Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@12:16:03 GMT

ناسا ۲ نمونه از مریخ جمع آوری کرد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۴۳۲۵

ناسا ۲ نمونه از مریخ جمع آوری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، کاوشگر استقامت ناسا فرایند جمع آوری نمونه از مریخ را آغاز کرده است. این کاوشگر که با هدف جستجوی نشانه‌هایی از حیات به سیاره سرخ ارسال شده، دو مأموریت جمع آوری نمونه را در هفته قبل با موفقیت انجام داده است. دومین مأموریت جمع آوری نمونه روز چهارشنبه هفته گذشته انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دو نمونه از یک تخته سنگ به نام «روچت» جمع آوری شده‌اند.

میناکشی وادهوا یکی از محققان پروژه بازگردندان نمونه از مریخ ناسا می‌گوید: این یک دستاورد تاریخی است. طی چند دهه گذشته در جامعه علمی، همیشه بحث و گفتگوهایی درباره ارسال نمونه از مریخ به زمین می‌شد و اکنون این امر به واقعیت تبدیل می‌شود. این نمونه‌های جمع آوری شده از زیر سطح سیاره، در حقیقت بخشی از چند ده نمونه‌ای است که کاوشگر استقامت جمع آوری خواهد کرد.

به نوشته دیلی میل این نمونه‌ها در لوله‌هایی از جنس تیتانیوم ذخیره شدند. قرار است در آینده سازمان فضایی اروپا و ناسا مأموریتی مشترک برای بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین انجام دهند.

این درحالی است که نخستین تلاش برای جمع آوری نمونه از سنگ مریخ با شکست روبرو شد. طی مأموریت مذکور سوراخی در سنگ مریخی حفر شد اما لوله جمع آوری نمونه خالی ماند. محققان به این نتیجه رسیدند که سنگ خرد شده طی حفر سوراخ به خاک نرم تبدیل شده است.

استقامت ۴۳ لوله تیتانیومی برای جمع آوری نمونه همراه خود دارد و اکنون در منطقه Jezero Crater مشغول گشت زنی است.

کد خبر 5301698 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: ناسا مریخ فناوری فضایی اکتشافات فضایی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکمرانی فضای مجازی عیسی زارع پور شرکت دانش بنیان امنیت اطلاعات ایرانسل فضای مجازی مخالف طرح صیانت گوگل همراه اول فناوری فضایی موبایل جمع آوری نمونه نمونه از مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا حضور مجدد انسان در ماه سخت است؟

بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲، ماموریت‌های آپولو در مجموع ۱۲ فضانورد را به سطح ماه فرستادند و این اتفاق پیش از پیشرفت فناوری مدرن بود؛ بنابراین، چرا تلاش‌های کنونی فضانوردان، برای ورود مجدد به ماه بسیار کند و پیچیده شده است؟

یک پاسخ ساده واحد برای این سوال وجود ندارد، اما عمده دلایل به هزینه مالی، سیاست و اولویت‌ها ارتباط دارد.

هزینه مالی:

بیایید با پول شروع کنیم. ماموریت‌های آپولو در اوج خود، حدود ۵ درصد از کل بودجه فدرال را مصرف کرد و بیش از نیمی از آن به برنامه آپولو اختصاص یافت.

با حساب تورم، کل برنامه آپولو به دلار امروزی بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و اگر پروژه جمینی و برنامه رباتیک قمری را که پیش درآمد ضروری آپولو بودند، در نظر بگیرید، این رقم به بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در مقایسه، ناسا امروزه کمتر از نیم درصد از کل بودجه فدرال را با طیف وسیع تری از اولویت‌ها و دستورالعمل‌ها در اختیار دارد و در طول دهه گذشته، نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار برای برنامه آرتمیس هزینه کرده است، البته با هزینه کمتر، فرود بر روی ماه، احتمالاً حتی با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، روند آهسته تری خواهد داشت.

سیاست:

واقعیت‌های سیاسی ارتباط نزدیکی با واقعیت‌های مالی دارند. در دهه ۱۹۶۰، آمریکا در میانه مسابقه فضایی بود، رقابتی با اتحاد جماهیر شوروی برای دستیابی به بیشترین تعداد دستاورد‌ها در فضا، به ویژه در زمینه فرود انسان روی ماه.

مردم از این ایده حمایت کردند و مشتاق بودند، مانند قانونگذارانی که بودجه گسترده ناسا را مدیریت می‌کردند، اما این نوع هزینه‌ها تا حد زیادی ناپایدار بود، و زمانی که آمریکا "پیروز شد"، مردم به سرعت علاقه خود را از دست دادند و بودجه ناسا کاهش یافت. به زبان ساده اکنون اراده سیاسی یا به طور کلی اراده‌ای برای صرف این مقدار پول برای ورود مجدد به ماه وجود ندارد.

از این رو، ترکیبی از اراده سیاسی کم و منابع مالی کمتر، ناسا را مجبور به اتخاذ برخی تصمیمات حیاتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ کرد، تصمیماتی که بر روند مأموریت فضانورد آرتمیس تأثیر گذاشته است.

به طور خاص، زمانی که برنامه شاتل فضایی رو به پایان بود، مدیران ناسا نمی‌دانستند با قابلیت‌ها و مشارکت‌های صنعتی که منجر به ایجاد شاتل شد، چه کنند و تصمیم گرفتند با استفاده مجدد از بسیاری از بخش‌های شاتل، به‌ویژه موتور‌ها و گنجاندن آن ها در طراحی آرتمیس، این زیرساخت را حفظ کنند. 

از سوی دیگر، می‌توان استدلال کرد که این اقدام فراخوان درستی برای حفظ زیرساخت‌ها و استخدام مهندسان هوافضا بود، زیرا دقیقاً همان پایگاه فنی بود که ما برای راه اندازی رنسانس اخیر در شرکت‌های خصوصی پرواز فضایی نیاز داشتیم، اما این بحث جداگانه‌ای است.

اولویت ها:

در نهایت، مفهوم مدرن Artemis دارای مجموعه‌ای از اولویت‌های بسیار متفاوت با ماموریت‌های آپولو است، برای مثال، تحمل خطر ما بسیار کمتر از آن در دهه ۱۹۶۰ است.

ماموریت‌های آپولو کاملاً خطرناک بودند، با احتمال زیاد شکست، در واقع، چندین مأموریت با فاجعه مواجه شدند، از جمله: آتش سوزی آپولو ۱ که منجر به کشته شدن سه فضانورد، خرابی موتور در طول پرواز آپولو ۶ و نقص طراحی کشنده که نزدیک بود به مرگ فضانوردان آپولو ۱۳ بیانجامد. بنابراین، قانونگذاران و مردم مایل به پذیرش مجدد چنین سطحی از خطر نیستند.

ماموریت‌های آپولو مبالغ هنگفتی را صرف فرستادن فضانوردان به سطح ماه برای چند ده ساعت کردند. آن ها رفتند و نمونه‌هایی را جمع آوری کردند، آزمایش‌های ساده‌ای انجام دادند و سپس برگشتند.

ماموریت‌های آرتمیس حول یک مجموعه کاملا متفاوت از اهداف طراحی شده اند. در حالی که مأموریت‌های آپولو علم را به عنوان یک تفکر ثانوی تلقی می‌کردند و هدف اصلی آن پیشی گرفتن از شوروی بود، تحقیقات علمی در مرکز برنامه آرتمیس به اولویت تبدیل شده است، به این معنی که طراحی ماموریت طولانی‌تر و پیچیده‌تر را ضروری کرده است.

سرانجام، هدف برنامه آرتمیس فقط بازگرداندن انسان به ماه نیست، بلکه شروع ایجاد زیرساخت برای حفظ حضور دائمی انسان در آن جا است و همه چیز از انبار‌های سوخت‌گیری مداری گرفته تا انتخاب مکان برای مستعمرات آینده زیر چتر مأموریت قرار می‌گیرد. پروژه Artemis تعاملی‌تر است، زیرا چارچوبی برای تحقق رویا‌ها برای نسل‌های آینده فراهم می‌کند.

منبع: الیوم السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • چرا حضور مجدد انسان در ماه سخت است؟
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد