Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:52:06 GMT

افزایش ابتلا به سرطان پستان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی 

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۱۰۵۴

افزایش ابتلا به سرطان پستان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بیمارستان امید مشهد گفت: طی مطالعات صورت گرفته معمولا بروز سنی سرطان پستان در ایران بین سن ۴۷ تا ۴۹ سال است اما متاسفانه طی سال‌های اخیر حتی در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال هم درصد بالایی از جامعه دچار سرطان پستان شده‌اند.

سودابه شهید ثالث در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که در کلاب هاوس برگزار شد، در خصوص سرطان‌ پستان اظهار کرد: با توجه به اینکه خانم‌ها در کشور ما در سنی درگیر سرطان پستان می‌شوند که یک بانوی فعال از نظر اجتماعی هستند و کارایی بالایی از نظر فعالیت‌های اجتماعی و فردی دارند، درگیر شدن به این بیماری می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به خانواده و محیط‌های کاری مربوط به آنان وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص سرطان‌شناسی اضافه کرد: خوشبختانه با روش‌های درمانی خوب و تحول‌ بزرگی که در درمان بیماری‌ها ایجاد شده، اگر بیماری به هنگام تشخیص داده شود، می‌توان انتظار داشت که همه بیماران درمان شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید اطلاع‌رسانی شود، موضوع غربالگری و تشخیص زودرس بیماری سرطان پستان است. 

وی تصریح کرد: عوامل ایجاد کننده سرطان پستان متعدد است. ۲ عامل در این زمینه وجود دارد که در اختیار ما نیست؛ مورد اول جنسیت است. سرطان پستان در مردان تقریبا در یک یا ۲ درصد مواقع رخ می‌دهد. در مجموع افزایش سن به طور کلی عامل افزایش‌دهنده ریسک سرطان است؛ به طور مثال در خانم‌های زیر ۳۰ سال چنین موضوعی شایع نیست. اگرچه طی سال‌های اخیر متاسفانه آمار خانم‌های جوان مراجعه‌کننده در سنین ۲۵ تا ۳۰ هم زیاد بوده است. 

سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پستان چقدر موثر است؟

شهید ثالث عنوان کرد: سابقه خانوادگی مثبت نیز در خصوص سرطان پستان یکی از عوامل خطر شناخته شده است. از بین فاکتورهای شناخته شده مؤثر بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، سابقه خانوادگی از مهم‏ترین عوامل محسوب می‌‏شود. حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌‏های پستان به دلیل سابقه خانوادگی رخ می‌دهد. به طور کلی تخمین زده می‌‏شود که ۱۳ تا ۱۶ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان حداقل یکی از بستگان درجه اولشان مثل مادر، خواهر یا دختر دچار سرطان پستان بوده است. خانمی که دارای یک خویشاوند درجه یک زن مبتلا به سرطان پستان است، تقریبا ۲ برابر بیشتر در معرض خطر نسبت به زنی بدون این سابقه خانوادگی است. اگر  این فرد بیش از یک نفر از بستگان درجه یک زن با سابقه سرطان پستان داشته باشد، خطر ابتلای او حدود ۲ تا ۴ برابر بیشتر می‌‏شود.

وی بیان کرد: هورمون‌ها هم به طور عمده‌ای می‌تواند در بروز سرطان پستان نقشی خطرناک را بازی کند  در همه این موارد ردپای افزایش استروژن، چه به صورت افزایش استروژن‌های درون‌زا یا مصرف هورمون‌ها که استروژن باشند، مشخص است. اگر سن شروع اولین قاعدگی پایین باشد، می‌تواند این خطر را افزایش دهد. طبق مطالعات انجام شده و در بعضی از منابع به‌ ازای هر سال تاخیر در سن اولین قاعدگی تا حدود ۲۰ درصد کاهش در بروز خطر سرطان پستان تخمین زده شده است. همچنین شروع دیررس یائسگی می‌تواند عاملی در افزایش ریسک سرطان پستان باشد. پس از اینکه شروع یائسگی آغاز شد، یک‌باره خطر یک‌ششم قبل می‌شود که در بعضی موارد توصیه به اقدامات پیشگیرانه و حذف تخمدان‌ها خواهد بود که به هر حال دلایل خاص خود را خواهد داشت زیرا اثرات حذف تخمدان‌ها عوارض دیگری را به دنبال دارد و به این راحتی نمی‌توان چنین توصیه‌ای را به بیماران داد.

شهید ثالث گفت: هورمون‌های جایگزینی که مصرف می‌شود، می‌تواند خطر را افزایش دهد. در گذشته شاید خیلی به راحتی از جایگزینی هورمون بعد از یائسگی استفاده می‌شد اما مطالعات نشان داده که اگر هورمون درمانی به تنهایی با استروژن در خانم‌های یائسه برای عوارض یائسگی انجام ‌شود، می‌تواند خطر سرطان پستان را افزایش دهد. 

رئیس بیمارستان امید مشهد عنوان کرد: برای قرص‌های ضدبارداری مطالعات مختلفی انجام شده و نظرات کماکان نتوانسته نتیجه قطعی را ثابت کند. گفته می‌شود ممکن است در خانم‌هایی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند، قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به طور خفیفی خطر ابتلای سرطان پستان را افزایش دهد. مطالعات مختلفی برای نقش سقط در مورد سرطان پستان انجام شد و بعضی از مطالعات می‌گوید شاید سابقه سقط از عوامل خطر باشد اما هنوز این ارتباط به درستی مشخص نشده است. 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات رژیم‌های غذایی و سبک زندگی را برای جلوگیری از سرطان دخیل می‌دانستند و گفته شده که رژیم‌های حاوی میوه، سبزیجات، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین مصرف چربی‌هایی که در بدن آبزیان است، می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را  کاهش دهد. همچنین مصرف الکل از عوامل افزایش خطر ابتلای سرطان پستان است. مصرف سیگار در بروز همه سرطان‌ها می‌تواند نقش داشته باشد. 

چاقی بعد از یائسگی می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را افزایش دهد

شهید ثالث بیان کرد: احتمال بروز بیماری در افراد چاق گاهی اوقات می‌تواند ۱.۵ تا ۲ برابر افراد عادی باشد و تا حدود زیادی چاقی می‌تواند باعث افزایش سطوح استروژن خون شود که البته نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عمدتا چاقی بعد از یائسگی این خطر را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های نژادی گفته شده که خانم‌های کمتر از ۴۰ سال در نژاد سیاه و در خانم‌های بیشتر از ۴۵ سال در نژاد سفید گروه خطر هستند. پیشتر مباحثی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه در خانم‌های ایرانی ممکن است میزان بروز سرطان یک پنجم کشورهای غربی باشد. این موضوع خبر خوشحال کننده‌ای است اما متاسفانه وقتی که در مراحل بالاتری از ابتلا به سرطان بیماران به ما مراجعه می‌کنند، قطعا درمان‌ها با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: خودآزمایی پستان باید ماهانه از سن ۲۰ سالگی توسط همه خانم‌ها انجام شود. خودآزمایی معمولا بین پنج تا هفت روز بعد از اتمام دوران قاعدگی است. افراد باید تمام پستان را با نوک انگشت در حالت خوابیده یا نشسته جلوی آیینه مورد معاینه قرار دهند و اگر که طی معاینه به نکته غیر طبیعی برخورد کردند، حتما به پزشک مراجعه داشته باشند. اقدام دیگری که بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال توصیه می‌شود، انجام غربالگری و معاینه توسط متخصص است که باید هر سه سال یک بار صورت گیرد. البته این توصیه‌ها برای افرادی است که هیچ سابقه فامیلی مثبت و فاکتور خاصی ندارند.

شهید ثالث تصریح کرد: بنابراین در سنین ۴۰ سالگی به بعد اولین کاری که فرد باید انجام دهد، این است که کماکان باید معاینه خود را به صورت ماهانه انجام دهد. قدم دیگر معاینه توسط پزشک است که باید به صورت سالانه انجام شود. این مقطع اولین زمانی است که غربالگری تصویری یا همان ماموگرافی توصیه می‌شود؛ بنابراین توالی انجام غربالگری‌ها بین یک تا ۲ سال مورد بحث است و توصیه می‌شود که به صورت دوسالانه تکرار و بررسی شود. اگر فرد ریسک فاکتوری دارد و در خانواده درجه یک سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود دارد، توصیه می‌شود ۱۰ سال زودتر از سنی که وابسته درجه یک وی به سرطان پستان مبتلا شده، غربالگری خود را آغاز کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سرطان پستان ابتلا به سرطان پستان سابقه خانوادگی سرطان پستان افزایش دهد توصیه می شود تواند خطر بروز سرطان شهید ثالث خطر ابتلا درجه یک ۴۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۱۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟»، در حال تغییر است زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامتی جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

به گزارش ان‌بی‌سی، این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

به گزارش ایندیپندنت، تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد