Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@22:00:17 GMT

۱۰ مورد از فواید روغن نارگیل برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۱۵۰۸

۱۰ مورد از فواید روغن نارگیل برای سلامتی

به گزارش اقتصادآنلاین، در اینجا ۱۰ فایده روغن نارگیل بر اساس شواهد آورده شده است که به آن می‌پردازیم.

۱. اسید‌های چرب سالم را در بر می‌گیرد

روغن نارگیل در چربی‌های اشباع‌شده ویژه بالا است. این چربی‌ها تأثیرات مختلفی در بدن در مقایسه با بیشتر چربی‌های رژیمی دیگر دارند. اسید‌های چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند بدن شما را به سوزاندن چربی تشویق کنند و انرژی سریعی را برای بدن و مغز شما فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آن‌ها همچنین کلسترول HDL (‌خوب) را در خون شما افزایش می‌دهند که به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک میکند. بیشتر چربی‌های رژیم غذایی به‌عنوان تری گلیسیرید با زنجیره طولانی (‌LCTs)‌طبقه‌بندی می‌شوند درحالی‌که روغن نارگیل شامل برخی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (‌MCTs)‌است که زنجیره‌های اسید چرب کوتاه‌تری هستند.

 وقتی غذا می‌خورید، می‌توانند مستقیماً به کبد شما بروند. بدن شما از آن‌ها به‌عنوان منبع سریع انرژی استفاده می‌کند و یا آن‌ها را به کتون تبدیل می‌کند. کتون‌ها می‌توانند فواید زیادی برای مغز شما داشته باشند و محققان کتون‌ها را به‌عنوان درمان صرع، بیماری آلزایمر و دیگر شرایط مطالعه می‌کنند. 

۲. سلامت قلب را افزایش میدهد.

 در برخی از نقاط جهان، نارگیل - که آن را به‌صورت روغن نارگیل استفاده می‌کنند - یک ماده اصلی غذایی است که مردم برای نسل‌های مختلف از آن برای بسیاری از موارد استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه در سال ۱۹۸۱ اشاره کرد که جمعیت توکلائو، یک زنجیره جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی، بیش از ۶۰ % کالری خود را از نارگیل به دست آوردند.

 محققان نه‌تنها سلامت کلی خوب بلکه میزان بسیار پایین بیماری‌های قلبی را گزارش کردند. مردم کیتاوان در پاپوآ گینه‌نو همچنین مقدار زیادی نارگیل در کنار غده‌ها، میوه‌ها و ماهی‌ها می‌خورند و سکته مغزی و یا بیماری قلبی کمی دارند. 

۳. به چربی‌سوزی نیز می‌تواند کمک کند. 

چاقی یکی از بزرگ‌ترین شرایط سلامتی است که امروزه جهان غرب را تحت تأثیر قرار داده است درحالی‌که برخی افراد فکر می‌کنند چاقی تنها مربوط به میزان  کالری مصرفی ای است که فرد می‌خورد، اما منبع آن کالری‌ها نیز مهم است. غذا‌های مختلف به روش‌های مختلف بر روی بدن و هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند. 

MCTs در روغن نارگیل می‌تواند تعداد کالری که بدن شما در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره طولانی می‌سوزاند را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن ۱۵ تا ۳۰ گرم MCT در روز، مصرف انرژی ۲۴ ساعته را تا ۵ % افزایش داد.

 بااین‌حال، این مطالعات به طور خاص به اثرات روغن نارگیل توجه کاملی نداشتند. آن‌ها اثرات سلامتی MCT‌، به‌استثنای اسید لوریک را بررسی کردند که تنها حدود ۱۴ % از روغن نارگیل را تشکیل می‌دهند. 

در حال حاضر هیچ مدرک خوبی وجود ندارد که نشان دهد خوردن روغن نارگیل به‌خودی‌خود تعداد کالری که خرج می‌کنید را افزایش خواهد داد. به‌خاطر داشته باشید که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد و اگر به مقدار زیاد خورده شود می‌تواند به‌راحتی منجر به افزایش وزن شود. 

۴. ممکن است اثرات ضدمیکروبی داشته باشد

اسید لوریک حدود ۵۰ % اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد. وقتی بدن شما اسید لوریک را هضم می‌کند، ماده‌ای به نام مونولورین را شکل می‌دهد. هم اسید لوریک و هم مونولورین می‌توانند پاتوژن‌های مضر مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرند.

 به‌عنوان‌مثال، مطالعات لوله‌آزمایش نشان می‌دهد که این مواد به کشتن باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که باعث عفونت استافیلوکوکوس اورئوس می‌شود، و مخمر کاندیدا آلبیکنس، یک منبع رایج عفونت‌های مخمر در انسان، کمک می‌کنند. 

۵.ممکن است گرسنگی را کاهش دهد:

 یک ویژگی جالب MCT این است که ممکن است گرسنگی را کاهش دهند. این ممکن است مربوط به روشی باشد که بدن شما چربی‌ها را متابولیزه می‌کند چون کتون‌ها می‌توانند اشتهای فرد را کاهش دهند. در یک مطالعه، ۶ مرد سالم مقادیر متفاوتی از MCT و LCT را خوردند. کسانی که بیشتر MCT را مصرف می‌کنند، کالری کمتری در روز مصرف می‌کنند. 

مطالعه دیگر در ۱۴ مرد سالم گزارش داد که کسانی که بیشتر MCT را در صبحانه می‌خورند، کالری کمتری در ناهار مصرف میکنند. این مطالعات کوچک بودند و مقیاس زمانی بسیار کوتاهی داشتند. اگر این اثر در درازمدت باقی بماند، می‌تواند منجر به کاهش وزن بدن در طول چند سال شود. 

اگرچه روغن نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی MCT است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف روغن نارگیل اشتها را بیش از روغن‌های دیگر کاهش دهد. در واقع، یک مطالعه گزارش می‌دهد که روغن نارگیل کم‌تر از روغن MCT سیر‌کننده است. 

۶. ممکن است حملات تشنج را کاهش دهد:

محققان در حال حاضر در حال مطالعه رژیم کتوژنیک هستند. شناخته‌شده‌ترین استفاده درمانی از این رژیم، درمان صرع مقاوم به دارو در کودکان است. رژیم غذایی به طور چشمگیری میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش می‌دهد، حتی آن‌هایی که در استفاده از انواع مختلف مواد مخدر موفق نبوده‌اند.

 اما هنوز محققان مطمئن نیستند که دلیل آن چیست. کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش دریافت چربی منجر به افزایش غلظت کتون‌ها در خون می‌شود. ازآنجایی‌که MCT در روغن نارگیل به کبد شما منتقل می‌شوند و تبدیل به کتون می‌شوند، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از یک رژیم کتوی تغییریافته استفاده کنند که شامل MCT و مقدار زیادتری کربوهیدرات برای القای کتوز و کمک به درمان صرع است.

۷. ممکن است کلسترول HDL (‌خوب) را بالا ببرد:

روغن نارگیل شامل چربی‌های اشباع‌شده طبیعی است که سطح کلسترول HDL (‌خوب) را در بدن شما افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است به تبدیل کلسترول LDL (‌بد) به شکل کم‌تر مضر کمک کنند. با افزایش HDL، بسیاری از کارشناسان معتقدند که روغن نارگیل ممکن است سلامت قلب را در مقایسه با بسیاری از چربی‌های دیگر افزایش دهد. 

در یک مطالعه بر روی ۴۰ زن، روغن نارگیل LDL (بد) کلسترول را در مقایسه با روغن سویا کاهش داد. مطالعه دیگر در ۱۱۶ بزرگ‌سال نشان داد که پیروی از برنامه رژیم غذایی که شامل روغن نارگیل بود، سطح کلسترول HDL (‌خوب) را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر افزایش داد. 

۸. می‌توانید از پوست، مو و دندان خود محافظت کنید

روغن نارگیل مصارف زیادی دارد که هیچ ربطی به خوردن آن ندارد. بسیاری از افراد از آن برای اهداف آرایشی برای بهبود سلامتی و ظاهر پوست و موی خود استفاده می‌کنند. 

مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل می‌تواند رطوبت پوست خشک را بهبود بخشد و علائم اگزما را کاهش دهد. روغن نارگیل هم چنین می‌تواند در برابر آسیب از مو محافظت کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است به‌عنوان یک ضدآفتاب ضعیف عمل کند و حدود ۲۰ % از اشعه ماورا بنفش خورشید (‌UV)‌را مسدود کند.

 قرقره کردن که شامل بلعیدن روغن نارگیل در دهان شما مثل دهان‌شویه است، ممکن است برخی از باکتری‌های مضر را در دهان شما بکشد. این کار ممکن است سلامت دندان را بهبود بخشد و تنفس بد را کاهش دهد، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری موردنیاز است. 

۹. ممکن است عملکرد مغز در بیماری آلزایمر را افزایش دهد:

آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است. این بیماری معمولاً بر سالمندان تأثیر می‌گذارد. این وضعیت توانایی مغز شما برای استفاده از گلوکز برای انرژی را کاهش می‌دهد. 

محققان پیشنهاد کرده‌اند که کتون‌ها می‌توانند یک منبع انرژی جایگزین برای این سلول‌های بد کارکردی مغز فراهم کنند تا علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهند. نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ گزارش دادند که MCT عملکرد مغز را در افراد با اشکال ملایم‌تر بیماری آلزایمر بهبود بخشیدند.

 بااین‌حال، تحقیقات هنوز مقدماتی هستند و هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که خود روغن نارگیل با این بیماری مقابله می‌کند. 

۱۰. ممکن است به کاهش چربی مضر شکمی کمک کند

چون برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند اشتها را کاهش دهند و سوزاندن چربی را افزایش دهند ممکن است به شما کمک کند که وزن کم کنید. چربی شکمی، یا visceral چربی ای که در حفره شکمی و اطراف اندام‌های شما وجود دارند. 

به نظر می‌رسد که MCT در کاهش چربی شکم در مقایسه با LCT بسیار مؤثر هستند. چربی شکمی، آسیب‌پذیرترین نوع، با بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط است. محیط دور کمر یک نشانگر ساده و دقیق برای مقدار چربی شکم است. 

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای در ۴۰ زن مبتلا به چاقی شکمی، کسانی که روزانه ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل (۳۰ میلی‌لیتر) مصرف می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی در هر دو شاخص توده بدن (BMI) و محیط دور کمر داشتند. 

در همین حال، یک مطالعه ۴ هفته‌ای در ۲۰ مرد مبتلا به چاقی، کاهش اندازه دور کمر ۱. ۱ اینچ (‌۲. ۸۶ سانتی‌متر) را پس از دریافت ۲ قاشق سوپ‌خوری (‌۳۰ میلی‌لیتر) روغن نارگیل در روز نشان داد. 

روغن نارگیل هنوز هم کالری بالایی دارد بنابراین شما باید به مقدار کم از آن استفاده بکنید. جایگزین‌کردن برخی از چربی‌های پخت‌وپز دیگر با روغن نارگیل می‌تواند مزیت کاهش وزن کمی داشته باشد اما شواهد به‌طورکلی متناقض هستند. 

پربیننده ترین ۹ روغن ضروری برای مو ۵ ماده غذایی مضر برای ریه اگر شب‌ ها راحت خوابتان نمی‌ برد، بخوانید ورود دومین محموله داروی درمان قارچ سیاه به کشور آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۶/۱۷)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روغن نارگیل بیماری آلزایمر روغن نارگیل روغن نارگیل روغن نارگیل کاهش دهند کاهش دهد کلسترول HDL یک مطالعه بدن شما کتون ها چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این اسید لاغرتان می‌کند

هزاران سال است که از سرکه‌ی سیب به عنوان دارویی طبیعی برای حفظ سلامت جسم استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف سرکه‌ی سیب مزایای بسیاری برای حفظ سلامتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش سطح قند خون اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سرکه سیب طی یک فرآیند تخمیر دو مرحله‌ای تولید می‌شود و اسید استیک جزء فعال و اصلی سرکه سیب است. همچنین سرکه سیب به عنوان اسید اتانوئیک شناخته می‌شود که یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. واژه استیک از کلمه لاتین acetum، به معنای سرکه گرفته شده است.

حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین این سرکه حاوی آب و مقادیر کمی از اسید‌های دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.

اسید استیک برای چربی‌سوزی مفید است

اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره‌ی کوتاه است که در بدن شما به اَسِتات و هیدروژن تجزیه می‌شود. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به چندین روش باعث کاهش وزن شود:

سطح قند خون را کاهش می‌دهد: در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، اسید استیک توانایی کبد و ماهیچه‌ها را برای جذب قند از خون بهبود می‌بخشد.

سطح انسولین را کاهش می‌دهد: بر اساس همان مطالعه روی موش‌ها، اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می‌دهد و همین موضوع به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

بهبود متابولیسم: پژوهش روی موش‌ها نشان داد مصرف اسید استیک سطح آنزیم AMPK (پروتئین کیناز فعال شده توسط AMP) را افزایش می‌دهد که چربی‌سوزی را افزایش و تولید مواد قندی و چربی در کبد را کاهش می‌دهد.

ذخیره چربی را کاهش می‌دهد: درمان موش‌های چاق و دیابتی با اسید استیک یا استات، از آن‌ها در برابر افزایش وزن محافظت می‌کند و بیان ژن‌هایی را افزایش می‌دهد که ذخیره چربی شکم و چربی کبد را کاهش می‌دهد.

چربی‌سوزی: یک مطالعه بر روی موش‌هایی که با یک رژیم غذایی پرچرب همراه با اسید استیک تغذیه می‌شدند، نشان داد افزودن اسید استیک به رژیم غذایی پرچرب موش‌ها، باعث فعال‌تر شدن ژن‌های چربی‌سوز در موش‌ها می‌شود که کاهش تجمع چربی در بدن آن‌ها را به همراه دارد.

کاهش اشتها: مطالعه دیگری نشان می‌دهد که اَسِتات ممکن است مراکز کنترل اشتها در مغز شما را کنترل سرکوب کند و در نهایت منجر به کاهش مصرف غذا شود.

اگرچه نتایج مطالعات حیوانی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما برای تأیید این اثرات، به تحقیقات روی انسان‌ها نیاز است.

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد