Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@16:33:07 GMT

دیوان عالی مکزیک از سقط جنین جرم‌زدایی کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۴۴۶۷

دیوان عالی مکزیک از سقط جنین جرم‌زدایی کرد

آفتاب‌‌نیوز :

آرتورو زالدیوار، رئیس دادگاه عالی مکزیک روز سه شنبه گفت که اگرچه تصمیم کنونی دادگاه عالی این کشور درباره این ایالت مرزی شمالی است، اما یک سابقه تاریخی و معیاری اجباری برای همه قضات مکزیک خواهد بود تا در موارد مشابه به همین شیوه عمل کنند.

به گفته این مقام قضایی، از این پس نمی‌توان هر زنی را که در شرایط معتبر از نظر دادگاه سقط جنین کرده باشد، متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم یک هفته پس از تصویب قانونی در ایالت تگزاس آمریکا مبنی بر ممنوعیت سقط جنین پس از تأیید فعالیت قلبی جنین توسط پزشکان اتخاذ شده است. این قانون حتی به شهروندان اجازه می‌داد تا از هر فردی که درخواست سقط جنین داشته باشد، شکایت کنند.

در حال حاضر تنها چهار ایالت مکزیکو سیتی، اوآخاکا، وراکروز و هیدالگو در مکزیک سقط جنین را در اکثر شرایط مجاز می‌دانند و ۲۸ ایالت دیگر این کشور سقط جنین را با برخی استثنائات مستحق مجازات اعلام کرده‌اند.

وورونیکا کروز، وکیل و فعال مدنی گفت که در حال حاضر هیچ زنی در مکزیک به دلیل سقط جنین زندانی نشده است اما حدود ۴ هزار و ۶۰۰ پرونده در این خصوص تشکیل شده است.

کروز معتقد است که جنبش فمینیستی مجبور است برای تغییر قوانین بر قانونگذاران ایالتی فشار بیاورد زیرا تا زمانی که آن قوانین وجود داشته باشند، احتمال مجازات زنان وجود خواهد داشت.

او گفت که در مکزیک هیچ شانسی برای قانونی یا ممنوع کردن موضوعی به صورت همزمان وجود ندارد و این تغییرات باید ایالت به ایالت اتفاق بیفتد.

موضوعی که همچنان بحث برانگیز خواهد ماند

در هر حال موضوع سقط جنین در مکزیک به شدت کاتولیک همچنان بحث برانگیز خواهد بود به گونه‌ای که موافقان و مخالفان سقط جنین روز سه شنبه در خارج از دادگاه تظاهرات کردند.

حزب محافظه کار «اقدام ملی» که مخالفت سقط جنین است در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن‌ها به دلیل انگیزه‌های اخلاقی و مذهبی طرفدار زندگی از دوران بارداری تا مرگ طبیعی هستند.

اسقف‌های مکزیک هم با استناد به اظهارنظرهای پیشین رهبران کلیسا گفتند که زندگی را به ایدئولوژی مشروط نکنید.

موضوع سقط جنین قانون است یا اخلاق و دین؟

لتیسیا بونیفاز، استاد حقوق به آسوشیتدپرس گفت: «ما به عنوان مردمی کاتولیک، به عنوان مردمی معتقد به مریم مقدس شناخته می‌شویم اما اگر امروز دقت کرده باشید، مسئله مورد بحث قانون ست و نه دین و اخلاق.»

او در ادامه گفت که در سال‌های گذشته، نه تنها برای قضات بلکه برای وکلا که گروه‌های کاری خود را از جنسیت‌های مختلف تشکیل داده‌اند، برنامه‌های آموزشی گسترده در نظر گرفته شده بود.

بونیفاز گفت که برای مدت طولانی، تغییرات قابل توجه در جامعه‌ مکزیک از طریق قوه‌ مقننه رخ داده اما اینک دستگاه قضایی مکزیک در بسیاری از مسائل طلایه‌دار شده است.

او همچنین از تلاش‌ها و پیگری های چهار ساله برای صدور چنین حکمی در خصوص سقط جنین خبر داد.

رائول سروانتس، دادستان کل سابق مکزیک پیش از کناره‌گیری در سال ۲۰۱۷، تطابق این ماده قانونی را با قانون اساسی این کشور به چالش کشیده بود.

تصمیمات پیشین دیوان عالی کشور مبنی بر آزادی سقط جنین به نفع زنانی بود که زندانی شده بودند یا حقوق آنها نقض شده بود. اما اینک به گفته ربکا راموس، مدیر گروه غیردولتی حقوق باروری، برای نخستین بار است که قضات درباره‌ این سوال اساسی که آیا سقط جرم محسوب می‌شود یا خیر بحث کردند.

گروه غیر دولتی حقوق باروریی مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دادگاه، «بازتاب مبارزه‌ تاریخی جنبش فمینیستی برای سقط جنین قانونی و ایمن و آزادانه است.»

این گروه در ادامه بیانیه خود نوشت: «ما امیدواریم در کل کشور زنان و افرادی که توانایی باردار شدن دارند شرایط و آزادی لازم برای تعیین سرنوشت باروری خود را هم داشته باشند.»

قاضی مارگاریتا ریوس فریات هم از افرادی که به گفته او حقوق زنان را زیر پرچم «طرفداری از زندگی» پایمال می‌کنند، انتقاد کرد. او گفت: «زنان به عنوان نادان و بد یا خودخواه برچسب می‌خورند زیرا به باور ایشان، زنان خوب، بارداری را تکمیل می‌کنند و نوزاد را برای پرورش نگاه می‌دارند.»

در هر حال تصمیم دادگاه عالی مکزیک می‌تواند این فرصت را برای بازبینی قوانین در ایالت هایی که در آن‌ها سقط جنین همچنان جرم انگاشته می‌شود، فراهم کند.

این تصمیم همچنین می‌تواند راهی را برای زنان تگزاسی که به دنبال سقط جنین قانونی هستند، باز کند. سال‌ها است که برخی از زنان در جنوب تگزاس برای خرید میزوپروستول، قرصی که نیمی از ترکیب دو داروی تجویز شده برای سقط جنین پزشکی را تشکیل می‌دهد، از مرز عبور کرده و به داروخانه‌های مکزیک مراجعه می‌کنند.

بنابراین مکان سقط جنین قانونی در مرز مشترک مکزیک و تگزاس در دسترس خواهد بود.

در هر حال قاضی لوئیس ماریا آگیلار گفت: «امروز تهدید زندان و برچسب زدن به افرادی که آزادانه تصمیم به پایان دادن به بارداری خود گرفته‌اند پایان می‌یابد.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سقط جنین مکزیک سقط جنین قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرزهای مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روسای جمهور کشورهای آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرزهای مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرزها شدند که در سال های اخیر به رکورد بی سابقه ای رسیده است.

آنها تصریح کردند دولت های دو کشور به زودی گام هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرزهای مشترک بر می دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می شود.

رهبران دو کشور در بیانیه ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرزها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرزها را سختگیرانه تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی ترین نگرانی های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات 5 نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت ها و سیاست های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.4 نامیده می شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا 20 سال زندان محکوم می شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرزها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرزهای کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیروهای گارد مرزی را در مرزهای جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در 12 ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال 2021 با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بارها سیاست های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آنها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرزهای مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از 2,000,000 عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال 2022 ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 و بودجه تحلیل می‌کنند.

تعلیق قانون دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک با آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟