Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ بازار دلالان در کهگیلویه و بویراحمد داغ شده و دسترنج باغداران را هر کیلو گرم درجه یک، دو و سه به ترتیب ۸۰۰۰، ۳۵۰۰ و ۱۵۰۰ خریداری می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، همه ساله همزمان با آغاز فصل برداشت سیب در استان کهگیلویه و بویراحمد گلایه‌هایی از عدم حمایت کشاورزان در رسانه‌ها مطرح می‌شود و هیچ کدام از مسئولان به این دغدغه کمترین توجهی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان در شرایط سخت امروزی هزینه‌های زیادی شامل سم پاشی، کود تقویتی، اصلاح درخت، پی کنی و... را متحمل می‌شوند به آن امید که در فصل برداشت محصولاتشان به قیمت مناسبی خریداری شود و بتوانند با پول آن تا سال بعد زنده بمانند.

اما همین شانس ناچیز هم در سایه ضعف مدیران مربوطه از آنها گرفته می‌شود و دلالان با سو استفاده از شرایط کشاورزان (نداشتن حامی جهت خرید تضمینی) آنقدر زمان را کوتاه می‌کنند که دیگر فصل سرما شروع شود و کشاورز مجبور می‌شود محصول باغش را با قیمتی که دلال بخواهد، بفروشد آنهم نه به صورت نقدی، یک چک بلندمدت که اکثرا هم پاس نمی‌شود این عزیزان در راهروهای دادگستری با دستان پینه بسته به دنبال احقاق حق خود می‌گردند.

امسال برخی از دلالان سیب درجه یک را کیلویی 8 هزارتومان می‌خرند در صورتی که قیمت سیب در بازار بیشتر از 20 هزارتومان است، سیب های درجه دو هر کیلو 3 هزار تومان و درجه سه و زیر درختی را کیلویی 1500 قیمت زده‌اند هر کیلو سیب در طول سال بصورت متوسط برای کشاورز حدود 10 هزار تومان هزینه دارد. 

محمد ستوده یکی از کشاورزان منطقه کاکان گفت: حدود 40 سال است که ما در این منطقه کشاورزی می‌کنیم و همیشه کشاورز محروم است، در کشورهای خارجی  کشاورزی و دامپروری بعنوان قطب تولید و اقتصاد بوده و ما اگر حمایت شویم می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم، سیستم کشاورزی ما هنوز قدیمی است.

 محمدی یکی دیگر از کشاورزان منطقه کاکان از  کشت گندم در سال‌های قبل  گفت و علت حذف گندم از کشاورزی این منطقه را  عدم حمایت دولت دانست.
وی یادآور شد: ما از آغاز بهار  روزانه درخت‌های خود را همانند یک فرزند  پرورش می‌دهیم به آن امید که در فصل برداشت شخصی بیاید و آن را با قیمت مناسب بخرد اما شان یک کشاورز را زیر سوال می‌برند و باید التماس کنیم تا دلالان محصول با کیفیتمان را  خریداری کنند و آیا پول بدهند یا نه.

افشاگری نمایند مجلس از رانت‌خواری اتحادیه‌های واردات بذر، سم و کود / وزیر جهاد کشاورزی به داد کشاورزان برسدامهال تسهیلات کشاورزان چهارمحال و بختیاری / مسکّن موقتی که زخم‌های فراوان را التیام نمی‌بخشد«گیلان» مقصد نخستین سفر استانی وزیر کشاورزی/ رفع مشکلات کشاورزان رویکرد اصلی مجمع نمایندگان است

جای بسی تاسف است که مسئولان مربوطه حوزه کشاورزی را اینچنین رها کرده‌اند در صورتی که می‌شود با مدیریت این امر، کهگیلویه و بویراحمد را به قطب صادرات برخی محصولات کشاورزی تبدیل کرد و البته کم کاری‌ها در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی ظلم به این قشر مظلوم بوده که در گزارشی جداگانه به آن پرداخته می‌شود.

پای لنگ مدیران برای حمایت از ایجاد سردخانه

آیت الله ارمغانی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که ایا برای تسهیلات ایجاد سردخانه از محل اعتبارات روستایی محدودیت دارید؟، گفت: فعلا بخش کشاورزی مشکل داریم و مکاتبه کردیم و امیدوارم به زودی حل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ظرفیت سردخانه‌های موجود در استان 17 هزار تن بوده در حالی سیب تولیدی استان تنها 130 هزار تن است.

حشمت‌الله صمیمی‌دوست با اشاره به اینکه هم اکنون چندین سردخانه با ظرفیت 10 هزار تن در دست ساخت داریم، افزود: یکی از اولویت‌های تیم اقتصادی استان حمایت از ایجاد سردخانه در بویراحمد، دنا و مارگون است.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های سردخانه باید در اولویت بانک‌های عامل باشد زیرا دراین صورت شاهد قطع دست دلالان از بالای سر محصولات کشاورزی و باغی هستیم.

انتهای پیام/541/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد

مهرجو فرخی با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۹ درصد کاهش داشته است گفت: عمده کالا‌های جابه جا شده شامل کلینکر سیمان، گندم، آب معدنی، آجر سفالی و سایر محصولات کشاورزی بود.   معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعالیت داشتند بیان کرد: بر اساس کارت هوشمند صادره جهت ناوگان تعداد یک هزار و ۷۵۱ دستگاه از انواع کامیون در استان کارت هوشمند ناوگان دریافت و هزار و ۹۹۷ نفر راننده در حوزه حمل و نقل کالا به دریافت کارت هوشمند اقدام کردند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • خروجی سد کوثر افزایش داده شد/مهار سیلابها توسط سد
  • اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو