیل سرعت شیوع سویه جهش یافته دلتا، وارد موج ششم نیزشویم، آنچه بیش از پیش بر نگرانی‌ها می‌افزاید، موضوع چند صدایی در حوزه اطلاع‌رسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گونه‌ای که متأسفانه اظهارنظرهای گوناگون و گاه متناقض مدیران و کارشناسان در کنار بمباران شایعات در فضای مجازی به ابهامات و پرسش‌های مردم بیش از گذشته دامن زده و آن‌ها را سردرگم ساخته است. ابهاماتی که پیشتر بازتاب و نمود بارز آن را در رعایت یا رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ابلاغی نحوه تجویز داروهایی همچون رمدسیویر و فاویپراویر شاهد بودیم، امروز به نوع دیگری در خصوص واکسن کرونا خود را نشان داده است.

در واقع وضعیت امروز اطلاع‌رسانی کرونا به ارکستری می‌ماند که صدای تکخوان به دلیل مشکل طراحی و چینش ارکستر یا به واسطه ایرادی در صدای میکروفن تکخوان در میان صدای سازها و گروه همنوایان گم شده است.

این موضوع همان نکته‌ای است که آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور نیز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بر آن تأکید نمود.

آیت‌الله رئیسی در این نشست انضباط در اطلاع‌رسانی را نکته بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: «اطلاع‌رسانی درباره وجوه مختلف بیماری و مسائل مرتبط با آن باید با هدف ایجاد امیدواری حداکثری و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس در مردم سامان یابد. به هیچ وجه نباید مانع سخن گفتن متخصصان شویم که درباره کرونا اظهارنظر می‌کنند، اما باید توجه داشته باشیم جای طرح مباحث کارشناسی، نه در فضای عمومی جامعه بلکه مجامع و محافل تخصصی است.

همه تلاش‌ها برای مدیریت بیماری کرونا از ستاد ملی مقابله گرفته تا کادر درمان و دیگر بخش‌ها برای رفع نگرانی و ایجاد امیدواری و روحیه نشاط در مردم است، بنابراین نباید مباحثی را که به طور طبیعی در عرصه تخصصی علوم مختلف از جمله علم پزشکی جریان دارد، در ساحت افکار عمومی طرح کرده و موجب ایجاد نگرانی و ترس نزد مردم شد».

اعضای کمیته علمی نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند

پیگیری‌های قدس در خصوص دلایل چند صدایی در حوزه اطلاع‌رسانی از یک مسئله مهم پرده برداشت؛ جایی که حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا گفت: درواقع ستاد مقابله با کرونا چیزی با عنوان کمیته علمی ندارد که بخواهد مسئولیت اظهارنظر در خصوص مواردی همچون دارو و واکسن و دیگر موارد مرتبط با شیوع بیماری را برعهده بگیرد و طبعاً اظهارنظر در خصوص این موارد برعهده سخنگوی ستاد خواهد بود.

وی با تأکید بر این مسئله که حضور نداشتن کمیته علمی در ستاد مقابله با کرونا یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود، اظهار کرد: در واقع کمیته علمی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند و نمایندگان وزارتخانه نظرات کمیته علمی را برای بررسی و احیاناً تصویب به ستاد منتقل می‌کنند و اعضای کمیته علمی در ستاد حضور ندارند و طبیعی است نقشی در تصمیم‌گیری‌ها هم نخواهند داشت.

به گفته این عضو کمیته علمی کرونا در ستاد این پشتوانه علمی که بتواند بر اساس آخرین نتایج و یافته‌های علمی تصمیم‌سازی کند تا منجر به یک تصمیم‌گیری کلی و شنیده شدن یک صدای واحد شود عملاً وجود ندارد!

چند سخنگو می‌خواهیم

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ضمن تأیید اظهارت سوری در زمینه حضور نداشتن اعضای کمیته علمی در ستاد کشوری مقابله با کرونا و چرایی چندصدایی و مشکلات موجود در اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف بیماری به قدس گفت: واقعیت این است در زمان وزارت بهداشت قبلی در بیشتر مواقع وزیر یا معاونان وزارتخانه در جلسات کمیته علمی حضور داشتند و در جریان نقطه نظرات کمیته قرار می‌گرفتند اما در حال حاضر خلأیی در این خصوص به وجود آمده و شاید البته دلیل این موضوع تغییر و تحول‌هایی است که در سطح دولت و وزارتخانه رخ داده و هنوز معاونان وزارت بهداشت تعیین نشده‌اند.

عابدینی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که ما به عنوان کمیته علمی مقابله با کرونا با آن مواجه شدیم و دغدغه رسانه‌ها نیز در این باره دغدغه صحیحی است این است که اصولاً وزارت بهداشت باید در هر حوزه‌ای از کرونا اعم از بحث تجویز دارو، واکسن‌ها و... یک سخنگوی مشخص معرفی کند و به این گونه نباشد که هر کسی به موضوعات مختلفی ورود کند.

وی تصریح کرد: این موضوع در جلسه اخیر با نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد- که اتفاقاً به همین مسئله تأکید داشتند - که چرا در حوزه درمان شاهد چندصدایی هستیم و گاه تریبون‌های رسمی کشور به افرادی اختصاص می‌یابد که نباید؟

عابدینی تأکید کرد: در واقع دغدغه نمایندگان مجلس نیز همین دغدغه اصحاب رسانه و البته ما به عنوان کمیته علمی مقابله با کروناست. امیدواریم ان‌شاءالله با مشخص شدن معاونان وزارتخانه این مسئله هرچه سریع‌تر برطرف شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اطلاع رسانی درباره کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا مقابله با کرونا وزارت بهداشت اطلاع رسانی کمیته علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن حکم بهرام عین‌اللهی، خطاب به سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، آمده است: خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطا فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده به عمل آید.

در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی و اجرایی ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی منصوب می‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمائید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فسادستیز و عدالت محور و با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید.

پیش از این، پدرام پاک آئین در این سمت مشغول خدمت بود.

کد خبر 6090350 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت منصوب شد
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل کشف حجاب در شمال تهران
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب؟
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود