Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@17:23:42 GMT

پیشرفت و توسعه با توصیه به دست نمی‌آید

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۰۷۶۲

پیشرفت و توسعه با توصیه به دست نمی‌آید

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در سی‌وسومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که امروز (هجدهم شهریور) به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های رؤسای دانشگاه‌ها و دانشگاهیان گفت: به لطف مدیریت خوب همه رؤسای دانشگاه‌ها و تلاش‌های جهادی دانشگاهیان و خانواده بزرگ وزارت علوم، امروزه در عرصه‌های علمی، فناوری، آموزشی و پژوهشی حرف برای زدن داریم و شما رؤسای محترم به خوبی توانستید دانشگاه‌ها را مدیریت و هدایت کنید و بهترین دلیل آن پذیرفتن محصولات دانشگاه‌های ایران در سراسر دنیا است، که نشان‌دهنده آن است استانداردها در دانشگاه‌های بزرگ کشور رعایت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر چه این مسئله که ما نخبگان خود را تحویل کشورهای پیشرفته بدهیم حسن محسوب نمی‌شود؛ اما می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که مدیریت شایسته دانشگاه‌ها، تلاش خانواده بزرگ دانشگاهیان و رعایت استانداردهای علمی در وزارت علوم یک واقعیت است، به همین دلیل من تمام مدیریت‌های دوره‌های گذشته را تقدیر می‌کنم و خدمتشان دست مریزاد عرض می‌کنم.

وزیر علوم ادامه داد: ما یادمان نرفته از کجا شروع کرده‌ایم و الان به کدام نقطه رسیده‌ایم یک زمانی ۱۷۰ هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی داشتیم و دوره‌های دکتری در کشور نبود، الان در اکثر دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ تقریباً در بیشتر رشته‌ها مقاطع دکتری وجود دارد. همچنین در زمینه علمی برج علم ایران در منطقه خودنمایی می‌کند و همه اینها نشان می‌دهد که وزرا و مدیریت‌های پیشین به خوبی کار خود را انجام داده‌اند و من قدردان همه تلاش‌های صورت گرفته هستم.

 زلفی‌گل با بیان اینکه ما اعتقاد به پژوهش آموزش محور داریم، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین وظیفه دانشگاه‌های ما بحث آموزش است، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور، حتی ما اگر بحث پژوهش را هم مد نظر داشته باشیم باید گفت از طریق پژوهش داریم شیوه پژوهش و کار علمی را به دانشجویان یاد می‌دهیم، به همین دلیل ما اعتقاد به پژوهش آموزش محور داریم. از طریق رساله کارشناسی‌ارشد و دکتری باید به دانشجویان بیاموزیم که چگونه پژوهش و مسأله تعریف کنند، به پیشینه تحقیق دست یابند، راه‌های متفاوت را بیازمایند، از مشورت اهل فن استفاده کنند و راهکارهای دیپلماسی علمی و کار تیمی را فرا بگیرند.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشجویان ما اگر می‌خواهند موفق شوند باید بتوانند از دانش افراد مختلف بهره‌مند شوند، پس ما نباید اجازه دهیم که هیچگاه نگاه مصرفی به دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. اگر چه این حرف درستی است که باید نقش دانشگاه‌ها در جامعه پررنگ‌تر و قوی‌تر باشد، اما سخت اعتقاد دارم که در طی سالیان گذشته و بر اساس اهداف وزارت علوم، خوب کار شده است و از این به بعد نوع نگاه ما تغییر پیدا خواهد کرد و می‌گوئیم افزون‌بر تولید علم، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور انتظار داریم بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در راستای نیازهای جامعه تعریف شود.

وزیر علوم تشریح کرد: برای اینکه این هدف تحقق پیدا کند باید برنامه‌ریزی کرد و سیستم ارائه داد، ما دانشگاهیان باید به دیگر نهادها و سازمان‌ها یاد دهیم که اگر می‌خواهیم موفق شویم باید سیستم‌های مورد نظر را ایجاد کنیم. بنابراین، با کمک همه دانشگاهیان و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور تلاش خواهم کرد که سیستمی را در وزارت علوم ایجاد کنم که این سیستم سنجشی و انگیزشی کمک کند که بخش قابل توجهی از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد در راستای نیازهای جامعه باشد.

وی با اظهار اینکه پیشرفت و توسعه با توصیه به دست نمی‌آید و توسعه با قانون و سیستم تحقق پیدا می‌کند، گفت: با یک نگاه اجمالی در پایگاه‌های استنادی متوجه می‌شویم که دانشمندان ما در دنیا حرف برای زدن دارند، بیش از ۷۰ هزار سند علمی منتشر می‌شود و یافته‌های استادان و دانشمندان ایرانی در کتاب‌های درسی بین‌المللی وجود دارد، پس ما نمی‌توانیم این همه زحمات دانشمندان و دانشجویان را نادیده بگیریم؛ اما برای اینکه بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های جامعه را جهت نیازهای آن هدایت کنیم به دنبال این هستیم که ضمن تکریم و صیانت از برنامه‌ها و یافته‌های گذشته یک سیستم و نظام انگیزشی جدیدی را ایجاد کنیم.

به گفته زلفی‌گل، به‌رغم همه محدودیت‌ها، امکانات بسیاری در دانشگاه‌ها ایجاد شده است که از توفیقات بزرگ نظام بوده است که نباید نادیده گرفته شود. به لطف خداوند و با کمک همه دانشگاهیان تلاش می‌کنیم تا در این دوره سیستمی را ایجاد کنیم که در زمینه تحقیقات کاربردی و فناوری نیز بتوانیم موفقیت‌هایی را همچون عرصه تولیدات علمی داشته باشیم.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه وظیفه داریم از ساحت دانشگاه و دانشگاهیان نه تنها به خوبی دفاع بلکه تبیین نیز بکنیم، گفت: کسانی‌که نوع نگاه آنها شایسته دانشگاهیان نیست، باید دید خود را تغییر دهند و به آنها بگوییم که شما مجوز قرار گرفتن در مسندهای اجرایی و مسئولیتی را از همین دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش به دست آورده‌اید و هیچ موقع نمی‌توانید نسبت به دانشگاه‌ها نگاه دیگری داشته باشید. همچنین به بحث فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها باید توجه ویژه کرد چرا که آینده‌سازان کشور در دانشگاه‌ها تجربه کسب می‌کنند. همه بزرگان کشور را دانشگاه‌ها تحویل جامعه می‌دهند، سرکلاس درس ما انسان‌های بسیار بزرگی می‌نشینند، مسئولان کشور باید نوع نگاه خود را نسبت به دانشگاه‌ها تغییر دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح همسان‌سازی تصریح کرد: تلاش خود را خواهیم کرد تا اگر شرایط آن هم وجود داشته باشد کمک کنیم تا مسئله همسان‌سازی پیگیری و این مشکل حل شود. همچنین لازم است در این دوره درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت دانشگاه‌ها فعال باشند تا با هماهنگی وزیر بهداشت، واکسن در اختیار این درمانگاه‌ها قرار داده شود تا در این زمینه کمک شود تا سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کند تا بتوانیم در اولین فرصت تعداد بیشتری از دانشجویان را به‌صورت تدریجی در دانشگاه‌ها و تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی داشته باشیم. از این تجربیات دوران کرونا سعی می‌کنیم تا در پساکرونا به خوبی استفاده کنیم و از شیوه تدریس مجازی می‌توان به‌عنوان بسته‌های کمک آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش بهره‌مند شد.

وی افزود: نگاه من به همه رؤسای دانشگاه‌ها در ادوار مختلف نگاه سرمایه‌ای است و شما سرمایه‌های نمادین کشور هستید. سرمایه نمادین یعنی هر شخص تأثیرگذار و دانشمندی که در هر جایی قرار بگیرد آنجا ارزش پیدا می‌کند و من برای همه آرزوی توفیق دارم و این واقعیت را باید پذیرفت که با تغییر دولت‌ها طبیعی است که تغییراتی صورت بگیرد. ما همانند ورزشکاری هستیم که مشعل المپیک را تا جایی که توان دارد می‌دود و تحویل نفر بعدی می‌دهد، طبیعی است توان افراد متفاوت است؛ اما آنچه که باید به آن توجه کرد این است که در این تغییرات باید حواسمان باشد تا احترام یکدیگر را حفظ کنیم و بدانیم که این عزیزان بهترین سال‌های عمر خود را برای تربیت فرزندان این مرز و بوم صرف کرده‌اند. این احترام را باید حفظ کنیم و دیدگاه ما به تغییر مدیریت‌ها دمیدن روح و انرژی تازه باشد و زحمات و تلاش‌های انجام شده را پاس بداریم. من به همه شما رؤسای دانشگاه‌ها خسته نباشید عرض می‌کنم و آرزوی توفیق دارم.

گفتنی است که در این اجلاس که با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با دستور جلسه بررسی مسائل بودجه سال ۱۴۰۰، نامه دیوان محاسبات و مسئله همسان‌سازی و سقف حقوق و چالش‌های پیش رو در ترم جدید تحصیلی برگزار شد، از زحمات و تلاش‌های مسعود شمس‌بخش و عبدالرضا باقری تقدیر و تشکر به‌عمل آمد.

همچنین در ادامه این نشست، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران ضمن تبریک انتصاب شایسته زلفی گل، به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به سوابق تشکیل اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور و فعالیت‌های صورت گرفته به تبیین دستور جلسه سی‌وسومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110327 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزیر علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های بزرگ کشور پژوهش آموزش محور رؤسای دانشگاه ها تحقیقات و فناوری دانشگاه ها دانشگاه ها وزارت علوم وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تجربه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کشور را دارد، گفت: می‌توانیم تجارب و ظرفیت پارک علم و فناوری را برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق به اشتراک بگذاریم و ضروری است که برای عملیاتی کردن این موضوع، اجرای اقدامات پایه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسدی در جلسه دیدار و گفت‌وگو با دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیأت همراه با رئیس و هیأت رئیسه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از راه‌اندازی پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف‌ اشرف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در همین راستا می‌توانیم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری را که تمام زنجیره ارزشی و فعالیت‌های پارک را پوشش می‌دهد، در این پردیس بین‌المللی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به کشور عراق، ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند در قالب کارگاه‌های یک روزه، همه فرآیندها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات دانش‌بنیان را به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های عراق ارائه دهد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به حضور و تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و به‌ویژه دانشگاه تهران، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی است تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کنیم.

اسدی با اعلام عضویت و استقرار بیش از ۳۰۰ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این پارک، گفت: فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی و مهندسی بیش از حوزه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کوشیده‌ایم برنامه‌های حمایتی را در زمینه فناوری‌های نرم، علوم انسانی و بین رشته‌ای گسترش دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که دستاوردهای فناوران و متخصصان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور را به‌ویژه در زمان تحریم تأمین کند، افزود: نواحی نوآوری، نسل آینده پارک های علم و فناوری محسوب می‌شوند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با ایجاد ناحیه نوآوری تهران، حوزه فعالیت‌های خود را به فراتر از مرزهای فیزیکی پارک گسترش داده است.

اسدی، فعالیت‌های نوآورانه، فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را جزء لاینفک نظام آموزشی دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود، بلکه مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری و شعب آن در ۱۹ دانشکده دانشگاه تهران در تلاش است تا دانشجویان حین تحصیل با مباحث فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان آشنا شده و فرهنگ کارآفرینی ترویج یابد.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌ میان پارک علم و فناوری با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: مطابق با این تفاهم‌نامه، پیوست فناوری و نوآوری به پروپوزال پایان‌نامه‌های دانشجویی افزوده می‌شود که می‌توان از آن در جهت سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری و حمایت از آنها بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: با توجه به اشتراکات مذهبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری میان دو کشور می‌توانیم در راستای گسترش زمینه‌های همکاری و تداوم آن در عرصه دانش و فناوری اقدام کنیم.

اسدی، تصریح کرد: امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه می‌کوشند تا در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به سطوح بالایی دست یابند و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری را میان دو کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به قدمت، جامعیت و گستردگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است و همواره تلاش بر این بوده با حمایت از حوزه‌های متنوع علمی و فناوری، مرجعیت فناوری و نوآوری خود را در کشور حفظ کنیم.

بهره‌مندی وزارت علوم عراق از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این نشست، دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم عراق، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک فناوری دانشگاه تهران، گفت: در گذشته چندین بار به‌عنوان رئیس دانشکده علوم سیاسی به ایران سفر کرده‌ام، اما توفیق حضور در دانشگاه تهران را نداشتم.

وی ادامه داد: ما در وزارت علوم از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رشد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و آوازه علمی فناوران ایران مطلع هستیم و پیشرفت‌های شما را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر علوم عراق با ارائه توضیحات مبسوطی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم عراق، افزود: کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر عراق است و از همین‌رو اداره‌ای تحت‌عنوان حمایت از کارآفرینی در معاونت پژوهش و گسترش وزارت علوم عراق تأسیس شده است که امید می‌رود بتوانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با وزارت محیط زیست عراق، ۸۰ طرح پژوهشی و کاربردی داریم که در جهت حل مسائل زیست محیطی به‌ویژه در نواحی کم‌آب و بیابانی تدوین، ارائه و اجرا شده و از درون این طرح‌های کاربردی ۵۳ هزار مقاله طی ۱۰ سال اخیر استخراج شده است.

معاون وزیر علوم عراق با اشاره به وجود سامانه‌ای برای ارتباط مستقیم با حوزه نخست‌وزیری، تصریح کرد: از این طریق طرح‌های کاربردی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت بهره‌برداری ارائه می‌شود.

دکتر بهاره حیدری، مشاور بین‌الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم از طریق پاورپونت، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به تفصیل و به زبان عربی معرفی و اهداف، خدمات، تاریخچه، زنجیره ارزش واحدهای مختلف، شعبات پارک، شرکت‌های مستقر، محصولات فناور و ناحیه نوآوری را تشریح کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور