Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- تأمین نهاده‌های دامی و علوفه برای دام و خرید تضمینی دام و گوشت دغدغه‌هایی که عشایر استان سمنان با آن مواجه هستند؛ عشایر منتظر اقدام عاجل مسئولان امر برای رفع این دغدغه‌ها هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، تأمین نهاده‌های دامی و علوفه برای دام و خرید تضمینی دام و گوشت دغدغه‌هایی که عشایر استان سمنان با آن مواجه هستند و این در حالی است که مسئولان سازمان عشایری کشور وعده دادند دام عشایر را به صورت تضمینی خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال باید دید اقدام اداره کل امور عشایری استان سمنان در حمایت و رفع مشکلات و دغدغه‌های ذکر شده عشایر استان سمنان  با توجه به نزدیک شدن به کوچ پاییزه عشایر چیست؟

تأمین 10 هزار تن نهاده دامی از ابتدای سال

حسین اصغری، سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایری استان سمنان در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای سال بر اساس پیگیری‌های انجام شده از طریق سازمان امور عشایری کل کشور تا کنون 10 هزار تن نهاده دامی به صورت خام در اختیار اتحادیه عشایری استان سمنان قرار داده‌ایم و این نهاده‌ها بین عشایر استان توزیع شده است.

وی با اشاره به توزیع 6 هزار تن کنسانتره دامی بین عشایر استان سمنان گفت: امسال با توجه به اینکه سال خشک و کم‌بارانی را نه‌تنها در استان سمنان بلکه درکل کشور شاهد بودیم و میزان نزولات آسمانی تا حد زیادی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، وضعیت مراتع استان سمنان خشک و سرسبزی خود را ازدست‌داده است و همین امر سبب کاهش تولید علوفه مرتعی شده است.

سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایری استان سمنان خاطرنشان کرد: برای نیمسال دوم مکاتباتی از طریق سازمان امور عشایری و اتحادیه عشایری استان سمنان انجام داده‌ایم تا بتوانیم نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر را برای نیم سال دوم تأمین کنیم.

اصغری اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده به ازای هرماه پنج هزار تن نهاده دامی مورد نیاز دام عشایر است؛ بنابراین در نیمه دوم سال چیزی حدود30 هزار تن باید تهیه شود که نیاز به پیگیری‌های مستمر در این زمینه است تا به‌موقع بتوانیم این میزان نهاده را تأمین و در اختیار عشایر استان سمنان قرار دهیم.

وی در مورد خرید تضمینی دام عشایر نیز با اشاره به اینکه خرید تضمینی دام عشایر از سوی شرکت پشتیبانی عشایری با قیمتی بالاتر از بازار انجام می‌شود گفت: کار خرید دام به صورت تضمینی از عشایر استان سمنان از تیرماه آغاز شده است و تا این لحظه 6 هزار و 900 رأس دام خریداری کرده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایری استان سمنان عنوان کرد: البته مشکلی که وجود دارد این است که وضعیت ظرفیت کشتارگاهی استان سمنان محدود است و به دلیل این محدودیت عشایر گلایه‌مند هستند؛ اما کاری که ما انجام داده‌ایم تا این گلایه‌مندی رفع شود این است که با کشتارگاه‌های خارج استان قراردادهایی منعقد شده است.

اصغری ادامه داد: حدود یک هزار رأس دام به یک کشتارگاه در تهران ارسال کرده‌ایم تا دام دست عشایر استان سمنان نماند و به این صورت مشکل حل شود.

وی به نامه‌ای که اخیراً از طریق پشتیبانی دام عشایر کشور ارسال شده است اشاره کرد و گفت: بر اساس آن نامه ذکر شده که هزینه حمل دام را تقبل می‌کنند اما در بحث وزن دام همان وزن زمان کشتار حساب می‌شود.

عشایر استان سمنان با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد در کشور

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که 8.2 درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌میلیون و 74 هزار رأس دام سبک و چهار هزار و 700 رأس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می‌کنند.

عشایر استان سمنان نسبت به عشایر دیگر استان‌های کشور مزیت‌های قابل توجهی دارند که از جمله آنها طول مسیر یک هزار و 400 کیلومتری کوچ بین ییلاق و قشلاق است که به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر شناخته می‌شود.

 ویژگی دیگر عشایر استان سمنان، تنوع تولیدات لبنی است که بنا بر اسناد و مستندات، عشایر استان سمنان بیش از 32 محصول لبنی را از شیر تولید می‌کنند؛ درحالی‌که این عدد در میان دیگر عشایر ایران بسیار کمتر است.

کمبود 150 معلم برای سال تحصیلی جدید در مناطق عشایری استان فارس/ 200 دانش‌آموز از تحصیل بازماندند288 پروژه راه و پل‌سازی برکت در مناطق روستایی و عشایریمشکلاتی که همراه با عشایر کوچ می‌کند/ خشکسالی بلای جان کوچ‌نشینان استان کرمان

این ویژگی‌های منحصربه‌فرد قطعاً توجهات ویژه‌ای را نیز می‌طلبد و از این رو باید برنامه ریزی بهتری برای رفع نیازهای این قشر مهم و مولد جامعه در استان سمنان صورت گیرد.

انتهای پیام/363/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عشایر استان سمنان خرید تضمینی دام دام عشایر دغدغه ها نهاده ها رأس دام هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و خرید مرغ نسبت به یک ماه گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، حسین شیرزاد اظهار کرد: امروز بازار نهاده ها در آرامش کامل است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره گیری از مکانیزم استمهال، خدمتی به جامعه مرغداران کرده به گونه ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی ادامه داد: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت و گوی ملی با مرغداران عزیز کشور هستیم. زمان آن رسیده که با بهره وری و کارایی بالاتری تولید کنیم.

شیرزاد یادآور شد: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و با همه ظرفیت مان متعهد به خرید مرغ هستیم و با شیبی ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد. طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ ها در کشتارگاه ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده است، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می دارند. پیامد این روش از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور است.

بنابر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه های بین المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

 شیرزاد گفت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات اش دارد. حتما باید کریدورهای صادراتی فعال شود. صادرکنندگان مرغ باید مشوق های صادراتی و بسته های حمایتی دریافت کنند. صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت های مناسب صادراتی و ظرفیت های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد