Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ در اعماق زمین، عناصر رادیواکتیو مولکول‌های آب را متلاشی  و موادی را تولید می‌کنند. این مواد که به رادیولیز معروف است، می‌توانند زندگی زیرزمینی را تقویت کنند. رادیولیزها، میلیون‌ها تا میلیارد‌ها سال باکتری‌ها را در شکاف‌های جدا شده و پر از آب و منافذ سنگی  روی زمین حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک مطالعه  در Astrobiology منتشر شده که ادعا می‌کند  رادیولیز می‌تواند به زندگی میکروبی در زیرسطح مریخ کمک کند.

محیطی که بیشترین شانس را برای زندگی در مریخ دارد در کدام منطقه این کره سرخ است؟ 

طوفان‌های گرد و غبار، پرتو‌های کیهانی و باد‌های خورشیدی سطح سیاره سرخ را تخریب می‌کنند. جسی تارناس، دانشمند سیاره‌ای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: "محیطی که بیشترین شانس را برای زندگی در مریخ دارد، زیرسطحی است. " بررسی زیرسطح مریخ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند آیا حیات در آنجا وجود دارد یا خیر و بهترین نمونه‌های زیرسطحی موجود شهاب سنگ‌های مریخی هستند که بر روی زمین فرود آمده اند.

ترناس و همکارانش اندازه دانه‌ها، ترکیب مواد معدنی و فراوانی عناصر رادیواکتیو در شهاب سنگ‌های مریخ را ارزیابی کردند و تخلخل پوسته مریخ را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و مریخ نورد تخمین زدند. آن‌ها این ویژگی‌ها را به یک مدل کامپیوتری متصل کردند که رادیولیز را شبیه سازی می‌کرد تا ببیند این فرآیند می‌تواند گاز هیدروژن و سولفات‌ها را تولید کند یا خیر. محققان گزارش می‌دهند که در صورت وجود آب، رادیولیز در زیر سطح مریخ می‌تواند میلیارد‌ها سال جوامع میکروبی را حفظ کند.

دانشمندان قبلاً رادیولیز مریخ را مطالعه کرده بودند، اما این اولین برآوردی است که با استفاده از سنگ‌های مریخ برای تعیین میزان قابلیت سکونت زیرسطحی این سیاره انجام شده است. تارناس و همکارانش همچنین غنای بالقوه حیات در زیرسطح مریخ را ارزیابی کردند و دریافتند که در یک کیلوگرم سنگ یک میلیون میکروب وجود دارد.

بیشتر بخوانید

خاک مریخ می‌تواند باعث بروز فاجعه بیولوژیکی در زمین شود

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضا نورد کره مریخ مریخ می تواند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گاز متان در سیاره سرخ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا گازی را در مریخ شناسایی کرده که توسط موجودات زنده روی زمین تولید می‌شود و با این کشف، دانشمندان درباره ذخایر پنهانی سیاره گیج شده‌اند.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا بار‌ها متان را در مریخ، به ویژه در نزدیکی محل فرود آن در داخل دهانه گیل با عرض ۹۶ مایل (۱۵۴ کیلومتر) شناسایی کرده است.

بنابر داده‌های به دست آمده، متان در مریخ رفتار نامنظمی دارد. فقط در شب یافت می‌شود و به صورت فصلی در نوسان است و به طور غیرمنتظره‌ای به سطوح ۴۰ برابر بیشتر از حد معمول افزایش می‌یابد. 

نکته قابل توجه دیگر این است که متان به مقدار قابل توجهی در جو مریخ وجود ندارد و در سایر مناطق سیاره سرخ در نزدیکی سطح نیز رصد نشده است.

گروهی از محققان ناسا به رهبری الکساندر پاولوف، دانشمند حوزه سیاره‌شناسی می‌گویند، احتمالا متان زیر نمک جامد قرار دارد و تنها زمانی از آن خارج شود که دما در مریخ افزایش یابد، بدین شکل که دمای زیاد در طول روز پوسته را تضعیف می‌کند و به آزادسازی این گاز منجر می‌شود، امکان دیگری که در نظر گرفته می‌شود این است که وزن سنگین مریخ‌نورد کنجکاوی هنگام حرکت آن بر روی سطح پوسته را می‌شکند و به متان اجازه انتشار می‌دهد.

تا کنون تشخیص متان در جوی مریخ موضوع حیاتی برای دانشمندان و محققان بوده است، چراکه وجود این گاز ممکن است نشان‌دهنده وجود فعالیت موجودات زنده بر روی سیاره باشد، اما به نظر می‌رسد که این نوع از گاز که توسط کنجکاوی شناسایی شده نشان فعالیت موجودات زنده نیست و احتمالاً از فعالیت‌هایی نظیر تجزیه آلی مواد زیرسطحی برمی‌آید. به عبارت دیگر، ممکن است  مریخ‌نورد کنجکاوی در حقیقت برخورد متان را از زیرسطح مریخ شناسایی کرده باشد.

این یافته‌های جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که متان در مریخ از کجا می‌آید و چگونه تولید می‌شود؛ این موضوع می‌تواند به بررسی ماهواره‌ها و نهاد‌های دیگر برای تحقیقات آینده درباره این سیاره بیانجامد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟