Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

 

طراحی نانوسامانه‌ای برای هدفگیری موثر عفونت قارچی

Cryptococcus neoformansis به‌عنوان یک قارچ بیماری‌زای معمولی انسان، یک عامل بیماری‌زای مهاجم تهدید‌کننده زندگی است که در سراسر جهان پخش می‌شود و سالانه حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقاله‌ای که محققان به چاپ رساندند، یک سیستم میکرو به نانو (MTN) زیست‌پاسخ‌دهنده‌ای را ارائه کردند که به‌طور موثر C. neoformans را در داخل بدن حذف می‌کند.

 

 

آیا در واکسن‌های ضدکرونای فایزر و مدرنا مواد سمی وجود دارد؟

ادعا‌ها مبنی بر اینکه واکسن‌های ضدکرونای حاوی نانوذرات لیپیدی و mRNA که توسط شرکت‌هایی نظیر فایزر و مدرنا تولید می‌شوند، سمی هستند، زیرا حاوی نانوذرات لیپیدی اکسید گرافن هستند؛ وجود دارد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ادعا کاملا بی‌اساس است.

 

اندازه گیری «پی اچ» خون با کوچکترین نانو خازن جهان

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی الیور اشمیت، استاد سیستم‌های مواد برای نانوالکترونیک در دانشگاه صنعتی کمنیتز، مقاله ای را به چاپ رسانده اند که در ان جزئیات مربوط به کوچکترین خازن جهان منتشر شده است.  در این خازن رگ‌های خونی (مصنوعی) استفاده شده و می‌تواند به‌عنوان منبع انرژی در یک سیستم حسگر کوچک برای اندازه‌گیری pH مورد استفاده قرار گیرد.

 

درمان غیرتهاجمی دومین قاتل شایع انگلی کشف شد

لیشمانیوز احشایی (VL) یک بیماری عفونی پیچیده است که توسط نیش پشه خاکی ماده منتقل می‌شود. لیشمانیوز احشایی یک بیماری گرمسیری نادیده گرفته شده است که سالانه میلیون‌ها نفر را درگیر می‌کند و پس از مالاریا دومین قاتل شایع انگلی است. درمان این بیماری با تحویل دارو‌های خوراکی دارای مزایای زیادی است. با این وجود راه‌های خوراکی، چالش‌های دیگری نیز دارند، زیرا بیش از ۹۰ درصد دارو‌های درمانی خوراکی دارای فراهمی زیستی کمتر از دو درصد و عوارض جانبی نظیر سمیت کبدی و کلیوی بالقوه بالایی هستند. تیمی به سرپرستی شیام لال از موسسه علوم و فناوری نانو (INST)، یک نانوحامل هوشمند با استفاده از مسیر طبیعی ذاتی ویتامین B ۱۲ موجود در بدن انسان ایجاد کرده است که می‌تواند چالش‌های ثبات و سمیت مرتبط با دارو را کاهش دهد.

 

 

فرصت‌های جدید برای نخبگان افغانستانی در پارک فناوری پردیس مهیا شد

با توجه به ناپایداری شرایط سیاسی و اجتماعی در کشور دوست، همسایه و برادر افغانستان و در جهت یاری به برادران و خواهران مسلمان برای ادامه فعالیت‌­های حرفه‌­ای خود در حوزه فناوری و نوآوری و در راستای اهداف بین‌­المللی و دیپلماسی فناوری این مجموعه، پارک فناوری پردیس فرصت­‌های محدودی را برای جوانان نخبه و کارآفرین افغانستانی برای کارآفرینی و تأسیس استارتاپ و یا اشتغال در شرکت­‌های فناور مستقر در پارک فراهم کرده است.

 

کیف و کوله‌پشتی ایرانی با سطوح آنتی‌باکتریال وارد بازار شد

کوله‌پشتی‌ها و کیف‌ها به ندرت شسته می‌شوند و این موضوع موجب می‌شود تا میزان بالایی از آلودگی در سطح آن‌ها وجود داشته باشد. در این راستا شرکت آرکا فیدار انار کیف و کوله‌پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه است که عملکرد آنتی‌باکتریال این محصولات توسط آزمایشگاه همکار وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته و تأیید شده است.

 

تبدیل گرما به الکتریسیته باالیاف نانولوله‌ای

دانشمندان الیاف نانولوله‌ای بافته شده با قابلیت تبدیل گرما به انرژی را توسعه دادند. نانولوله‌های کربنی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، اگر به‌صورت الیاف کشیده شده و به پارچه دوخته شده باشند، یک مولد ترموالکتریک هستند که می‌تواند گرمای خورشید یا منابع دیگر را به انرژی تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا فناوری نانو معاونت علمی و فناوری عفونت انگلی نانولوله های کربنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: در بازرسی‌های مستمر و سرزده کارشناسان واحد دارو و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند از مراکز درمانی، مراکز پخش دارو و همچنین داروخانه‌های سطح شهرستان، ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته به ارزش یک میلیارد و صد میلیون ریال کشف و جمع آوری شد.

 عبداله حمزه ئی با اشاره به اینکه مصرف داروی تاریخ گذشته و فاسد باعث عدم پاسخ مناسب به درمان خواهد شد و احتمال بروز عوارض جانبی و حتی تلفات را نیز در دام در پی خواهد داشت به تمام مرغداران و دامداران شهرستان توصیه کرد: انواع دارو‌های دامپزشکی، واکسن، سموم، مواد ضدعفونی کننده و مواد بیولوژیک را صرفاً با تجویز دامپزشک و از داروخانه‌های مجاز دامپزشکی تهیه کنند و از مصرف خودسرانه دارو جداً خودداری شود، همچنین در زمان خرید و مصرف دارو به تاریخ تولید و انقضای آنها نیز توجه ویژه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • عامل جنایت گاندی نمی‌دانست قاتل است | گفت و گو با متهم
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد