Web Analytics Made Easy - Statcounter

برج رسکت در شهرستان ساری، بخش دودانگه، در شیب تند کوهی سنگی بنا شده است و همواره این سال مطرح بود که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است

به گزارش برنا؛ برج رسکت بنایی متعلق به سدهٔ ۵ ه‍.ق که در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است.این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ویژگی های شاخص این بنای یادمانی  می توان به گچبری ها ی ظریف ، آجرکاری و کتیبه گچی به دو زبان کوشی و پهلوی باستان اشاره نمود .این اثر از دهه پنجاه شمسی تا کنون بارها مورد حفاظت و مرمت و پژوهش های علمی بسیاری بر روی آن صورت گرفته است. این برج هزار ساله در کنار برج لاجیم از کهن ترین و شاخص ترین آثار تاریخی استان مازندران می باشد.

برج رسکت در شیب تند کوهی سنگی بنا شده است و همواره این سال مطرح بود که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سوال، گمانه‌‌ای در اطراف برج زده و طی آن بخشی از سکوی آجری نمایان شد که سطح شیب را برای معماران برج از بین برده است. معمارانبا استفاده از تراشیدن سنگ‌‌های کوه، حفره‌‌ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

بنابر اسناد تاریخی برج رسکت آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان است و متعلق به شهریار ابن قارون بوده است. در سال ۲۳۱ خورشیدی شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرد که به نام «شهاب سنگ اسپهبد شروین» خوانده شد. برخی پژوهشگران برج رسکت را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط این شهاب سنگ می‌دانند.

برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برج ایران شاخص برج شاخص استان مازندران شهاب سنگ ایرانگردی برج رسکت شهاب سنگ برج رسکت شیب تند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۰۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط یک جوان با پاراموتور (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سقوط وحشتناک یک هواپیمای روسی (فیلم) سقوط ابر‌های بارور در بیابان‌های عربستان (فیلم) خوش‌شانسی دو موتورسوار از سقوط درخت (فیلم)

دیگر خبرها

  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • رژیم صهیونیستی در باتلاق سراشیبی/ خیزش ضدآمریکایی دانشجویان دانشگاه آزاد به روز سوم رسید
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • سقوط یک جوان با پاراموتور (فیلم)
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!