Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار فوتی‌ها تا دو هفته دیگر کاهش می‌یابد و سوت پایان پیک پنجم به صدا در می‌آید، اما تجربه پیک‌های قبلی نشان می‌دهد باید مراقب بیماری کرونا بود.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جوان نوشت: پیک پنجم رو به پایان است و تا یکی دو هفته دیگر آمار فوتی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر کرونا در ۲۱ استان کشور سیر نزولی دارد، هشت استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در سه استان نیز روند افزایشی بیماری متوقف شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان پیک پنجم، اما به معنای پایان کرونا نیست و تجربه پیک‌های قبلی نشان می‌دهد، پیک‌های بعدی شدید و با کشندگی بیشتری در راه خواهد بود. برای همین هم هست که به گفته وزیر بهداشت «الان یک دقیقه هم برای ما ارزش دارد».

حالا بسیج با گام پنجم طرح شهید سلیمانی به میدان آمده تا فرصت شش تا هشت هفته آینده که بیماری در سیر نزولی است، واکسیناسیون با حداکثر توان برای ایمن‌سازی جامعه در مقابل پیک‌های بعدی اتفاق بیفتد. هر چند به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت همین حالا هم هزارو۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون با ۵هزارو۱۸۰ تیم واکسیناتور در سراسر کشور فعال هستند که نیمی از آن‌ها را بسیج راه‌اندازی کرده یا در آن‌ها مشارکت دارد.

آخرین گزارش آماری وزارت بهداشت از کاهش آمار فوتی‌ها بعد از مدت‌ها به کانال ۴۰۰ نفر حکایت داشت.

مطابق آمار ۲۴ ساعته کرونا در روز ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۱۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۱۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۱۳ نفر رسید. در همین زمان، ۴۴۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۳ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۹۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۷ هزار و ۴۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. آمار کاهشی فوتی‌ها و ابتلا‌ها نشانه عبور از پیک پنجم هستند، اما پیک ششم در راه است و باید تا قبل از آغاز پیک ششم تدابیری همچون واکسیناسیون حداکثری انجام شود.

فرصت طلایی ۶ تا ۷ هفته‌ای

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه باید خودمان را برای پیک ششم آماده کنیم، می‌افزاید: «این فرصت طلایی که حدود شش تا هفت هفته است، هر روزش برای ما ارزش دارد. از همه خواهش می‌کنم که حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند و اگر واکسن می‌آید، بلافاصله تزریق را انجام دهند. یک روز هم برای ما ارزش زمانی دارد. تا دیگر شاهد این حجم از مرگ و میر نباشیم و واکسیناسیون به سرعت انجام شود.»

عین‌اللهی با اشاره به روند تولید واکسن‌های وطنی هم می‌گوید: «پنج مرکز تولید واکسن داریم که هرکدام با روش‌های مختلف پیشرفته تولید می‌کنند. چند مرکز مانند واکسن نورا هم در صف هست که با تکنولوژی خوبی کار می‌کند و امیدواریم تا یک ماه آینده بتواند وارد شود؛ بنابراین برای آینده واکسیناسیون در کشور هم اطمینان قلبی خوبی داریم.»

تا ۴ هفته آینده به کف پیک می‌رسیم

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه در کل کشور از پیک پنجم بیماری عبور کرده‌ایم، می‌گوید: «۲۱ استان کشور کاملاً سیر نزولی دارند، هشت استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در سه استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده‌است. تا دو هفته آینده تعداد بستری‌های روزانه که حدود ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار در روز است به کمتر از ۳ هزار مورد می‌رسد و تا چهار هفته آینده به کف پیک می‌رسیم.»

رئیسی تأکید می‌کند: «در این شرایط نیاز به کمک بسیج داریم که در فرصت شش تا هشت هفته آینده که در سیر نزولی بیماری هستیم، حداکثر توان مان را برای ایمن‌سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم.»

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، پیش‌بینی می‌شود پیک بعدی کرونا در کشور در آبان ماه باشد که در صورت واکسیناسیون عمومی اگر حتی تعداد مبتلایان نیز افزایش داشته باشد، اما دیگر شاهد مرگ و میر بالای بیماران نخواهیم بود. رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، اما ۷۰ درصد از بستری‌ها و مرگ و میر بیماران بالای ۷۰ سال مربوط به ۱۲ درصدی است که واکسن تزریق نکرده‌اند، می‌افزاید: «هدف اول ما از واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر بیماران و هدف دوم ما، اجرای قرنطینه هوشمند است.»

واکسیناسیون همگانی مشروط تا نیمه دوم آبان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در کشور باید از هزارو۸ مرکز به حداقل ۲ هزار مرکز برسد و تعداد تیم‌های واکسیناتور نیز باید دو برابر شود، می‌افزاید: «اگر در دو شیفت در تمام پایگاه‌های واکسیناسیون، واکسن تزریق شود، می‌توانیم به حداقل تزریق ۶/۱ میلیون دوز واکسن در کشور برسیم و با این روند می‌توان در طول یکماه به بیش از ۴۵ میلیون نفر، واکسن تزریق کرد؛ اگر چنین سرعتی در تزریق واکسن داشته باشیم، تا پایان مهرماه تمام دوز اولی‌ها و تا نیمه آبان ماه علاوه بر جامانده‌های تزریق دوز اول می‌توانیم دوز دوم را نیز تزریق کنیم.»

به گفته رئیسی در حال حاضر هزارو۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون با ۵هزارو۱۸۰ تیم واکسیناتور در سراسر کشور فعال هستند که نیمی از آن‌ها را بسیج راه‌اندازی کرده یا در آن‌ها مشارکت دارد. پیک پنجم کرونا در سراشیبی خود قرار گرفته‌است، اما فصل سرما و پیک‌های بعدی این بیماری در راه است. مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن هم تأکید دارد: «همه‌گیری کرونا با اتمام واکسیناسیون پایان نمی‌یابد، اما بستری و مرگ و میر به شدت کاهش پیدا می‌کند.» حالا با افزایش واردات و افزایش مراکز واکسیناسیون تدابیر لازم برای مهار موج بعدی اتخاذ شده و می‌توان به مهار کرونا امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: با تسریع واکسیناسیون فوتی‌های کرونا تا آبان به زیر ۵۰ نفر می‌رسد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: کرونا کرونا در ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا کرونا در ایران وزیر بهداشت حال حاضر هفته آینده سیر نزولی مرگ و میر کووید ۱۹ پیک پنجم فوتی ها پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۴۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد