Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: هر تحریمی که روح برجام را نقض کند از سوی ایران مورد پذیرش نیست.

محمد مرندی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مواضع اخیر رییس جمهوری ایران مبنی بر این که مذاکرات هسته ای تحت فشار را نمی پذیریم گفت: تحریم هایی که بعد از برجام اعمال کردند را می‌خواهند نگه دارند و این دیگر برجام نیست و اگر این را بپذیریم در عمل یک توافق متفاوت و جدیدی را پذیرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در دولت قبل در شش دور مذاکرات وین با زیاده خواهی غربی ها مواجه شدیم اما حرف ایران این است که ما برجام را امضا کردیم و نباید از آن کمتر یا بیشتر را بپذیریم و الان هم موضوع ایران همین است. ایران برای اجرای برجام آمادگی دارد و این موضعی شفاف است اما باید ببینیم طرف مقابل هم برای اجرای برجام آمادگی دارد یا دنبال موارد جدیدی است.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره مدیریت اجرایی مذاکرات در دولت سیزدهم و برخی گمانه زنی ها درباره این که مدیریت مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی باز گردد گفت: تا جایی که می دانم این بحث قرار است از سوی وزارت خارجه دنبال شود و همان رویه سابق که وزارت خارجه مذاکرات را پیش می برد در این دولت هم ادامه می یابد، اما طبیعی است وزیر خارجه باید ابتدا تیم اش را شکل دهد و چند هفته ای این مساله طول می کشد و طرف مقابل هم این را می‌فهمد.

وی با اشاره به فشارها و تهدیدات طرف های مقابل درباره شروع فوری مذاکرات تصریح کرد: آنها بودند که برجام را زیر پا گذاشتند نه ما و فشار و تهدید بی معنی است. الان دولت جدید روی کار آمده است و تا وقتی در جای خود مستقر شود زمان می برد، باید فرصت داد تا روند جایگزینی در هر بخش انجام شود. به علاوه تهدید به فشار و تحریم دیگر جایگاهی ندارد چرا که الان فشار حداکثری از سوی آمریکا وجود دارد و دولت بایدن هم این سیاست را دارد دنبال می کند. آنها هر کاری که می توانستند انجام دادند و این روند را ادامه هم می دهند. اساسا ترامپ دیگر چیزی برای تحریم باقی نگذاشته است. این‌ها هر آزاری را می‌توانستند از ممانعت از واردات ماسک و تجهیزات بیمارستانی و واکسن تا تحریم‌های جزیی‌تر انجام دادند.

مرندی تاکید کرد: سیاست ایران تغییری نکرده است و اگر آمادگی اجرای برجام را داشته باشند، این توافق اجرا می شود، اگر می خواهند چیز جدیدی را اضافه کنند بحث دیگری است اما این مسیر، راه به جایی نمی برد. معتقدم اگر ایران چنین مسیری را بپذیرد، به این معناست که می توان از ایران با فشار امتیاز گرفت و آن وقت هر چند ماه یک بار توقع داشته باشیم تحریم جدید وضع شود و گام های زیادی از مواضع خود به عقب بردارد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: هر تحریمی که روح برجام را به اسم هسته‌ای یا غیرهسته‌ای، مصوبه پارلمان یا فرمان ریاست جمهوی نقض کند مورد قبول نیست. طرف های مقابل خودشان این مساله را می دانند و اگر بخواهند چیزهایی را به برجام اضافه کنند به طور کلی شرایط را پیچیده و سخت می کنند. این برای ایران قابل قبول نیست چرا که دو طرف بر سر برجام توافق کردند و باید همان که بر روی آن توافق شده است اجرا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام مذاكرات وين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 

شهردار قم گفت: شهرداری قم ۵۵ واگن با قرارداد شرکت پوژن سهم دارد که کارفرمای این قرارداد وزارت کشور است و همزمان برای خرید سه رام دیگر اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید با استاندار قم از پروژه منوریل و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مسئله تأمین واگن برای فاز نخست متروی قم که آماده بهره برداری است، در دستور کار شهرداری و دولت قرار دارد.

وی به مراحل اجرای قرارداد تأمین واگن با شرکت چینی پوژن اشاره کرد و افزود: ما ۵۰ رام واگن داریم که طراحی عملیاتی آن را شرکت پوژن انجام داده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: برای شروع به ساخت شرکت چینی نیاز به حدود ۶ میلیون یورو پیش پرداخت دارد که برای پرداخت آن به موافقت کمیسیون ماده ۶۲ نیاز داریم.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در این قرارداد کارفرما وزارت کشور است گفت: هزینه تأمین واگن از این قرارداد هم با مشارکت شهرداری و دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: در اوراق مشارکت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است. یعنی از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۴۰۳ نیمی را ما و نیمی را دولت باید بازپرداخت کند.

شهردار قم گفت: در شهرداری کشور تنها مشهد واگنی شبیه به قم داشت. تلاش ما این بود که سه رام از مشهد قرض کنیم تا مراحل تست گرم سریع‌تر پیش رود اما به هر دلیلی این کار انجام نشد.

سقائیان نژاد تاکید کرد: اگر این کار انجام شده بود در سفر اردیبهشت ریاست جمهوری یکی از پروژه‌هایی که به دست ایشان افتتاح می‌شد، فاز نخست متروی قم بود.

وی گفت: درخواست ما این است که توافق کمیسیون ماده ۶۲ انجام شود تا دست کم بتوانیم در هشت ماه آینده واگن داشته باشیم.

شهردار قم به اقدام شهرداری برای مذاکره در تأمین واگن با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار قراردادی که با محوریت وزارت کشور پیش می‌رود، شهرداری قم برای سرعت بخشیدن به موضوع، در حال توافق با چینی‌ها برای خرید سه رام دیگر است.

کد خبر 749824

دیگر خبرها

  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • زارعی: سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا در سال ۲۰۲۴ تغییری نکرده است