Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:36:22 GMT

دومین نمایشگاه نخ و نگاره در تهران آغاز بکار کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۰۳۲۸

دومین نمایشگاه نخ و نگاره در تهران آغاز بکار کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین نمایشگاه نخ و نگاه هیما با همراهی جمعی از هنرمندان فعال در زمینه دوخت‌های سنتی و طراحی لباس به همت گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما و با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو از ۱۹ تا ۳۰ شهریورماه در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه آثاری در زمینه‌های پته‌دوزی، بخارادوزی، سکمه‌دوزی، شیرازه‌دوزی و ابریشم‌دوزی از هنرمندانی در کشوررهای عضو اکو به نمایش درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دومین دوره نمایشگاه نخ و نگاره ۴۵۰ اثر از ۲۲۰ هنرمند در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به آثار رسیده به این نمایشگاه که از جغرافیای متنوع اما با نقوش و وجوه مشترک هستند، گفت: زمینه تمدنی مشترک میان آثار و پیام صلح و دوستی از جمله، مشترکات آثار رسیده به این دوره از نمایشگاه است.

وی با اشاره به طرح بته جقه در بسیاری از آثار بیان کرد: این طرح در آثار کشورهایی ماننند افغانستان، ایران، تاجیکستان و کشورهای شبه قاره دیده می‌شود که نشان از تقدس در آیین زرتشتی و آزادگی دارد.

بختی با بیان این که پوشاک بدون شک یکی از مولفه‌های حیات فرهنگی ملت‌ها است، اظهار داشت: آگاهی از پوشش مردم یک کشور می‌تواند ما را به شناخت از فرهنگ مردم آن کمک کند.

براین اساس، این نمایشگاه با هدف شناسایی و معرفی هنرمندان و پیشکسوتان کشورهای عضو اکو در حوزه دوخت‌های سنتی به منظور بالابردن سطح دانش و مهارت‌های این رشته کهن و تعاملات بین هنرمندان برگزار خواهد شد لذا تعاملات فرهنگی بین این کشورها تاثیرات موثرآن بر جامعه هنری به خصوص دوخت‌های سنتی و هنرمندان آن را گوشزد می‌کند.

از جمله اهداف دیگر دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما که در ۲ بخش دوخت‌های سنتی و طراحی لباس برگزار می‌شود، می‌توان به تعامل بین هنرمندان دوخت‌های سنتی با طراحان لباس و شناسایی هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای سنتی به منظور حفظ و ارتقا و اشاعه دانش، فنون و مهارت‌های سنتی و روش‌های شفاهی و انتقال آن به نسل‌های آینده اشاره کرد.

احیای هنرهای فراموش شده و شناسایی وجوه مشترک و متناقض بین کشورهای عضو اکو به منظور بالا بردن سطح دانش و مهارت‌ها و انتقال آن به یکدیگر در حوزه هنرهای سنتی در سطح بین المللی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

بر اساس این گزارش، ایجاد تعامل بین هنرمندان دوخت‌های سنتی با سایر رشته‌های هنری (طراحی لباس، زیورآلات سنتی و...) و صنایع وابسته (بسته بندی، فروش و...) و تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان دوخت‌های سنتی هیما اهداف دیگری است که برگزارکنندگان این نمایشگاه به دنبال آن هستند.

پذیرش و داوری آثار از اول مرداد ماه و به صورت مجازی برگزار شده و هنرمندان متقاضی فرصت داشتند آثار خود را تا ۱۵ مرداد ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. همچنین داوری آثار در سه مرحله و از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام شد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، یک سازمان منطقه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. در سال ۱۹۹۲ سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به آن اضافه شدند.
پس از تبدیل شدن سازمان RCD به سازمان ECO و افزایش تعداد کشورهای عضو به ۱۰ کشور، این سازمان به عنوان یک سازمان منطقه‌ای نقش ویژه‌ای پیدا کرد. کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از راهبردی‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند. با این پیش زمینه، نیاز به احیای بخش فرهنگی احساس شد.
موافقت رسمی با تاسیس موسسه فرهنگی اکو تحت عنوان فعلی خود،  با امضای اساسنامه آن در سومین اجلاس سالانه اکو که در مارس ۱۹۹۵ در اسلام آباد پاکستان برگزار شد با رویکرد «تحکیم قرابت‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی بصورت تئوری و عملی» محقق شد.

برچسب‌ها فرهنگسرای نیاوران موسسه فرهنگی اکو سازمان اکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگسرای نیاوران موسسه فرهنگی اکو سازمان اکو فرهنگسرای نیاوران موسسه فرهنگی اکو سازمان اکو دوخت های سنتی نمایشگاه نخ کشورهای عضو فرهنگی اکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۰۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیمان جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و افزود: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به‌صورت زنده پخش شد و بر این اساس برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

جبلی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 748987

دیگر خبرها

  • دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان آغاز به‌کار کرد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد