Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:28:01 GMT

پلاستیک‌های زباله، نفس ۷۰ هکتار زمین کشاورزی «مشهد ریزه» را گرفت

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۷۶۲۴

پلاستیک‌های زباله، نفس ۷۰ هکتار زمین کشاورزی «مشهد ریزه» را گرفت

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از تایباد، تخلیه زباله‌های شهری مشهدریزه در کنار زمین‌های کشاورزی منطقه باعث آسیب‌های زیست‌محیطی جدی به اراضی کشاورزی و طبیعت این منطقه شده است.

طغانی از کشاورزان جوزقان در این خصوص گفت: بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه و همچنین حدود ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی مشهدریزه زیر پلاستیک‌هایی است که توسط شهرداری مشهدریزه در مجاورت زمین‌های کشاورزی ما تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی از کشاورزان مشهدریزه نیز در این زمینه توضیح داد: شهرداری مشهدریزه، زباله‌های سطح شهر را در کنار زمین‌های کشاورزی ما تخلیه می‌کند و باعث شده که زمین‌های ما غیرقابل کاشت شود.

وی افزود : چندین مرتبه به شهرداری مشهد ریزه مراجعه کردم و گفتند به زودی محل دفن زباله‌ها به مکان دیگری منتقل می‌شود اما چندین سال است که زمین‌های کشاورزی ما را بلا استفاده کرده است.

خبرنگار فارس در بازدید میدانی از این منطقه شاهد اراضی کشاورزی گسترده‌ای بود که زیر پلاستیک  و کیسه‌ها دفن شده بود.

موضوع را از رییس شورای اسلامی شهر مشهدریزه پیگیری کردیم.

رحیم حکیمی در این خصوص گفت: تعیین مکان دفن زباله توسط شهرداری و ادارات مرتبط انجام می‌شود و تا جایی که من اطلاع دارم درحال بررسی و تعیین مکان تجمیعی جهت تخلیه زباله‌ها هستند.

وی افزود: قبلا هم اعتراضاتی در این زمینه توسط کشاورزان شده بود که با نصب فنس در اطراف چاله زباله این موضوع رفع شد و الان هم نباید زیاد بزرگنمایی شود.

رییس شورای شهر مشهدریزه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص تفکیک و بازیافت زباله‌های شهر نیز گفت: با توجه به اینکه تاکنون بازیافت برای شهرداری صرفه اقتصادی نداشته به این مسئله پرداخته نشده است، تفکیک زباله‌ها توسط نیروهای شهرداری به صورت سطحی انجام می‌شود اما تفکیک زباله از مبدا جزو برنامه‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری خواهد بود.

شهردار مشهدریزه نیز در خصوص معدن زباله این شهر اظهار کرد: مقرر شده که برای شهرداری‌های شهرستان یک مکان تجمیعی جهت تخلیه زباله پیش‌بینی شود که نقشه برداری آن انجام شده و در مرحله تحویل است و در آینده نزدیک معدن زباله از این مکان منتقل خواهد شد.

ابراهیم عبودی افزود: طبق نامه محیط زیست،‌ در محل دفن زباله باید ترانشه ایجاد شود و فنس‌کشی صورت گیرد، که دو مرحله فنس‌کشی انجام شده اما متاسفانه به سرقت رفته است اما بزودی مجدداً فنس‌کشی خواهد شد و امیدواریم با مشخص شدن سریعتر محل دفن زباله شهرستان این مشکل رفع شود.

 سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست تایباد اما مکان دپوی زباله مشهدریزه را فاقد مجوز دانست و گفت: محل دفن زباله شهرداری مشهدریزه مجوز قانونی ندارد و‌ طی بازدید صورت گرفته از این محل اخطاریه‌های لازم صادر شده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم این موضوع را به استانداری منعکس کرده است.

یوسف اربابی با اشاره به ماده ۷ قانون مدیریت پسماند گفت: مدیریت پسماند توسط شهرداری دو قسمت دارد، قسمت اول جمع‌آوری زباله و قسمت دوم دفن و مدیریت زباله‌ است  که متاسفانه به صورت صحیح انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/70068

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهدریزه دفن زباله شهری پلاستیک های زباله زمین کشاورزی رحیم حکیمی زمین های کشاورزی اراضی کشاورزی محل دفن زباله زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی