Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز خبر داد.

برومند صلاحی ۲۰ شهریور با اعلام این خبر افزود: این محصول توسط شرکت دانش سازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌ها مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی درزمینهٔ طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز  خودرو -از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی - را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.

آیدا معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند با تکیه‌بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب‌شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست‌محیطی تولید و عرضه کند.

وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد به‌کاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ‌های خودرو می‌شود.

معزی پور تصریح کرد: ترکیب به‌کاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های گوناگون (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل‌شده و مواد به‌کاررفته در آن در ۴ گروه اتصال‌دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد ادامه داد: این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن‌که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن‌چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن‌قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.

معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمز گیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.

مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همچنین سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط‌زیستی می‌شوند و با محیط‌زیست سازگار نیستند؛ بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه، مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.

معزی پور ادامه داد: محققین شرکت دانش سازان لنت مهراد پس از سال‌ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان‌زا) شده‌اند که کلیه ویژگی‌های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمز گیری ایجاد نمی‌کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه محقق اردبيلي اختراعات لنت ترمز معزی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش نان بدون برچسب تولید و قیمت جریمه به دنبال دارد

رئیس اطاق اصناف اراک گفت: نصب برچسب با نانوایی‌هاست و در صورتی که فروشگاه‌ها اقدام به فروش نان بدون برچسب کنند هر دو واحد جریمه می‌شوند.
بسطامی با اشاره به اینکه در بعضی فروشگاه‌ها نان با چند برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسید تصریح کرد: با اعمال این قانون فروشگاه‌ها نان را فقط با افزایش ۱۲ درصدی و نه بیشتر می‌توانند بفروشند.
او با بیان اینکه دو هزار واحد صنفی در اراک فعال است افزود: از دو هفته اخیر تاکنون در بازرسی از فروشگاه‌های مختلف شهر این موضوع رصد شده و تاکنون ۱۲۰ پرونده برای متخلفان تشکیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند
  • فروش نان بدون برچسب تولید و قیمت جریمه به دنبال دارد
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • الکلاسیکوی برگشت ایران بدون 5 بازیکن مشترک