نقش فرهنگ بر سنگ
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۱۵۲۳
مجسمهها از دیرباز در فضای شهری جایگاه ویژهای داشتهاند. با توسعه و صنعتیتر شدن شهرها استفاده از آثار هنری با رویکردهایی نوین گسترش یافت. برپایی سمپوزیومها یکی از همین فعالیتها در راستای آفرینش آثار هنری و ساخت مجسمههای شهری است. امسال نیز نخستین دوره سمپوزیوم مجسمهسازی گلگهر در شهر سیرجان در حال برگزاری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای موسوی شما به عنوان دبیر هنری با این رویداد همکاری میکنید. درباره برپایی این گردهمایی هنری و حضورتان در آن توضیح دهید.
سمپوزیوم مجسمهسازی گلگهر براساس پیشنهاد و درخواست مسئولان شرکت گلگهر شکل گرفت و در واقع پیشنهاد آن از سوی یکی از مشاوران مطرح شد. البته چند سال پیش نیز با من درباره این موضوع صحبت کرده بودند اما مجموع تحولات و تغییرات موجب به تعویق افتادن این برنامه شد. خوشبختانه با حضور مدیران جدید در این شرکت که اغلب هم جوان و حامی فرهنگ و هنر هستند و علاقهمندند رویدادهای مختلف هنری را در سیرجان برگزار کنند این اتفاق دوباره به جریان افتاد و تصمیم بر آن شد این همایش هنری را در سطح ملی برگزار کنند.
موضوعاتی که در این انجمن هنری دستمایه کار هنرمندان قرار گرفته، چیست؟
موضوع آزاد است اما در رویکردهای سمپوزیوم و در متن فراخوان تأکید شده در طراحی آثار حتماً به فرهنگ بومی استان کرمان و به ویژه شهرستان سیرجان توجه شود. در برخی آثار این موضوع به چشم میخورد و برخی دیگر نیز ملهم از معماری بومی سیرجان است که یکی از آنها مشخصاً برگرفته از بادگیرهای چپقی سیرجان است.
ما کار را از دوم شهریور ماه آغاز کردیم و هنرمندان تا ۲۶ شهریور ساخت آثارشان را به اتمام میرسانند و ۲۷ شهریورماه نیز پایان همایش خواهد بود.
علت انتخاب متریال آثار را هم بفرمایید.
استادان مجسمهسازی در کنار مدیران گلگهر، شورای سیاستگذاری را تشکیل دادند و در این جلسات پیشنهاد شد این رویداد به صورت مستمر و سالانه برگزار شود و در واقع یک جریانسازی فرهنگی در کشور و در محدوده کرمان شکل بگیرد. برهمین اساس پیشنهاد شد این گردهمایی هنری در دورههای مختلف با متریالهای گوناگون برگزار شود و برای دوره اول «سنگ» به عنوان متریال مورد استفاده هنرمندان تصویب شد. البته یکی از مصوبات ما در شورای سیاستگذاری این بود تا جایی که ممکن است از ظرفیتهای شهرستان سیرجان و استان کرمان در همه زمینهها استفاده کنیم؛ خوشبختانه چشمه شیردوش در استان کرمان سنگ مرمریت بسیار خوبی دارد که برای مجسمهسازی مناسب است و به تازگی در سمپوزیوم کرمان نیز از آن استفاده شده بود. بر همین مبنا تصمیم گرفتیم در نخستین دوره سمپوزیوم از سنگ مرمریت چشمه شیردوش استفاده کنیم و به هر هنرمند در کارگاه سنگ یک قطعه سنگ مرمریت چشمه شیردوش کرمان به ابعاد تقریبی ۲۵۰*۱۲۰*۱۲۰ سانتیمتر داده شده است.
طرحها چگونه انتخاب شدند، علاوه بر این به عنوان مدیر هنری کیفیت آثار را چگونه ارزیابی میکنید؟
انتخاب هنرمندان توسط شورای انتخاب آثار سمپوزیوم و براساس داوری تصاویر ماکتهای ارائه شده و با توجه به سوابق کاری هنرمندان صورت گرفت. این آثار از بین ۱۸۰ اثر برگزیده شده و شورای انتخاب سعی کرده بهترینها را بر مبنای معیارهای هنری و زیباشناسی انتخاب کند. طبیعتاً اغلب هنرمندانی که انتخاب شدند از مجسمهسازانی هستند که تجربه کار با سنگ و حضور در انجمنهای هنری مختلف را داشتهاند؛ البته مانند برنامهها و سمپوزیومهای گذشته که همواره سعی کردیم در هر برنامهای جوانترها هم حضور داشته باشند و به جرگه حرفهایها بپیوندند در این همایش هنری هم این اتفاق افتاده و در میان این جمع به دو سه نفر از هنرمندان جوان هم میدان دادهایم؛ همچنین به حضور بانوان به عنوان هنرمند و دستیار هنرمند در این گردهمایی توجه ویژهای شده و خوشبختانه ۲۸ نفر از هنرمندان و دستیاران هنرمند نیز از میان خانمها انتخاب شدهاند.
آیا این مجسمهها فرصت و امکان نصب در شهر را پیدا خواهند کرد؟
بله حتماً. شرکت گلگهر مجموعهای در دست ساخت دارد که به عنوان یک فضای عمومی در اختیار مردم خواهد بود و قرار است این مجسمهها پس از اتمام کار در آن محل نصب شوند.
یکی از انتقادهایی که همواره به ساخت مجسمهها، تندیسها و به ویژه سردیس مشاهیر میشود عدم تطابق آن با سوژه است. برپایی گردهماییهای هنری چقدر میتوانند به ارتقای کیفیت مجسمهسازی کمک کنند و نکته دوم اینکه یک دورهای خروجی دوسالانه مجسمهسازی تهران در یک بازه چند ساله جانمایی و سپس حذف شد؛ آیا نصب این آثار در سطح شهر موقتی است؟
در نظر داشته باشید که این سمپوزیوم «پرتره» نیست و المانهای آن فرمهای انتزاعی و نمادین هستند و با پرتره شخصیت و طبیعت روبهرو نیستیم. نکته دوم این است که اصولاً محصول سمپوزیومها به صورت دائمی در سطح شهر نصب و اساساً سمپوزیوم با همین هدف برگزار میشود. آن مجسمههایی که در طول سال به صورت موقتی دیده میشوند صرفاً آثاری است که برای مناسبتها و عید نوروز در شهر جانمایی میشوند.
مجسمهسازی یکی از مهمترین عناصر شهری در دنیاست، وضعیت مجسمهسازی و جانمایی آن را در شهرهای ایران با توجه به تعدد سوژه و امکان به کارگیری آنها در میادین و نقاط مختلف شهر چطور میبینید؟
از دوران مدرنیته به بعد نصب مجسمه در شهرهای اروپا و کشورهای پیشرفته به صورت جدی آغاز شد و این دیگر فقط به مجسمههای مشاهیر یا کارهای فیگوراتیو اختصاص ندارد و از مجسمهها به عنوان عناصر تزئینکننده، نمادین و هویتبخش در فضای شهری استفاده میشود. مجسمهها در شهرسازی جدید نیز یک بخش جداییناپذیر از معماری شهر و نمادها و المانهای اصلی شهر به حساب میآیند و من فکر میکنم شاید ما در این زمینه خیلی دیر شروع کردیم به استفاده از مجسمههایی که تحت عنوان هنر عمومی یا پابلیک آرت در دنیا شهرت دارند.
اما خوشبختانه در تهران اتفاقهای خوبی افتاده و دستکم در دو دهه اخیر اتفاقهایی که در تهران افتاد سبب شد این تحولات به عنوان الگویی در شهرسازی و پروژههای توسعه شهری به شهرهای دیگر هم تسری پیدا کند و خوشبختانه برگزاری نمایشگاهها و گردهماییهای هنری هم اتفاق خوب و مثبتی بود که در شهرهای مختلف شکل گرفت. امروز به نقطهای رسیدیم که شرکتی که در حوزه صنعت و معدن کار میکند به هنر مجسمهسازی اهمیت میدهد و این نشانه خوبی است و حکایت از این دارد که توانستهایم در این زمینه گامهای مؤثری برداریم و پیشرفتهای خیلی خوبی داشته باشیم.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سید مجتبی موسوی مجسمه سازی مجسمه سازی مجسمه ها گل گهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/