Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:18:13 GMT

۲۰۰ تن علوفه وحوش در مناطق حفاظت شده اصفهان تامین شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۱۵۲۹

۲۰۰ تن علوفه وحوش در مناطق حفاظت شده اصفهان تامین شد

 ایرج حشمتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خشکسالی کم سابقه زمستان گذشته و تداوم آن در تابستان امسال سبب شد تا توزیع علوفه آخرین راهکار برای نجات وحوش در مناطق حفاظت شده استان اصفهان درنظر گرفته شود.

وی افزود: سال‌های گذشته ما به نوعی با بد خوراکی وحوش در حیات وحش مواجه بودیم اما امسال با خطر جدی در تامین علوفه روبه رو شدیم و برای عبور از این شرایط برخی آبشخورهای وحوش در مناطق حفاظت شده ترمیم  و در برخی نقاط چشمه‌ها احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بخشی از علوفه وحوش با کمک خیران و مردم و مابقی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تامین شد ادامه داد: به طور کلی حدود ۲۰۰ تن علوفه برای مناطق حساس مورد نیاز  پارک ملی موته،  قمیشلو، عباس آباد،کلاه قاضی تامین شد زیرا گونه های مختلفی از جمله آهو در شرایط خشکسالی آسیب پذیر هستند.

حشمتی افزود: تابستان امسال و درپی کاهش علوفه در مناطق حفاظت شده  ۲.۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ۴۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سازمانی برای تامین علوفه در نظر گرفته شد و ۳ میلیارد تومان نیز هنوز تخصیص نیافته است.

وی با تاکید به اینکه  بخشی از آب وحوش با تانکر و آبشخورها تامین می‌شود ،گفت: توزیع علوفه کارشناسی و میزان مصرف علوفه کنترل شده است و امسال با تمهیدات انجام شده از خطر خشکسالی عبور کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: به منظور حفاظت وحوش مقابل بیماری و سایر خطراتی که جانواران را تهدید می‌کند، تامین آب و نوع علوفه برای کارشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست باشد. 

وی بیان داشت: علاوه بر تامین اعتبارات سازمانی برخی از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در شاهین شهر، نجف آباد و تیران و کرون حدود  ۳۵ تن علوفه تهیه کردند که با نظارت حفاظت محیط زیست در مناطق حفاظت شده توزیع شد.

حشمتی گفت: هرچند برخی کارشناسان معتقد هستند که حیات وحش باید علوفه خود را در طبیعت بیابند و نباید آنان را به شکل دستی تعلیف کرد اما در شرایط سخت خشکسالی تامین علوفه تنها راه چاره برای نجات وحوش است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست خشکسالی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست خشکسالی اصفهان سازمان حفاظت محیط زیست خشکسالی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۱۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست