Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، با افزایش شدید موارد کووید-۱۹ در جهان، گزینه‌های کمی برای درمان بیماران مبتلا به سارس-کوو-۲ در دسترس است، اما تحقیقات جدید دانشگاه جورجیا امیدواری برای یک درمان مناسب را برای مبارزه با این بیماری که بیش از ۴ میلیون نفر را در سراسر جهان قربانی کرده است، ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه که در Nature's Reports منتشر شده است نشان داد که پروبنسید دارای خواص ضد ویروسی وسیعی است که آن را به کاندید اصلی مبارزه با عفونت سارس-کوو-۲ بلکه سایر ویروس‌های شایع و کشنده تنفسی مانند RSV و آنفلوآنزا تبدیل کرده است.

پروبنسید یک داروی مورد تایید FDA است که عمدتا برای درمان نقرس استفاده می‌شود و در حال حاضر به طور گسترده در کشورهایی مانند آمریکا در دسترس است. این دارو بیش از ۴۰ سال است که در بازار موجود است و حداقل عوارض جانبی را دارد.

رالف تریپ، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق برجسته واکسن و درمان GRA در دانشکده دامپزشکی UGA می‌گوید: واقعا هیچ چیزی برای مبارزه ایمن با این ویروس‌ها وجود ندارد. این ضد ویروس برای همه ویروس‌های تنفسی RNA که ما آزمایش کرده‌ایم، از جمله سارس-کوو-۲، کار می‌کند. RSV، کرونا و آنفلوآنزا در یک فصل منتشر می‌شوند. در انتها می‌توانید با استفاده از این داروی خوراکی به طور بالقوه عفونت و بیماری را کاهش دهید.

جلوگیری از  تکثیر ویروس

ویروس‌ها با تجمع سلول‌های خود شخص در تکثیر و تولید بیشتر ویروس عمل می‌کنند. پروبنسید این فرآیند تکثیر را مسدود کرده و از آلوده شدن ویروس به سلول‌های فرد جلوگیری می‌کند.

در توسعه بالینی در شرکت دارویی TrippBio، تریپ نشان داد که این دارو به عنوان پیشگیری کننده قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس و به عنوان یک درمان پس از قرار گرفتن در معرض در مدل‌های حیوانی در برابر سارس-کوو-۲ و آنفلوآنزا عمل می‌کند. این دارو همچنین در مبارزه با RSV در شرایط آزمایشگاهی موثر بوده و مطالعات در حال انجام است.

اگرچه این دارو در درجه اول پس از مثبت شدن ویروس در فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یافته‌های پیشگیرانه به این معنی است که افرادی که در معرض تماس قرار دارند نیز می‌توانند به طور بالقوه از این دارو برای جلوگیری از بیماری استفاده کنند.

گزینه‌های درمانی کووید-۱۹ محدود است

درمان‌های فعلی برای بیماران مبتلا به بیماری شدید کووید-۱۹، رمدیسیویر و آنتی بادی‌های مونوکلونال، تنها از طریق IV انجام می‌شود؛ و زمانی که یک بیمار مبتلا به کووید به آن‌ها نیاز دارد، اغلب دیر است.

تریپ گفت: این درمان‌ها تا حدی در برابر سارس-کوو-۲ موثر بوده‌اند، اما بسیار گران هستند و دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است. در واقعیت، تنها تعداد انگشت شماری از گزینه‌ها وجود دارند که می‌توانند به دلیل هزینه، محدودیت استفاده از IV و عدم دسترسی به آن‌ها استفاده شوند. این برای جهان چندان مفید نیست.

پروبنسید، از سوی دیگر به طور گسترده‌ای در دسترس است. پزشکان مراقبت‌های اولیه می‌توانند قرصی را برای بیماران تجویز کنند و آن‌ها می‌توانند آن را در داروخانه محلی خود تهیه کنند.

استفاده مجدد از دارو‌هایی که قبلا تایید شده‌اند برای مقابله با یک مشکل رایج است. به عنوان مثال، رمدیسیویر در ابتدا برای مبارزه با ویروس ابولا در نظر گرفته شده بود، اما هنگامی که در مبارزه با ویروس کرونا کارآیی خود را نشان داد، برای نبرد با کووید-۱۹ کاندید شد.

پروبنسید علاوه بر جلوگیری از بیماری قبل از شروع، ممکن است اثر درمان‌های دیگر را نیز افزایش دهد. پروبنسید در حال حاضر برای افزایش قدرت برخی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، بنابراین ممکن است این دارو در کنار سایر درمان‌های کووید-۱۹ نیز کار کند.

اکنون محققان در حال بررسی این هستند که چه دوزی از پروبنسید می‌تواند بیشترین تاثیر را در مبارزه با ویروس‌ها در افراد داشته باشد. TrippBio قرار است آزمایش‌های بالینی دارو را در طول سال آغاز کند.

تریپ گفت: RSV سارس-کوو-۲ و آنفلوآنزا تاثیر زیادی بر سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان دارند. پروبنسید یک اثر ضد ویروسی قوی در برابر این ویروس‌ها دارد و با آسودگی خاطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید 

تست سه داروی درمان کرونا در مطالعه جهانی

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داروی کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا سارس کوو ۲ کووید ۱۹ ویروس ها درمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۵۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه جدی برای مقابله با فساد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه های این هفته نماز جمعه افزود : اگر حرام خوری و ربا رواج پیدا کند، آن جامعه نمی تواند قرآنی باشد، چراکه این جامعه آلوده است، قرآن نیز بارها بیان کرده که فهم این کتاب بر روی افراد پاک و طاهر اثر می گذارد، بنابراین باید فساد نباشد و حلال خوری در جامعه رواج یابد تا معارف دین را دریافت کنیم، رهبر معظم انقلاب از آن جهت مبارزه با فساد را جدی گرفتند که ما پذیرش بیشتری نسبت به دین داشته باشیم.

وی گفت : سفر رییس جمهور به کشور پاکستان موجب امنیت بیشتر جمهوری اسلامی در سرتاسر مرزهای ایران شد.

امام جمعه قزوین افزود : در سفر رییس جمهور به سریلانکا به غیر از مبادلات تجاری و مالی بین ۲ کشور، تولید فناوری با کمک متخصصان زبردست جمهوری اسلامی در ساخت سد آبی موجب حفظ آبروی علمی و مهندسی ایران شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه آمریکا با شکست‌های پشت سرهم مواجه شده است، ادامه داد: آمریکا دشمنان قسم خورده خدا و مردم سالها پیش در همین روزها در جنگ ویتنام شکست خورد، درحالی که در جاهای دیگر جهان جولان می داد.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان کشوری تا دندان مسلح در ایران اسلامی طعم واقعی شکست را چشید، آن‌ها در مقابل حرکت و حضور مردم ایران و تظاهرات و راهپیمایی که با دستان خالی انجام می‌شد، شکست خوردند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: آمریکا تصور می کرد که عراق را تسخیر کرده و آن را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کرده است، اما به لطف بسیج مردمی و حرکت مردم عراق، این کشور استکباری به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد، البته در افغانستان نیز شاهد شکست حقیقی آمریکا بودیم، حتی در یمن که مردم چیزی نداشتند مجددا آمریکایی ها شکست خوردند، این روند شکست در لبنان، غزه و سوریه ادامه داشت و ایادی تحت اوامر این ها مثل داعش نیز به برکت جنبش مقاومت از بین رفت.

نماینده ولی فقیه در استان  به هفته معلم و سالروز شهادت استاد مطهری اشاره کرد و گفت: وقتی کتاب های این شهید بزرگوار را بخوانیم، نمک گیر شده و علاقه مند مطالب او می شویم، هنگامی که کتاب‌های شهید مطهری را می خوانید، دیگر توان کنار گذاشتن آن را ندارید، چون قلب و منطق ما را راضی می کند، حضرت امام صادق (ع) نیز بارها تاکید داشتند که اگر خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد نور ایمان را درون او روشن می کند که شهید مطهری یکی از همین بندگان خداوند بود.

امام جمعه قزوین به روز کار و کارگر اشاره کرد و یادآور شد: استان قزوین مانند استان‌های دیگر کشور از نعمت با برکت کارگر برخوردار است، به تاسی از رسول خدا (ص) دست کارگران را می بوسیم و باید مشکلات و خانواده آن‌ها که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، برطرف شده و همواره شاد و سلامت باشند، کارگران همان افتخار جامعه ایران هستند، رسول اکرم (ص)‌ تلاش و کسب روزی حلال یک کارگر را همانند مجاهدت در راه خدا تشبیه کرده و رهبر معظم انقلاب نیز رکن اصلی اقتصاد و اقتدار کشور را کارگران می داند.

وی در ادامه به سالروز فتح اندلس اشاره کرد و گفت: مسلمانان اندلس در اوج شکوه بودند و آثار این مسلمانان هنوز مایه افتخار آن جغرافیا قرار دارد، اما دشمن نقشه کشید و بی حیایی و بی حجابی را همراه مشروبات الکلی و بی بندوباری بین جوانان اندلس ترویج کرد و بلای خانمان سوز را همانند ویروس بین مردم گسترش داد که یک مرتبه تمام عزت و اقتدار آن‌ها فروریخت و دشمن بر آن‌ها سیطره یافت.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: کرد: از مدیران دستگاه قضایی قزوین، نیروهای انتظامی، بسیج مردمی و بانوان امر به معروف و نهی از منکر که وارد میدان شدند و با بدحجابان مثل خواهر و فرزند خودشان رفتار و مدارا کردند، تقدیر و تشکر داریم، از همان بانوانی که به تذکرات دلسوزان توجه کردند و رفتار خودشان را تغییر دادند نیز تقدیر و تشکر می کنیم، چراکه اعتقاد داریم عفاف و حجاب نشانه استقلال، فرهنگ متعالی، پاکدامنی بانوان، سربلندی ایران و پایگاه معنوی برای پرورش نسل های پر افتخار جمهوری اسلامی است.

وی در پایان روز جهانی مطبوعات، ورزش پهلوانی، ایمنی حمل و نقل و شوراها را گرامی داشت و برای مجموعه دست اندرکاران آن آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟