Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خواف در نوار مرز شرقی ایران و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد با جمعیتی افزون بر ۱۱۰ هزار نفر یکی از تاریخی‌ترین شهرستان‌های استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

شهر نشتیفان شهرستان خواف محلی است که آسباد‌های مشهور این شهرستان در آن قرار گرفته است و وجه تسمیه نشتیفان نیز این است که، چون این منطقه در معرض "نیش توفان"‌های بسیار شدید بوده آن را چنین نامیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع عبارت نشتیفان ترکیبی است از دو کلمه "نش" که محلی شده "نیش" و کنایه از نیش کژدم (عقرب) است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود و "تیفان" که محلی شده واژه "توفان" و وزش شدید باد‌های موسمی است که این منطقه را از دیگر مناطق ممتاز کرده است.

ساکنان این منطقه از روزگاران گذشته با تاسیس آسباد‌ها از این جریانات هوایی بهره برداری کرده اند و نشتیفان شهری است قدیمی که دست کم در ۶ سده گذشته با همین نام خوانده می‌شده است.

آسباد در حقیقت ابزار آرد کردن گندم با استفاده از قدرت باد است و آسباد‌های نشتیفان در شهرستان خواف استان خراسان رضوی از بزرگترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسباد جهان محسوب می‌شود که پیش از اسلام در این منطقه ساخته شده است.

این آسباد‌ها آمیزه‌ای از هنر، صنعت، فناوری، هوش و ذکاوت اجداد ایرانی و پدران ما هستند که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص در استان خراسان رضوی اگرچه اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر میزبان گردشگران هستند، اما همچنان محققان، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند و جویای دانش کهن به سراغ این آثار تاریخی، اما کاربردی در روزگار جاری می‌روند.

آسباد، فناوری به کارگیری باد


در روزگار و مکانی که هیچ نیروی خاصی برای برطرف کردن نیاز‌های بشر وجود نداشته مهار باد و استفاده از آن برای آرد کردن گندم سبب افزایش کارایی نشتیفان شده است.

علت خلق آسباد‌ها در نشتیفان وجود باد‌های ۱۲۰ روزه است که ساکنان گذشته شهر نشتیفان با توجه به قدرت و شدت این باد نیاز به ایجاد آسباد را حس کردند و قرن‌ها پیش در پی ساخت آن برآمدند.

به گفته تاریخ نگاری به نام "سون هدین" عمده‌ترین دلیل روی آوردن به ساخت آسباد‌ها در خواف حاکمیت داشتن باد‌های شمال در تمام طول سال و همچنین نبود آب بوده است.

واژه "آس" در فرهنگ معین چنین معنی شده است: "دو سنگ گرد و مسطح بر هم نهاده که سنگ فوقانی در میان، میلی آهنین دارد که از سوراخ میان سنگ زیرین گذشته و سنگ فوقانی به قوت دست آدمی، باد، آب، برق و یا بخار چرخش کرده و حبوبات و جز آن را خرد کند و آرد سازد".

اما نبودن همیشگی باد و در اختیار نبودن آن در همه اوقات سال یک مشکل عمده در استفاده از آسباد‌ها بوده است، ولی مردمان گذشته نشتیفان برای برطرف کردن این مشکل در فصولی که باد کمی وجود داشته از رودخانه‌های جنوب نشتیفان که در آن مواقع از جریان آب برخوردار بوده‌اند به منظور به کارگیری آسیاب‌های آبی هم استفاده کرده‌اند که بقایای این آسیاب‌های آبی در نشتیفان قابل رویت است.

بیشتر بخوانید

آسباد تاریخی روستای پطرو زاوه ثبت ملی شد


طرز کار آسباد‌ها طبق تحقیقات علمی و نکاتی که در کتاب جغرافیای تاریخی ولایت زاوه ذکر شده است به این صورت است که چرخ و پر‌های غول آسایی را که ۴۸ بال و ۳۲ پر و هشت درگاه دارد بر بام آسباد و در جهت وزش باد قرار می‌دهند.

اندام این چرخ و پر از خرپلی سنگین و محکم ساخته شده است. باد با عبور از دروازه‌ای بادگیر به زوایای درگاه‌های هشت‌گانه می‌رسد و چرخ و پر را به حرکت در می‌آورد. از حرکت چرخ و پر، نیرویی به تیر آسیاب منتقل می‌شود و، چون سر دیگر به سنگ رویی آسیاب متصل است لاجرم سنگ هماهنگ با گردش تیر می‌چرخد.

وقتی سنگ رویی بدین ترتیب به حرکت در می‌آید چوبی کوچک به نام لک لکی را با خود می‌جنباند و حرکت لک لکی باعث ارتعاش ناودانی چوبی می‌شود و به این ترتیب گندم از مخزن خود به وسیله این ناودان به شیار سنگ‌ها می‌رسد.

ناودان چوبی که "دول بره" نامیده می‌شود در حرکت افقی گندم را آهسته آهسته از مخزن گندم که به آن "پرخوی" گندم می‌گویند به حفره میانی سنگ هدایت می‌کند.

طبیعی است هر چه باد سریعتر بوزد سنگ، گردش سریعتری دارد و، چون سنگ به سرعت بچرخد حرکت لک لکی و لرزش دول بره مقدار گندم زیادتری را به میان سنگ‌ها می‌برد.

به طور کلی می‌توان گفت آسباد نشتیفان، سیستمی است که درعین سادگی، دارای کارایی خوبی بوده و نیرو‌های طبیعی را بدون صرف هزینه به کار می‌گرفته و در جهت فعالیت خود از آن بهره می‌برده است.

آسباد‌ها در مقایسه با آسیاب‌های صنعتی کنونی، هیچ آلودگی نداشته اند و باعث بر هم خوردن نظم و چرخه طبیعت نیز نمی‌شدند و این همان نکته‌ای است که باید در زندگی بشر مدرن کمی مورد تامل قرار گیرد.

تلاش برای ثبت جهانی پرونده آسباد‌ها

محمد رکنی مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های ایران گفت: تاکنون در ایران ۵۰۷ آسباد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد شناسایی شده است که در مراحل ماندگاری مختلف هستند.

او افزود: از این تعداد آسباد شناسایی شده ۱۷۸ مورد تخریب شده و بقایای آن باقی مانده است و در مجموع هم اکنون ۳۲۹ آسباد در کشور موجود است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های ایران با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی آسباد‌های ایران ادامه داد: برای شماری از آسباد‌های دارای شرایط شماره موقت ثبت جهانی دریافت کرده ایم، اما برای قرار گرفتن در فهرست جهانی باید مقرراتی را رعایت کنند که در این زمینه تلاش‌های مضاعفی در حوزه معاونت میراث فرهنگی صورت گرفته است.

رکنی بیان کرد: پرونده ثبت آسباد‌های ایران متشکل از اطلاعات تمامی آسباد‌های دارای شرایط هم اکنون در حال تهیه و تکمیل است.

او تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ آسباد‌ها و دانش استفاده از آن‌ها این است که شماری از افرادی که دارای دانش کار با این بنا‌ها بوده‌اند به عنوان میراث زنده بشری ثبت ملی شده‌اند و همچنین به حرفه‌های مرتبط با کار آسباد‌ها از جمله درودگری و آهنگری در کنار آسباد‌ها توجه شده است.

تکمیل اطلس پراکندگی آسباد‌های خراسان رضوی

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های ایران به تهیه اطلس پراکندگی آسباد‌های ایران اشاره تاکید کرد: این اقدام با توجه به پراکندگی گندم و جو در مناطق مختلف و مکان آسباد‌ها در حال انجام است تا به این ترتیب شمایی کلی از دارایی‌های موجود در این زمینه برای تسهیل در ثبت جهانی این رشته آثار داشته باشیم.

رکنی اظهار کرد: خوشبختانه اطلس پراکندگی آسباد‌های خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین استان‌های دارای آسباد تهیه و تدوین شده است و برای سایر استان‌های زیر مجموعه نیز باید تکمیل شود.


او افزود:گندم به عنوان مادر غلات با مناطق مختلف خراسان رضوی سازگار شده و بر فرهنگ مردم مناطق مختلف استان نیز تاثیرگذار بوده است به همین دلیل در موزه گندم که در آسباد‌های نشتیفان راه‌اندازی شده، با مستندسازی بخشی از فرهنگ، آداب و رسوم گندمکاری و انواع گندم برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.

بیش از نیمی از آسباد‌های خراسان در نشتیفان

محمود باعقیده  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف گفت: هم اکنون در شهرستان‌هایی مانند تربت حیدریه و تایباد هم تعداد معدودی آسباد وجود دارد و بقایای یک آسباد هم در شهرستان کلات کشف شده است، اما در حال حاضر ۱۲۱ آسباد در شهر نشتیفان خواف شناسایی و موجود است.


او افزود: تاکنون ۹۸ بنای آسباد در این شهر مرمت شده و در حال حاضر این تعداد بنای سالم آسباد موجود است و ۲۳ آسباد نیز هنوز مرمت نشده است که با توجه به اجرای روند پنج ساله مرمت و احیای آسباد‌ها و طبق برنامه‌ریزی انجام شده به احتمال زیاد امسال مرمت این شمار که در حال حاضر غیرفعال هستند انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف ادامه داد: در حال حاضر از مجموع آسباد‌های شهرستان خواف هشت آسباد فعال و درحال آرد کردن گندم هستند.

مرمت آسباد‌ها به عنوان حفظ سرمایه‌های تاریخی

باعقیده بیان کرد: یک آسباد دارای ۲ قسمت است اول قسمت خشت و گل به عنوان مصالح اصلی و معماری بنا و دوم هم قسمت پره، چوب، سنگ و ابزار آرد کردن گندم بنابر این مرمت و بازسازی در هر بخش به صورت جداگانه قابل تعریف است.

او با بیان این که خوشبختانه آسباد‌های نشتیفان به عنوان آثار تاریخی در مرحله ثبت جهانی دارای ردیف اعتباری هستند تصریح کرد: مرمت آسبادی که قسمت معماری آن آماده باشد و فقط در قسمت چوب و سنگ مشکل داشته باشد به حداقل ۴۰۰ میلیون ریال بودجه نیاز دارد و در صورتی که معماری بنا نیازمند مرمت باشد نیز حدود ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف بدون اشاره به میزان اعتبارات مرمتی امسال در این بخش تاکید کرد: آسبادی که ۲۰ درصد بنای آن باقی مانده باشد بیش از ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

باعقیده اظهار کرد: اعتبارات پایگاه‌های بنا‌های تاریخی از مهر ماه به بعد ابلاغ می‌شود که البته زمان خوبی برای اجرای پروژه از نظر آب و هوایی برای بنا‌های تاریخی اینچنین محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: مرمت این بنا‌های ارزشمند کهن، ارزشی به مراتب بیشتر از امکان محاسبه اعتباری دارد و اثری که مرمت آن‌ها نیز دارد به نوعی موجب حفظ سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی کشور و منطقه می‌شود.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آسباد تاریخی ثبت جهانی آسباد های ایران آرد کردن گندم میراث فرهنگی شهرستان خواف خراسان رضوی آسباد ها حال حاضر ثبت جهانی چرخ و پر بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۱۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و دبیر کمیته ملی آبیاری و زهکشی دبا اشاره به فعالیت‌های این کمیته ملی اظهار کرد: کمیته ملی آبیاری و زهکشی یک نهاد فراسازمانی متشکل از اساتید دانشگاه، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، بخش‌های مشاور، پیمانکار و ترکیبی از این مجموعه است که ساختار اولیه کمیته ملی آبیاری و زهکشی را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: این کمیته در ایران یکی از فعال‌ترین کمیته‌های عضو کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی است و شامل ۷۸ کشور عضو بوده و مقر آن نیز در کشور هند قرار دارد.

این مقام مسئول با توجه به اینکه یکی از نایب رئیسان کمیسیون بین‌المللی ایران به شمار می‌رود، افزود: این کمیسیون هرساله ایده‌ها و طرح‌های برگزیده و منتخبی را که کشورهای مختلف با موضوع صرفه‌جویی آب در نظر دارند یا فعالیتی را به انجام رسانده باشند، دریافت می‌کند و در مقایسه با کشورهای مختلف به عنوان یک مسابقه به طرح‌های برگزیده جایزه نقدی ۲ هزار دلاری اهدا می‌شود.

احسانی با توضیح رقابت‌های کمیسیون بین‌المللی خاطرنشان کرد: این رقابت‌ها در چهار محور صرفه‌جویی از جمله فناوری، صرفه‌جویی در زمینه مدیریت، صرفه‌جویی از منظر کشاورزان و دیگری جایزه ویژه بخش جوان که شامل افراد زیر ۴۰ سال است، تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران طرح‌های مورد نظر خود را در هر چهار بخش آماده و در مهلت مقرر تعیین شده برای کمیسیون ارسال کرده است.

دبیر کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران همچنین در ادامه فعالیت‌های کمیسیون بین‌المللی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی بررسی و ثبت سازه‌های تاریخی آب است به این نحو که پس از دریافت اطلاعات این سازه‌ها، مشخصات آن با شورای جهانی آب به اشتراک گذاشته می‌شود و به وسیله کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی به ثبت می‌رسد که هر کشور سالانه ظرفیت ثبت حداکثر ۴ طرح را دارا است؛ در این خصوص نیز در مهلت مقرر، ۴ طرح توسط ایران پیشنهاد شده و در صورت تصویب به عنوان آثار تاریخی آب ایران اضافه خواهد شد.

وی با بیان تألیفات انجام شده با موضوع آبیاری و زهکشی در این کمیته بیان کرد: در بعد فعالیت‌های داخلی نیز حدود ۱۵ کتاب در کمیته ملی آبیاری و زهکشی در حال تألیف است که از این میان دو جلد کتاب با موضوع زهکشی آماده چاپ است که به زودی منتشر خواهد شد.

احسانی خاطرنشان کرد: همچنین کتاب «آب سبز» با محوریت دستورالعمل‌های علمی و عملی مصرف آب در مزرعه و بهبود بهره‌وری آب سبز در ایران و جهان، تا یک ماه آینده به انتشار می‌رسد و تا پایان سال جاری نیز حدود ۸ کتاب دیگر منتشر خواهد شد.

کد خبر 6090104 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق