Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:59:55 GMT

افسردگی و ناامیدی، پیش‌بینی کننده‌های مهم خودکشی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۰۴۵۳

افسردگی و ناامیدی، پیش‌بینی کننده‌های مهم خودکشی

ایسنا/همدان یک متخصص روانشناسی در استان همدان با بیان اینکه مهمترین اختلال مرتبط با خودکشی افسردگی است ، تصریح کرد: نیمی از افرادی که خودکشی می‌کنند قبل از اقدام حالتهای نا امیدی و افسردگی را تجربه کرده‌اند بنابراین حالت "نا امیدی" یکی از پیش‌بینی کننده‌های مهم خودکشی است.

دکتر یاسر عزیزی سعید در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: خودکشی معمولا به علت مشکلات روانی رخ می‌دهد و تخمین زده می‌شود که ۹۰درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه اقدام قبلی برای خودکشی مهمترین عامل خطر برای خودکشی در عموم مردم است ، افزود : بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه بیش از هفتصد هزار  نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و خودکشی چهارمین عامل مرگ و میر در نوجوانان ۱۵تا ۱۹ساله است و۷۷ درصد از خودکشی‌های جهانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد. 

عزیزی سعید خاطرنشان کرد: به دلیل ترس از برچسب خوردن به ویژه برای اقدام کنندگان به خودکشی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، بسیاری از افرادی که در فکر خودکشی هستند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، به دنبال کمک نیستند و بنابراین از کمک استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه  پیشگیری از خودکشی به دلیل عدم آگاهی از عواقب آن برای جامعه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: تا به امروز، تنها چند کشور پیشگیری از خودکشی را در اولویت‌های بهداشتی خود قرار داده‌اند و تنها ۳۸ کشور گزارش کرده‌اند که دارای استراتژی ملی پیشگیری از خودکشی هستند.

این متخصص روانشناسی با بیان اینکه استان همدان یکی از استانهای با آمار بالای اقدام به خودکشی در کشور است، افزود : عوامل متعددی زمینه‌ساز خودکشی در این استان است و از مشکلات اقتصادی گرفته تا فقر فرهنگی و ارتباطات بین فردی که به عنوان عامل مؤثری در تخلیه هیجانات ابراز نشده و همچنین تنظیم هیجان در افراد است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و کاهش ارتباطات، زنگ خطری برای تجمیع احساسات بیان نشده است، افزود : تجمیع احساسات می‌تواند تنظیم هیجان را دچار مشکل کند و آثار این مشکلات را با روشهای منفی ابراز هیجان همچون نشخوار فکری می‌توان مشاهده کرد و استفاده مکرر از راهبردهای منفی تنظیم هیجان نقش مهمی در ایجاد افسردگی در افراد دارد همچنین افرادی که از نظر هیجانی بیانگر نیستند و احساسات خود را در قالب رفتارهای منفعلانه و بعضا منفعل- پرخاشگرانه نشان می‌دهند از نظر درونی دچار تنش‌های زیادی هستند و این تنش‌ها در حالات روحی آنان اثرات قابل ملاحظه‌ای بر جا می‌گذارد. 

عزیزی سعید آموزش ابراز صحیح هیجانات را نقش مهمی در تخلیه احساسات و به تبع آن پیشگیری از حالتهای اضطرابی و افسردگی دارند دانست و گفت: اگر مردم شهری نتوانند هیجانات خود را به صورت صحیح ابراز کنند نتایج آن را در افزایش نزاع‌های خیابانی، بدخلقی مردم و افزایش جراحت خویشتن و خودکشی خواهیم دید.

وی در ادامه بیان کرد: یادگیری روش‌های مثبت تنظیم هیجان نقش مهمی در کاهش تنش‌های مردم به ویژه در مردم ساکن استان همدان خواهد داشت و نشانه‌های بدتنظیمی هیجانی را می‌توان در افزایش حسادت مردم نسبت به موفقیت همدیگر و عدم حمایت عاطفی از یکدیگر، مقایسه خود به جای ابراز همدلی و سایر راهبردهای نادرست در ارتباطات بین فردی مشاهده کرد پس بنابراین آموزش راهبردهای تنظیم هیجان از همان دوران کودکی نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی به ویژه کاهش خودکشی در آینده خواهد داشت. 

عزیزی سعید با اشاره به اینکه بر اساس نظریات روانشناسی خودکشی به عنوان یک حل مسأله نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرد ، تصریح کرد: در برخی افراد، خودکشی به عنوان راه حلی نادرست برای کاهش خلق منفی همچون حالات خشم، اضطراب و افسردگی شدید، پاسخی اعتراضی به عدم تحمل شرایط محیطی و به دلیل عدم تحمل ناکامی، تاب آوری پایین و ... مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

وی در پایان افزود: توجه برنامه‌ریزان شهری به اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، استفاده از خدمات مشاوران مجرب برای مردم کم برخوردار شهر، طراحی محیط های شاد شهری، آموزشهای مبتنی بر رسانه برای تخلیه صحیح احساسات، تنظیم برنامه‌های کلان کشوری و استانی با حضور متخصصین روانشناسی به منظور پیشگیری از آسیب و ارتقاء سلامت روانی دراین زمینه مؤثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افسردگی خودکشی استانی اجتماعی تنظیم هیجان نقش مهمی عزیزی سعید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۰۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه شامگاه چهارشنبه در دیدار نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی استان اظهار کرد: همانطور که موضوع تولید را در اولویت داریم حقوق کارگر نیز برای ما با اهمیت و ارزشمند است.

وی افزود: کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند و نیمی از جمعیت استان گلستان شامل جامعه کارگری هستند و هر اقدام در این بخش به معنی تلاش برای بهبود شرایط نیمی از جمعیت استان است.

استاندار گلستان ضمن تقدیر و تشکر از کارگران بابت بصیرت و اقدام هوشمندانه آنها در مقاطع حساس، گفت: کارگران نقش بسیار مهمی در تحقق شعار سال دارند و توجه به این قشر توجه به تحقق شعار سال است.

وی افزود: کسی که ایمان و امید مردم را هدف قرار می‌دهد به مردم خیانت کرده است.

زنگانه اظهار کرد: استان گلستان در ریل پیشرفت و توسعه قرار گرفته و امروز گلستان جزو استان‌های امن در امنیت سرمایه‌گذاری قرار دارد.

وی افزود: رفتار رسانه، اقدام دستگاه نظارتی، حتی حرف یک فرد مسؤول می‌تواند در امنیت سرمایه‌گذاری مؤثر باشد. اختلاف به هر شکل و بین هر فرد یا قشر یا نهاد کار اشتباه و محکومی است.

کد خبر 6094695

دیگر خبرها

  • فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  • کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • روند افزایشی خودکشی از ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱
  • روند افزایشی خودکشی از 1388 تا 1401
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • یکپارچگی نیروهای مسلح موجب یاس و ناامیدی دشمن است
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد