Web Analytics Made Easy - Statcounter

یادداشت: مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

اصولا در ساخت آثار نمایشی تعداد محدودی خط ثابت وجود دارد تا در شاکله قصه ها روی آن سوار شوند.

در تمام دنیا عناصر تشکیل دهنده درام ثابت است و تنها شیوه های روایت و سبک های اجرا هستند که آن ها را متفاوت و متمایز می کنند. از محدودیت های مرسوم داخلی در انتخاب ژانر و سوژه های فیلمسازی که عبور کنیم به چند خط ثابت و محدود می رسیم که همه نویسندگان بلاجبار بر اساس آن می نویسند و تولید آثار بر این روند مشخص شکل می گیرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یادداشت قبل با تیتر «خطر جدی بیخ گوش سریال ایرانی و بازیگران»  https://www.borna.news/fa/tiny/news-1227608 به شباهت عجیب و غریب قلم نویسندگان رسیدیم و حالا باید گفت در اجرا هم ماجرا گویا به همین منوال است .

سال ها است داستان عشق پسر فقیر به دختری از یک خانواده متمول روایت می شود در این راه خانواده دختر مخالف است و دختر و پسر علیه خانواده می شوند و....

حالا اگر نویسنده و کارگردان جسارت داشته باشند داستان با جسارت پیش می رود و اگر رسانه و تیم سازنده به دنبال happy end (پایان خوش) های مرسوم باشند همه چیز طبق روال معمول پیش می رود.

این قرارداد های از پیش تعیین شده و قابل حدس  که حتی برای مخاطب عام تکراری است و  پیش پیش می تواند داستان و روند قصه را گمانه زنی کند تنها یک راه موفقیت دارد و آن این است که گونه اجرا و سبک پرداخت روندی نو و متفاوت داشته باشد و با تعلیق های جذاب نمایشی تماشاگر را مدام به چالش دراماتیک ببرد نه اینکه خط و ربط همیشگی ذهن او را پیش ببرد. اتفاقی که شاید به این راحتی ها رخ ندهد اما تفاوت یک سریال ماندگار و یک سریال آنتن پر کن تلویزیونی دقیقا در همین است.

دو سریال «افرا» و «زخم کاری» با دو داستان کاملا متفاوت در دو رسانه مختلف به مخاطبان ارائه می شوند و البته هردو از فرمول عاشقانه بازی دختران و پسران جوان استفاده کرده است که همیشه جواب داده است و برای استارت و اتصال مخاطب داستان دوست روندی منطقی است.

اما  چرا و چگونگی پیشرفت داستان در دو سریال با توجه به ژانر و گونه مختلف است و طبیعی است که با توجه به موقعیت های مختلف قصه ما شاهد سکانس هایی متفاوت و ویژه در دو مجموعه باشیم.

نویسنده و کارگردان  برای هر دو عاشق شکست خورده سریال شان موتور سواری در خیابان های شهر را تجویز می کنند. نکته ای که شاید بارها در فیلم ها و سریال های ایرانی به آن برخورد کرده ایم و می توان گفت این برخورد کلیشه ای محصول محدودیت های موجود می تواند باشد.

شکست عاشقانه در همه دنیا زاویه هایی شبیه به هم دارند اما شکل نمایشی آن می تواند متفاوت و خوش رنگ و لعاب تر از فرمولی باشد که مدام آن را تکرار می کنیم  و این تکرار ها نشان از این دارد که فرمول های ثابت و دست  و پا بسته به ما اجازه خلاقیت را شاید نمی دهد و این یعنی راحت ترین مسیر را هنگام رسیدن به مقصد پیدا کرده ایم.

محمدحسین مهدویان و بهرنگ توفیقی یکی با داستان قوی تر و یکی با داستانی متوسط تر کارگردانی موفقی را تجربه کرده اند مهدویان با جزیی نگری فیلمسازی اش از سینما آمده و بهرنگ توفیقی در اوج بلوغ و پختگی در کارگردانی حالا برای خودش صاحب سبک و ایده و نگاه نو در تلویزیون است .

اگرچه انتخاب لوکیشن در زیباترین استان کشور در استاتیک و زیبایی شناسی کار او تاثیر گذار است اما فراموش نکنیم که آثار بسیاری در آن خطه ساخته شده است و این همه عکس و قاب زیبا متاثر از جریان روایت قصه در آن  ها لحاظ نشده است .

بهرنگ توفیقی در ساخت سریال افرا تلاش داشته است از روابط و سکنات تکرای درام سازی مانند عشق های مرسوم ، اختلافات بی منطق خانوادگی و.... لحظات پر تعلیق مورد مذاق و سلیقه مخاطب ایرانی ایجاد کند و این یعنی کم کم جایگاه کارگردان نیز در تولید آثار نمایشی می تواند در ذهن مخاطب ماندگار شود

کنتراست در بازیگری و طراحی شخصیت های متفاوت و کاراکتر های شناسنامه دار روی کاغذ شکل می گیرد اما در اجرا به وسواس در کارگردانی نیازمند است که در سال های اخیر کم تر شاهد این بوده ایم که در رسانه ملی کارگردانان با این نگاه جزیی بازیگر را هدایت کرده و شخصیت ها را به سمت این تفاوت ها سوق دهد .

فراموش نکنیم که جنس کاراکتر ها و شباهت آن با افراد در آن خطه از کشورمان نشان از این دارد که توفیقی به درستی آدم های سرزمین مادری اش را به لحاظ خلق و خو و رنگامیزی رفتار ، برخورد و حتی روابط می شناسد و با اشراف کامل سریالش را کارگردانی کرده است.

در سریال «زخم کاری» با یک فیلمنامه اقتباسی که تکلیف مسیر داستان و شخصیت ها را مشخص کرده است مواجه هستیم و بازیگران می دانند قصه قرار است آن ها را به کدام سمت و سو سوق دهد.

اما مشخصا مثلث  نگارش، کارگردانی و بازیگری در ایجاد موقعیت های نمایشی گاهی برگرفته از نمایشنامه مکبث شکسپیر و گاهی با اشاره به رمان 20 زخم کاری تلاشی موثر برای ایجاد موقعیت های نمایشی داشته اند و داستان را از دل نمایشنامه مشهور انگلیسی و رمان مذکور طوری بیرون کشیدند که مخاطب گرفتار لحظات رخ داده میان شخصیت ها شده است اگرچه سریال مثل اکثر تولیدات نمایشی ما با اوج و فرود های عجیب و غریبی همراه بود.

اتفاقی که به موازات در سریال افرا نیز شاهد آن هستیم و می شود حدس زد که همه آنچه در این دو مجموعه رخ داده است حاصل یک تفکر و شناسایی روحی و روانی شخصیت های دو سریال، یکی بر اساس جغرافیای محل زندگی، خلق و خوی متاثر از محیط و یکی بر اساس جایگاه اجتماعی و تغییراتی که در شکل گیری شخصیت ها در طول زمان رخ می دهد و متغیر هایی که کاراکتر افراد را دچار تغییر و چالش می کند است. بدیهی است رمز موفقیت سریال سازی امروز به ویژگی های مهم و موثر در شخصیت شناسی، رفتار شناسی و توجه ویژه نویسنده و تیم تولید به جامعه شناسی در زمان روایت قصه (بر اساس جغرافیا، شرایط اجتماعی جامعه و پارامتر های سیاسی و اقتصادی و ...) مرتبط می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عجیب و غریب عشق فقیر خانواده رسانه ذهن بازی خلاقیت تلویزیون زیبایی رسانه ملی رمان عجیب و غریبی روحی و روانی جامعه شناسی جامعه سیاسی و اقتصادی تلویزیون هنرمندان سینما کارگردان تهیه کننده بازیگران حوصله مجتبی احمدی سریال سازی شاکله پول دار شخصیت ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین انیمه‌های سریالی که در بهار امسال نباید از دست بدهید

به گزارش خبرآنلاین، در اینجا چهار مورد از بهترین انیمه‌های سریالی بهار امسال را معرفی کرده‌ایم؛ سریال‌هایی که انیمه‌دوست‌ها بی‌صبرانه انتظار تماشای آن‌ها را کشیده‌اند.

۱. سرزمین شنی؛ سریال (Sand Land: The Series)

بر اساس گزارش فرادید؛ این یکی از مورد انتظارترین انیمیشن‌های امسال است که خالق داستان آن آکیرا توریامای افسانه‌ای است. شخصیت اصلی سریال رائو است؛ کلانتری که در یک جهان برهوت پسا آخرالزمانی با کمک چند شیطان مرموز به دنبال منبع آب می‌گردد. آن‌ها می‌خواهند یک دریاچۀ گمشده را پیدا کنند و برای این منظور باید از خطرات شگفت و هولناک صحرا عبور کنند.

۲. باد شکن (Wind Breaker)

این از آن انیمه‌هایی است که علاقمندان ژانر اکشن و مبارزه‌ای نباید از دستش بدهند؛ داستان سریال دربارۀ دانش‌آموزی به اسم هاروکا است که تصمیم می‌گیرد به یک دبیرستان پر از خلافکار بپیوندد تا بتواند خودش را به شخصیتی قوی‌تر تبدیل کند.

۳. عروس دریایی نمی‌تواند شب شنا کند (Jellyfish Can't Swim in the Night)

این سریال داستان چهار دختر جوان را دنبال می‌کند؛ یک هنرمند که اعتماد به نفسش را از دست داده، یک خواننده، یک آهنگساز و یک یوتیوبر. آن‌ها با هم در قالب یک گروه هنری متحد می‌شوند تا برای خودشان راهی در دنیا پیدا کنند و بتوانند نسخۀ بهتری از خودشان را بسازند.

۴. کایجو شماره ۸ (Kaiju No. ۸)

این سریال شخصیتی به اسم کافکا را دنبال می‌کند؛ مردی که رویای حضور در نیروی دفاع ضد کایجو (ضد هیولا) را دارد. ابتدا به نظر می‌رسد که رویای او به خاطر بالا رفتن سنش از دست رفته باشد؛ اما دوباره قانون سربازگیری نیروی دفاع تغییر می‌کند و راه برای پیوستن کافکا باز می‌شود. اما در همین حین یک اتفاق تکان‌دهنده می‌افتد؛ یک کایجو به کافکا حمله می‌کند و او را به موجودی عجیب و متفاوت تبدیل می‌کند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900923

دیگر خبرها

  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • بهترین انیمه‌های سریالی که در بهار امسال نباید از دست بدهید
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel