Web Analytics Made Easy - Statcounter

استیلای توفانی طالبان بر افغانستان و حوادث پس از آن از جمله مسائل جهانی است که تا سال‌ها می‌توان از آن نوشت و به تحلیل جوانب مختلف آن بر جهان پرداخت. مجله آلمانی «اشپیگل» در جدیدترین شماره خود برای تحلیل این رویداد به سراغ «علی صوفان»، مأمور سابق اف‌بی‌آی رفته است.

 کسی که سال 2001 زمانی که 30 ساله بود، اولین کسی بود که توانست در بازجویی‌های همراه با شکنجه اطلاعات مهمی را درباره افراد پشت پرده حملات 11 سپتامبر به دست آورد و اکنون به عنوان مشاور و نویسنده زندگی آرام‌تری را سپری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:

*****
اشپیگل: شرایط این روزهای افغانستان را چگونه می‌بینید؟
صوفان: ما (امریکا) بعد از 20 سال به نقطه اول دایره‌ای که در حال ترسیم آن بودیم بازگشته‌ایم. طالبان دیگربار بر افغانستان چیره شده و علاوه بر آن خروج امریکا از افغانستان، نه فقط یک پیروزی برای طالبان که یک منبع الهام بخش برای تمامی گروه‌ها و جنبش‌هایی است که با امریکا می‌ستیزند. این نخستین پیامد جدی است که امریکا با آن مواجه خواهد شد.
جو بایدن در سخنرانی خود گفت هیچ جایگزینی برای خروج از افغانستان وجود ندارد. آیا موافق او هستید؟
بگذارید شفاف بگویم. امریکا پاییز سال 2002 زمانی که جورج بوش برای حمله به عراق خیز برداشت، به طالبان و القاعده که در حال تجدید قوای خود بودند، باخت. علاوه بر آن هر دولتی که در امریکا بر سر کار آمد، به این فکر کرد که افغانستان باید چگونه باشد. هیچ کس فکر نکرد که این کشور چگونه هست؟ این بزرگترین دلیل شکست امریکا بود. امریکا تلاشی برای شناختن دشمن خود نکرد. افغانستان کشوری قبیله‌ای است. مردم آن به‌دلیل فساد موجود در طبقه حاکمیت هرگز اعتمادی به دولت نداشته‌اند و در زمان بروز هر مشکلی به جای مراجعه به دولت به جرگه که تشکیل شده از بزرگان اقوام هستند، رفته‌اند. امریکا در افغانستان نیازمند فرهنگ کابل، مزارشریف و هرات بود، نه فرهنگ واشنگتن.
جنگ افغانستان در دوره 4 رئیس جمهوری امریکا جریان داشت. سهم هر کدام را از این جنگ چگونه می‌بینید؟
این جنگ یک شکست ملی بود که هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها در آن سهیم بودند و به نوبه خود اشتباه‌هایی در آن داشته‌اند. دولت بوش اشتباه کرد چون جنگ را به عراق کشید. اوباما حتی نیروهای بیشتری به آنجا اعزام کرد و هشت سال امیدوار بود اتفاق معجزه‌آسایی رخ دهد. ترامپ هم بدون اینکه درک درستی از وضعیت داشته باشد، به سراغ مذاکره با طالبان رفت و دولت کابل را رها کرد که 5 هزار زندانی طالبان را بدون اینکه چیزی در ازای آن بخواهد، آزاد کرد. واقعاً باورنکردنی بود!
جو بایدن همیشه مخالف این جنگ بود.
بله و بخاطر همین نمی‌توان او را مسئول تمام اتفاقات قبلی دانست. ترامپ یک توافق بد برای او به جا گذاشت و البته او اصلاً مجبور نبود آن را بپذیرد. او وقت داشت توافق بین دولت کابل و طالبان را از طریق مذاکرات دوحه پی بگیرد. البته من مخالف خروج امریکا از افغانستان نیستم و از اساس معتقدم امریکا باید سال 2003 که مشخص بود جنگ را باخته، افغانستان را ترک می‌کرد.
پیش‌بینی می‌کنید اوضاع افغانستان چگونه پیش برود؟
من فکر می‌کنم طالبان قرار نیست حداقل در ظاهر مثل گذشته رفتار کند. به نظر من آنها در 20 سال گذشته چیزهای زیادی آموخته‌اند و بنابراین روشی متفاوت در پیش خواهند گرفت. آنها اکنون دیگر می‌دانند که چگونه باید بیشتر از عملگرا بودن، سیاسی باشند و می‌خواهند بخشی از بازی بزرگی که بین امریکا و چین وجود دارد، باشند. آنها با پاکستان مراوده دارند، به ایران سفر کرده‌اند و راه‌های ارتباطی اقتصادی با چین گشوده‌اند. با این حال اینها نمای کار هستند و ماهیت آنها تغییر نکرده است.
و این برای غرب چه معنایی دارد؟
غرب نیازمند یک «پلن بی» است. یک استراتژی جدید که مانع عملیات احتمالی تندروها در غرب شود. و به عقیده من جایی که می‌توانیم برای پیشبرد این طرح وارد عمل شویم، قطر است که امریکا بزرگترین پایگاه نظامی خود را در آن دارد. البته من طرفدار حملات پهپادی نیستم. امریکا در سال‌های گذشته حملات پهپادی بیشماری در افغانستان انجام داد اما در نهایت شکست خورد.
اما بایدن می‌گوید امریکا در جنگ با تروریسم برنده شد.
شاید او این طور ببیند. اما من نه. در سپتامبر 2001 تنها با 500،400 نیروی القاعده در افغانستان مواجه بودیم. اما امروز می‌بینیم که القاعده هزاران نیرو در نقاط مختلف خاورمیانه دارد. داعش از دل همین‌ها آمد.
قبل از 11 سپتامبر ما در لیبی، سوریه و یمن سفارتخانه و دفتر دیپلماتیک داشتیم اما اکنون دیگر این سفارتخانه‌ها و دفاتر دیپلماتیک که از طریق آنها نفوذ خود را اعمال می‌کردیم، وجود ندارند. این یک فاجعه است. این برد نیست آن هم در حالی که چینی ها با طالبان درمورد پروژه‌های خط لوله مذاکره می‌کنند./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسم آغاز پروژه ساخت جاده هرات-غور اظهار داشت ساخت بزرگراه‌ها نقش مهمی در توسعه تجارت و ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه‌ دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

هیئت اقتصادی افغانستان در راه تهران؛ «ملابرادر» عازم ایران شدمعاون نخست وزیر افغانستان خطاب به تاجران ترک: برای سرمایه گذاری زمینه خوبی فراهم شده استانتقاد ملابرادر از سکوت جامعه جهانی درباره توقیف دارایی‌های افغانستان

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم