Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماندگار، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با هدف کنترل بیماری‌های غیرواگیر و زمینه ای، آزمایش قند و چربی، اندازه گیری فشار خون و تن سنجی به صورت رایگان برای کارکنان اداره‌های این شهرستان انجام می‌شود.

او با بیان اینکه ۲ علت اول مرگ و میر در جهان به دلیل ۲ بیماری غیر واگیر قلبی عروقی و سرطان‌ها است، افزود: در دزفول نیز در سال ۱۳۹۹ علت اول مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی با فراوانی ۳۱ درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماندگار با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مرگ‌های مرتبط با کووید- ۱۹ نیز در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای رخ می‌دهد، اظهار داشت: در همین رابطه خطرسنجی بیماری‌های مزمن غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و دیابت در افراد بالای ۳۰ سال اداره‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول؛ در این اقدام آزمایش‌های قند و چربی خون، بررسی فشار خون و سایر انداره گیری‌های تن سنجی جهت تکمیل پرونده الکترونیک سلامت همه کارکنان مرحله به مرحله انجام شده و آموزش‌ها و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این حرکت که با هدف دستیابی به اهداف "سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران" و نیز اجرای "بسته خدمات پایه سلامت کارکنان دولت" است، ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با حضور تیم‌هایی از کارشناسان گروه بیماری‌های غیر واگیر در مرحله اول برای کارکنان اداره‌هایی از جمله فرمانداری ویژه شهرستان دزفول، دادسرای عمومی، پلیس راهور انجام شد و این اقدام برای کارکنان سایر اداره‌ها نیز مرحله به مرحله در دست اجرا است.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماریهای زمینه ای بیماریهای غیرواگیر اداره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات بزرگ فارس
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات فارس
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد