Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:09:57 GMT

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۴۸۵۲

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سوله سازه ای فلزی است که معمولا با سقف شیب دار ساخته می شود. به عبارتی تفاوت اصلی سازه سوله با سایر سازه ها شیب دار بودن فرمت سقف و قاب های آن و از طرفی داشتن دهانه بزرگتر است. در کلیه ساخت و سازهای ساختمانی از جمله ساخت سوله استانداردهایی تعیین می شود. این استانداردها جهت همسان سازی و از طرفی حفظ امنیت سازه های مورد نظر تعریف می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت این استانداردها وظیفه هر پیمانکار و مهندس ساختمانی است. اجرای نکات مقررات ملی ساختمان ها جهت داشتن ساخت و سازی بهینه و ایمن مورد نیاز است.

فرمت سقف سوله چگونه است؟

شکل سقف سوله به تعداد دهانه های آن بستگی دارد و دارای فرمت های گوناگونی است؛ ازجمله دوشیب یا هشتی، تک شیب و قوسی. برای سوله های چنددهانه از فرمت سوله هشتی استفاده می کنند. زمانی که زیبایی ظاهری سوله اهمیت بیشتری پیدا می کند، از طراحی سوله قوسی استفاده می شود؛ مانند هتل ها، تالارهای پذیرایی، مجتمع های ورزشی و ...

برای ساخت برخی دیگر از سوله ها از فرمت سقف تک شیب استفاده می شود. از این نوع فرمت هم برای سوله های تک دهانه و هم برای سوله های چند دهانه استفاده می شود. توزیع نور در سوله های با سقف تک شیب خیلی بیشتر است. از این نوع سوله در شهرک های صنعتی زیاد استفاده می شود.

سوله های قوسی مشخصات فنی خاصی ندارند؛ اما تنها اولویت آنها از لحاظ بهتر بودن ظاهر است. جهت تولید این نوع سقف باید از دستگاه های cncاستفاده کرد؛ زیرا بتوان یک قوس تمیز و منظم را تولید کرد. بنا به این توضیحات هزینه این نوع سقف نسبت به سایر سقف ها بالاتر است و در سوله های چند دهانه یا تک دهانه بکار می رود.

چند نوع پوشش سقف سوله وجود دارد؟

جهت پوشش سقف سوله از مصالح مختلفی استفاده می شود. این پوشش ها به آب و هوا و محیطی نیز بستگی دارند که قرار است سوله بنا شود. انتخاب جنس مناسب برای پوشش سقف سوله اهمیت ویژه ای دارد. این پوشش ها عبارت‌اند از پوشش سقف پشم شیشه و توری مرغی، پوشش سقف ساندویچ پانل، پوشش سقف با ورق گالوانیزه، پوشش سقف پلی کربنات، پوشش سقف کارتن پلاست و پوشش سقف فایبر گلاس. در ادامه با این پوشش ها بیشتر آشنا می شویم.

پوشش سقف پشم شیشه و توری مرغی

پشم شیشه محصولی بسیار درجه یک و کاربردی ست. برای تولید پشم شیشه از الیاف معدنی و مواد بازیافت شده و همینطور ذوب شیشه استفاده می کنند. این مواد را به صورت رشته های ریز و سوزنی تبدیل می کنند. درست است که در برخی از پوش های سقف از پشم شیشه در کنار مواد دیگر استفاده می شود؛ اما گاهی از خود این محصول نیز به تنهایی جهت پوشش سقف استفاده می کنند. برای اینکه ثبات پشم شیشه روی سقف حفظ شود، از توری مرغی که یک توری گالوانیزه مقاوم در برابر رطوبت و گرماست، استفاده می کنند. باتوجه به اینکه توری مرغی قیمت مناسبی دارد، هزینه این نوع پوشش ارزان است. برای خرید توری مرغی می توانید به سایت تولید و توزیع آهن آلات راه ساخت (https://rahsakht.ir/) مراجعه کنید.

پوشش سقف ساندویچ پانل

ساندویچ پنل تشکیل شده از صفحاتی ست که این صفحات خود دارای لایه های عایق مقاومی هستند.

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه دارای مقاومتی عالی در برابر رطوبت و زنگ زدگی هستند. علت مقاومت بالای آنها داشتن روکش مناسبی از روی می باشد.

پوشش سقف سوله پلی کربنات

این نوع پوشش سقف دارای یک استحکام بسیار قابل قبول است. پوشش پلی کربنات مستحکم بوده و در لایه هایی با ضخامت های مختلف تولید می شود. جهت تولید ورق های موج دار در این نوع پوشش ورق گالوانیزه و ساندویچ پنل بکار می رود؛ به همین دلیل هزینه آب بندی سقف کم می شود. اگر نور در سوله مورد نظر اهمیت نداشته باشد، از این گزینه استفاده می کنند.

پوشش سقف سوله کارتن پلاست

در کشور ما از این نوع پوشش زیاد استفاده می شود. این نوع پوشش فرمتی مدرن داشته و مزایای قابل توجهی دارد.

پوشش سقف سوله فایبرگلاس

این نوع پوشش سقف یک ترکیب از نفت و پشم شیشه می باشد. کامپوزیتی ست حاوی الیاف و مواد پلیمری . مواد پایه و اصلی این پوشش، مواد پلیمری ست؛ اما پشم شیشه به تقویت آن کمک می کند. فایبرگلاس در رنگ ها و فرمت های مختلفی تولید میشود و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

ابعاد استاندارد برای سوله کدام است ؟

ابعاد و ویژگی های خاصی برای ساخت و بنای سوله تعیین شده است که باید رعایت شوند. در صورتی که در پیاده سازی بنای سوله این ابعاد و خصوصیات دقیق پیاده نشود و مهندسی دقیق نداشته باشد، در آینده دچار مشکلات زیادی خواهد داشت. علاوه بر این استانداردها باید شرایط محیطی و میزان هزینه را نیز در نظر گرفت. توجه به همه این موارد در نهایت باعث احداث یک سازه با کیفیت و و ایمن خواهد شد که برای ما هزینه های جانبی در بر نخواهد داشت.

اگر بخواهیم یک سوله استاندارد با هزینه مناسب را برپا کنیم، باید در ابتدا محدوده کاربری را دقیقا مشخص کنیم. ابعاد را به صورت دقیق و قانونی در نظر بگیریم. وزن استاندارد برای اسکلت سوله و مقدار آهن آلات آن بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم است. باید توجه داشته باشید که همه ابعاد و استانداردها تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هستند.

طول استاندارد سوله

مناسب ترین فاصله بین فریم سوله و ستون ها ۶ تا ۹ متر است. نهایت طول سوله از ۹۰ متر نمی تواند بیشتر باشد. اگر طول سوله از این میزان بیشتر شود، عوامل طبیعی بیشتر بر آن تاثیر خواهند گذاشت. فاصله بین قاب ها نیز اهمیت دارد. در صورتی که این فاصله خیلی زیاد شود، وزن سقف سوله نیز افزایش می یابد.

عرض استاندارد سوله

دهانه هر سوله باید بین ۲۰ تا ۳۵ متر باشد. با توجه به اینکه در ساخت سوله از جرثقیل یا نیم طبقه استفاده می شود، میزان آهن مصرفی متفاوت خواهد بود. بهتر است بدانید این جرثقیل ها سقفی بوده و مختص خود سوله می باشند.

ارتفاع استاندارد سوله

ارتفاع استاندارد سوله باید بین ۴ تا ۲۵ متر باشد. در ایران سوله ها بیشتر با ارتفاع بین ۶ تا ۱۲ متر ساخته میشوند. این استاندارد ارتفاع برای کناره های سوله بوده و ارتفاع از زمین تا تاج سوله نمی باشد. ارتفاع مناسب برای تاج سوله معمولا براساس ضوابط خاصی با توجه به دهانه و شیب تعیین میشود. اصولا برای ساخت سوله ارتفاع کنار سوله یا شانه سوله را ۶ متر در نظر میگیرند. اگر قرار باشد جرثقیل بیشتر از ۱۰ تن استفاده شود، این ارتفاع بیشتر از ۸ متر تغییر میکند. هرچند برای موارد خاصی از کاربردهای صنعتی ارتفاع سوله تا ۲۰ متر نیز تعیین میشود.

شیب استاندارد سوله

شیب سوله استاندارد بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مشخص شده است. برای سوله هایی با دهانه کوچک شیب ۲۰ درصد و برای سوله هایی با دهانه بزرگ شیب ۱۵ درصد و برای سوله هایی با دهانه خیلی بزرگ شیب ۱۰ درصد تعیین شده است. بعضی از مناطق استانداردهای خاصی دارند؛ مثلا در مناطقی که بارش برف زیاد است، شیب سوله نباید از ۱۵ درصد کمتر شود و اگر عرض یا دهانه سوله مشخصا بزرگتر باشند، باید شیبه سوله کمتر محاسبه شود. رعایت ضوابط مهندسی برای این امر بسیار حائژ اهمیت است.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره استانداردهای لازم برای ساخت سوله صحبت کردیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5301850

منبع: مهر

کلیدواژه: واحد صنعتی کسب و کار سوله بحران شرکت هواوی کسب و کار هواوی موبایل دستبند هوشمند صنعت خودروسازی گروه خودروسازی سایپا لیزر اپلیکیشن ساعت هوشمند گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش خودرو اسنپ قرعه کشی خودرو استفاده می کنند استاندارد سوله سوله استاندارد استفاده می شود برای سوله نوع پوشش ساخت سوله توری مرغی برای ساخت پشم شیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها

پیشکسوت باشگاه استقلال بر این اعتقاد است که شناخت حمید مطهری سرمربی تراکتور از آبی‌پوشان در دیدار فردا به سرخپوشان تبریزی کمک خواهد کرد. - اخبار ورزشی -

بهتاش فریبا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره تقابل استقلال با تراکتور در تبریز گفت: این یکی از بازی‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در قهرمانی استقلال در این فصل داشته باشد و البته نتیجه بازی پرسپولیس - سپاهان هم مهم است. بازی‌های تراکتور و استقلال معمولاً از لحاظ فنی بازی‌های خوبی بوده و این بار بحث امتیاز گرفتن برای استقلال بسیار مهم است.

طی شدن 80 درصد راه قهرمانی استقلال با شکست تراکتور

 

مربی پیشین تیم فوتبال استقلال در ادامه یادآور شد: شرایط تراکتور هم بعد از آمدن حمید مطهری متفاوت شده است. البته این مربی برای پیاده کردن تفکراتش نیاز به زمان دارد، ولی مسئله مثبت برای تراکتور این است که مطهری به خوبی استقلال را می‌شناسد. حالا باید دید در زمین مسابقه چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.

وی در مورد اینکه شانس کدام تیم برای برد بیشتر است، تأکید کرد: هر دو تیم شانس برد دارند، ولی اگر بازی در تهران برگزار می‌شد قطعاً شانس استقلال را بیشتر می‌دانستم. بازی در زمین تراکتور و برابر هواداران این تیم سخت است، ولی استقلال شرایط روحی خوبی دارد. از طرفی سرنوشت قهرمانی استقلال هم دست خودش است و اعضای تیم می‌دانند که از بازی‌های باقیمانده از جمله بازی مقابل تراکتور چه می‌خواهند.

فریبا راجع به اینکه تراکتور در دو فصل اخیر در اکثر بازی‌های بزرگ، نتایج خوبی برابر رقیبان مستقیمش نگرفته است، تصریح کرد: به هر حال این آمار دروغ نیست و تراکتوری‌ها باید خودشان کالبدشکافی کنند که چرا در بازی‌های بزرگ نتایح خوبی نگرفته‌اند. شاید آنها از لحاظ روحی آماده چنین بازی‌هایی نیستند.

پیشکسوت باشگاه استقلال در مورد اینکه شانس قهرمانی این تیم بیشتر است یا پرسپولیس، اظهار داشت: استقلال یک امتیاز بیشتر دارد و با همین دست فرمان جلو برود، قهرمان خواهد شد. اگر استقلال نتیجه بگیرد نتایج دیگر تیم‌ها مهم نیست، در شرایط فعلی شانس قهرمانی استقلال بیشتر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • شرکت هسل دیزاین
  • ویژگی پالت پلاستیکی استاندارد چیست ؟
  • ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها
  • ساختمان اورژانس، پد آشیانه بالگرد و سوله بحران ساخته می‌شود
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • نحوه انتخاب چوب ترموود