Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-09@00:27:07 GMT

این اشتباهات را در بازی با بچه ها انجام ندهید

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۴۱۲۵

این اشتباهات را در بازی با بچه ها انجام ندهید

رعایت پروتکل ‌های بهداشتی باعث‌ شده تا این روزها، والدین اصلی‌ترین همبازی‌ کودکان شوند، نقش پدر و مادرها در بازی کودکان باید چگونه باشد؟

به گزارش برنا؛ امروزه همه روان شناسان کودک بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مهم‌ترین و موثرترین راه برای برقراری ارتباط با کودک، تربیت بهتر و نفوذ در دنیای ساده و زیبای کودکی، بازی است و پدر و مادر به عنوان اولین همبازی‌ های کودک پررنگ ‌ترین نقش را در فرایند رشد ذهنی، روانی، جسمی و مهارت ‌های زندگی به عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌نشین شدن کودکان در این روزها، بسته ‌شدن پارک‌ها و ... نقش والدین در این زمینه را مهم‌تر کرده است. در این بین، پدر و مادری که می‌خواهند با فرزند خود مشغول بازی شوند باید به این موضوع آگاهی داشته باشند که نمی‌توان هر فعالیتی را بازی نامید بلکه بازی باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشد. همچنین در این مطلب از رایج‌ترین اشتباهات والدین در زمان بازی با کودکان خواهیم گفت.

ویژگی‌ های یک بازی خوب

اصلی‌ترین نکته این است که بازی باید آزادانه انتخاب شود و خوشایند کودک باشد. گاهی شاهد کودکانی هستیم که بازی را برای رضایت خاطر والدین انجام می‌دهند، در حالی که خودشان به بازی که انجام می‌دهند علاقه چندانی ندارند. مانند کودکی که به اصرار والدین به سراغ تمرین‌ های سخت ژیمناستیک می‌رود یا پدری که به خاطر علاقه ‌اش به توپ فوتبال، به زور در خانه با مبل‌ها دروازه درست می‌کند تا با فرزندش مسابقه فوتبال بدهد! در چنین شرایطی کودک به بازی به عنوان یک تکلیف و وظیفه نگاه می‌کند نه بازی که خود انتخاب کرده و از آن لذت ببرد. از دیگر ویژگی‌های بازی خوب این است که واقعیت ‌گریز یعنی به دور از مسائل و اتفاقات واقعی باشد مانند کودک ۵ ساله‌ای که قطعه چوبی را اسب می‌پندارد و سوار بر آن به این سو و آن سوی خانه می‌دود، بازی ‌هایی که در آن تخیل کودک گاهی او را سوار بر هواپیمای خیالی کرده و گاه کوسه‌ای شناور در دریا. والدین در چنین شرایطی باید با کودک همراهی کنند نه این که با خنده و تمسخر یا نگرانی به بازی او نگاه کنند.

 

اشتباهات رایج پدر و مادرها برای بازی با کودکان

بازی برای کودک فعالیتی شادی‌آور و نوعی پاداش است که می‌تواند در کنار این شور و نشاط، کارکردهای متفاوت تربیتی هم در پی داشته باشد که در مطلب دیگری به آن خواهیم پرداخت. آن ‌چه مهم است، نقش اساسی و مهم والدین در بازی کودکان به عنوان تسهیل‌گر است که گاهی یک سری اشتباهات، دستیابی به این کارکردهای تربیتی را کم رنگ یا حتی غیرممکن می کند.

 

نتیجه بازی را مهم جلوه می‌دهید

والدین موظف هستند شرایط مناسبی را برای بازی ‌های فرزندان خود فراهم کنند. در هر نقش و جایگاهی که قرار داریم، وظیفه اصلی ما محافظت از سلامت جسم و روان کودک است. گاهی دیده می‌شود والدین بیشتر به نتیجه بازی علاقه ‌مند هستند تا فرایند بازی، این رفتار والدین منجر به ایجاد کمال‌گرایی در کودک می‌شود و مانع بزرگی برای لذت بردن در بازی ‌های کودکانه است.

 

همیشه اسباب ‌بازی گران‌ قیمت می‌خرید

اشتباه دیگر پدر و مادرها در انتخاب و خرید اسباب ‌بازی ‌های گران ‌قیمت است. تهیه اسباب‌ بازی گران ‌قیمت برای کودک در ابتدای امر جذابیت زیادی دارد ولی پس از مدت بسیار کوتاهی آن ابزار برای کودک بدون استفاده خواهد بود و کودک دیگر سراغ آن نخواهد رفت. بسیاری از بازی‌ها که هرگز برای کودک خسته‌ کننده نبوده و همیشه ایجاد نشاط و لذت می‌کند، گران‌ قیمت نیستند و نیازی نیست که همیشه، گران‌ترین و خاص‌ترین اسباب‌ بازی را برای کودک‌تان بخرید. به جای آن، چندین اسباب‌بازی بخرید و مطمئن باشید هر کدامش، فوایدی برای ذهن و جسم کودک خواهد داشت.

 

بازی‌ های سنتی را بی‌فایده می‌دانید

نکته بعدی این است که بعضی والدین جوان معتقدند که بازی‌های سنتی دیگر جایگاهی در زندگی مدرن امروزی ندارد در حالی که بخش عظیمی از اختلالات در یادگیری کودکان یا کمبود توجه و تمرکز کودک به نوع بازی‌ های او برمی‌گردد. در گذشته بازی ‌هایی مثل هفت‌ سنگ، الک دولک، یک قل دو قل، یک کلاغ چهل کلاغ، قایم باشک، گرگم به هوا و ... کمک شایانی به هماهنگی چشم و دست، ایجاد تمرکز، کمک به تقویت حافظه شنیداری یا دیداری و ... می‌کرد که امروزه با حذف و جایگزینی نرم‌افزارهای بازی و بازی ‌های مجازی به افزایش این اختلالات در کودکان دامن زده شده است. البته بازی ‌های رایانه ای همیشه بی‌فایده و مضر نیستند بلکه با همراه‌ کردن این بازی‌ها در کنار بازی‌ های سنتی می‌توان کمک موثری برای تقویت توانمندی‌ های جسمانی، روانی و اجتماعی و به روز شدن کودکان کرد.

 

حواس ‌تان به حالت روانی کودک نیست

نکته دیگر، توجه به حالت ‌های عاطفی و روانی کودک است که گاهی والدین بدون توجه به آن، کودک را وادار به بازی می‌کنند. وادار کردن کودکانی که خسته و کم‌ حوصله هستند به بازی های پرتحرک و رقابتی، ممکن است منجر به ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در کودک شود. در حالی ‌که بازی‌های آرام و به دور از صحنه رقابت می‌تواند به کودک کمک کند تا از خستگی و بی ‌حوصلگی وی کاسته شود و آرامش روانی خود را بازیابد.

 

بازی را وقت تلف ‌کردن می‌دانید

برخی از والدین بازی ‌های کودکان را وقت تلف کردن می‌دانند و مرتب به آن‌ها یادآوری می‌کنند که با بازی کردن، فرصت‌ های آموزشی خود را از دست می‌دهند در حالی که کودکان تا ۱۱ سالگی از طریق بازی‌ ها، بهتر و عمیق‌ تر خیلی از چیزها را یاد می‌گیرند به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش توصیه می‌کنند مفاهیم آموزشی که از طریق بازی به کودکان آموزش داده می‌شود، یادگیری عمیق‌تر و سریع‌تری را در او ایجاد می‌کند.

نکته| به یاد داشته باشید سرگرم‌ کردن کودکان با حداقل وسایل موجود و جذاب علاوه بر آن‌ که نشان دهنده توانایی والدین در پرورش آن‌هاست، می‌تواند لحظات شاد و خاطره ‌انگیزی را برای کودکان به خصوص در این روزهای کرونایی و ضرورت قرنطینه ‌خانگی به ارمغان آورد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازی پدر و مادر رشد کودکان والدین پدر ژیمناستیک فوتبال سلامت ذهن رایانه رقابت آموزش و پرورش بازی با کودکان برای کودک بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 نوزدهم اردیبهشت حدود ساعت 04:00 است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 از چهاردهم اردیبهشت تا بیست‌وپنجم اردیبهشت فعال است و زمان اوج آن چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- است؛ در طول این دوره، هر زمان که نقطه تابش شهاب باران در صورت فلکی شلیاق بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هر چه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد تعداد شهاب‌های قابل‌مشاهده بیشتر خواهد بود.

شهاب‌باران از ساعت ۱۹:۲۸ تا طلوع صبح حوالی ساعت ۰۴:۴۰ فعال خواهد بود، بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ساعت ۰۴:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 تقریباً سه است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا دو شهاب در ساعت را رصد کنند؛ بارش شهابی تقریباً همزمان با ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین نور ماه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

ماه نو

چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- ماه از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد و وارد فاز ماه نو می‌‎شود، ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار به دور زمین می‌چرخد و در نتیجه فازهای آن از ماه نو تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر می‌کند؛ این حرکت همچنین به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و باعث می‌‎شود طلوع و غروب آن هر روز یک ساعت دیرتر رخ دهد.

زمانی که ماه نو رخ می‌دهد، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند، ماه در وسط واقع می‌شود و در مقابل تابش خیره‌کننده خورشید ظاهر می‌شود؛ در روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و آسمان غروب به صورت هلالی در حال افزایش که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود، زمانی که ماه وارد ربع اول می‌شود تا حدود نیمه شب قابل مشاهده خواهد بود.

سیاره مریخ در حضیض خورشیدی

مدار ۶۸۷ روزه مریخ به دور خورشید، باعث می‏‌شود چهارشنبه -نوزدهم اردیبهشت- به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در فاصله ۱.۳۸ واحد نجومی برسد؛ سیاره مریخ برخلاف بسیاری از سیارات که تقریباً مدارهای دایره‌ای را دور خورشید دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید فقط چند درصد متفاوت است، سیاره مریخ دارای مدار بیضی شکل است و فاصله آن از خورشید بین ۱.۳۸ و ۱.۶۷ واحد نجومی متغیر است، بنابراین در وضعیت حضیض خورشیدی ۳۱ درصد گرما و نور بیشتری از خورشید نسبت به اوج خورشیدی دریافت می‌کند.

فاصله سیاره مریخ از خورشید بر ظاهر آن تاثیری ندارد، رصد لحظه حضیض خورشیدی آن نیز ار اصفهان دشوار خواهد بود زیر بیش از ۱۴ درجه بالاتر از افق ظاهر نمی‏‌شود، این پدیده در آسمان سپیده‌دم حدود ساعت ۰۳:۱۴ -یک ساعت و ۵۳ دقیقه قبل از خورشید- تا حدود ساعت ۰۴:۲۹ قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 751556

دیگر خبرها

  • مشکلات رفتاری کودکان ۳ تا ۵ ساله را چگونه بر طرف کنیم؟
  • مزخرفاتی که می‌گویند چرا در دیوان حافظ نام ایران نیست، بها ندهید/ قسم‌تان می‌دهم هر روز برای کودک خود دو بیت از «بوستان» بخوانید
  • ۹۰ درصد کارهای اجرایی کارخانه کاغذ زاگرس انجام شده است
  • دلیل اصلی پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  • بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • ۲۱ عملیات جستجو برای یافتن جسد کودک غرق شده در خرسان انجام شد
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه