Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:08:23 GMT

در پیک پنجم کرونا ابتلای فردی وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۷۸۳۳

در پیک پنجم کرونا ابتلای فردی وجود ندارد

ایسنا/قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم قدرت سرایت بالای این ویروس را یادآور شد و بیان کرد: در پیک پنجم ابتلای فردی معنایی ندارد و درگیری یک نفر معادل درگیری یک خانواده، کل افراد یک اداره و اجتماع است اما به دلیل شبکه بهداشت قوی در کشور هیچ کس پشت دربیمارستان نمانده است.

دکتر محمدرضا قدیر در گفت و گو اختصاصی با ایسنا بیان کرد: مدیریت کرونا صرفا به عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست چرا که اساسا کرونا یک معضل صرفا بهداشتی نیست، بلکه ابعاد بسیار مختلفی دارد که مقابله با آن در گرو کمک تمام سازمان های کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تصریح کرد: انتظار می رود برای انتقال زنجیره شیوع این ویروس در جهت کاهش حداقلی تجمعات و رعایت فاصله گذاری ها اصناف و سازمان تبلیغات نیز حمایت های لازم را انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا بسیار پیچیده است، افزود: این ویروس از ابتدای شیوع تا کنون حدود ۴۰۰ نوع تغییر شکل داشته و مدام در حال تغییر شکل است که پیش بینی ها را مخدوش کرده است.

قدیر همچنین تصریح کرد: با وجود عدم پیش بینی دقیق در خصوص زمان از بین رفتن کامل این ویروس، باتوجه به روندهای موجود می توان گفت احتمالا تا چند سال دیگر نیز با این ویروس درگیر خواهیم بود.

وی تنها راه مقابله با این ویروس را واکسیناسیون عمومی دانست و خاطر نشان کرد: با وجود اینکه پیک پنجم شدید ترین پیک شیوع ویروس کرونا بود، اما در استان قم به دلیل واکسیناسیون کادر درمان حتی یک نفر از کادر درمان بستری نشدند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ضمن تاکید بر اثر بخشی فراوان واکسن برای مقابله با کرونا، گفت: بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در بیمارستان ها بستری می شوند، جزو آن دسته از افرادی هستند که واکسن نزده اند.

قدیر ضمن تاکید بر حفظ سلامتی مردم و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، سلامت معنوی و روحی مردم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: برای رسیدن به این مهم باید سایر سازمان و ارگان ها نیز حمایت های لازم را انجام دهند.

وی قدرت سرایت بالای این ویروس را یادآور شد و بیان کرد: در پیک پنجم ابتلای فردی معنایی ندارد و درگیری یک نفر معادل درگیری یک خانواده، کل افراد یک اداره و اجتماع است اما به دلیل شبکه بهداشت قوی در کشور هیچ کس پشت دربیمارستان نمانده است.

وی از بستری حقیقی روزانه ۲۵۰۰ نفر خبر داد و گفت: افرادی که دارو دریافت می کنند و طول درمان خود را در منزل سپری می کنند نیز جزو آمار بستری ها قرار می گیرند و باید توجه داشت که در این پیک میزان مصرف اکسیژن دوبرابر پیک های قبلی است.

 وی با اشاره به وضعیت صرم در استان قم خاطر نشان کرد: به دلیل بستری های موقت و دائمی مصرف در استان بسیار بالا رفته بود که خداروشکر با رسیدن چند محموله سرم و توزیع مناسب الان وضعیت بهتری را شاهد هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا واکسیناسیون سراسری کرونا دانشگاه علوم پزشکی درگیری یک پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!