Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه جدید نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین خطر لخته شدن خون را در استعمال کننده آن افزایش می دهد، به عروق خونی کوچک آسیب رسانده و ضربان قلب و فشارخون را هم افزایش دهد.

پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی کارولینسکا سوئد هشدار دادند که اثرات این نوع سیگارها مشابه سیگارهای معمولی است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که بخار طولانی مدت می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«گوستاف لیتینن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین تأثیرات مشابهی با کشیدن سیگارهای سنتی بر بدن دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این تأثیر بر لخته شدن خون بسیار مهم است زیرا می‌دانیم که در درازمدت می‌تواند منجر به گرفتگی و تنگ شدن رگ‌های خونی شود و البته این افراد را در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.»

در مطالعه جدید، محققان آزمایشاتی را با ۲۲ زن و مرد ۱۸ تا ۴۵ ساله انجام دادند که به صورت تفننی سیگار می‌کشیدند اما سالم بودند.

شرکت کنندگان قبل و بعد از گرفتن ۳۰ پُف از یک سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین و قبل و بعد از ۳۰ پُف از یک سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین مورد آزمایش قرار گرفتند. این دو آزمایش در موارد جداگانه، با فاصله حداقل یک هفته انجام شد.

در هر مورد، محققان ضربان قلب و فشارخون را اندازه گیری کردند و قبل از استفاده داوطلبان از سیگار الکترونیکی، ۱۵ دقیقه بعد از استفاده و دوباره ۶۰ دقیقه پس از استفاده، نمونه خون شأن را جمع آوری کردند.

بر اساس این مطالعه، دود کردن سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین منجر به تغییرات فوری کوتاه مدت در داوطلبان شد، از جمله افزایش متوسط ۲۳ درصدی لخته‌های خون پس از ۱۵ دقیقه که البته پس از یک ساعت به حالت عادی بازگشت.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند هیچ یک از این تأثیرات پس از استفاده از سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین رخ نداد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای تأیید این یافته‌ها تاکید دارند./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: الکترونیکی حاوی نیکوتین سیگارهای الکترونیکی سیگار الکترونیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت

مرتضی امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پرونده نگهداری انواع سیگار خارجی و توتون در شعبه دوم ویژه قاچاق کالا و ارز رشت رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با بررسی پرونده و نداشتن مدارک قانونی اتهام انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط سیگار قاچاق، متهم را به پرداخت سه میلیارد و ۴۸۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان در بازرسی از یک دستگاه خودرو سواری، سیگارهای قاچاق را کشف و گزارش تخلف آن را برای رسیدگی به این اداره کل ارسال کردند.

کد خبر 6089458

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟