Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: علی رغم تشکیل دولت در افغانستان از سوی گروه طالبان، جو سیاسی و امنیتی در این کشور بحران زده همچنان ملتهب است و پنجشیر خط مقدم مقاومت علیه طالبان در این کشور است.

رئیس روابط خارجی جبهه پنجشیر در گفتگو با سی ان ان گفت ۶۰ درصد منطقه پنجشیر در کنترل نیروهای این جبهه است.

علی نظری رئیس روابط خارجی جبهه پنجشیر گفت: ‎ اوضاع موجود در پنجشیر کمی پیچیده‌تر از آن است که رسانه‌های جمعی گزارش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان کل استان را نگرفته است.

وی گفت: «تمامی موقعیت‌های استراتژیک در پنجشیر تحت کنترل قرار دارند. از جاده اصلی عقب‌نشینی استراتژیک انجام داده‌ایم.»

این سخنگو افزود که طالبان طی درگیری با نیروهای مقاومت تلفات سنگینی داده است و در آینده نزدیک پنجشی از وجود طالبان پاک خواهد شد.

جبهه مقاومت پنجشیر و طالبان آتش بس سه روزه اعلام کردند

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در پنجشیر و طالبان روی آتش‌بس سه روزه توافق کرده اند.

 منابعی محلی در پنجشیر امروز پنج‌شنبه (18 سنبله) تایید کردند که این آتش بس از امروز تا روز شنبه برقرار خواهد بود.

منابع گفته اند که در جریان این آتش‌بس غیر رسمی، جنگجویان طالبان به مردم محل اجازه می‌دهند که محل زندگی خود را بدون درگیری ترک کنند و به دفن جنازه‌ها بپردازند.

همچنین منابع گفته اند که شماری از خانواده‌هایی که فرزندانشان به کوه‌ها پناه برده‌اند، حاضر به ترک محل زندگی‌شان نیستند.

تأیید ضمنی دولت طالبان از سوی روسیه

«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدرال روسیه روز چهارشنبه (دیروز) در مصاحبه‌ای گفت که سفیر این کشور در افغانستان، در مراسم معرفی دولت موقت طالبان حضور خواهد یافت.

به نوشته روسیا الیوم، او در پاسخ به این سؤال که آیا او قرار است برای حضور در مراسم معرفی کابینه موقت طالبان یابد، پاسخ منفی داد و گفت که به احتمال قوی «دیمیتری چرنوف» سفیر مسکو در کابل قرار است در این مراسم حضور یابد.

با این حال هنوز هیچ مقام رسمی دیپلماتیک روسیه از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر خارجه یا سخنگویان رسمی این کشور در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

گروه طالبان روز سه شنبه از کشورهای روسیه، چین، قطر، ایران، پاکستان و ترکیه برای حضور در مراسم معرفی دولت موقت خود دعوت کرده بود. هیچ یک از این کشورها تاکنون اظهار نظر رسمی در این خصوص نکرده‌اند.

با این حال دولت چین در واکنش به معرفی کابینه موقت طالبان از پایان «سه هفته بی‌نظمی» در افغانستان با تشکیل دولت موقت جدید در کابل استقبال کرده و از طالبان خواسته است که نظم را در افغانستان برقرار کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «چین اهمیت زیادی برای اعلامیه طالبان درباره تشکیل دولت موقت قائل است. این به بیش از سه هفته بی‌نظمی در افغانستان پایان داد و گام ضروری برای احیای نظم و بازسازی این کشور است».

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد افغانستان پنجشیر طالبان اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد دولت موقت آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • گروه طالبان در پنجشیر به جان مردم و موبایل‌‌های هوشمند افتادند!
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • (ویدئو) ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان