Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@00:02:28 GMT

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۵۴۷۴

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله*: چند اصل اساسی داشته باشد بی‌شک یکی از مهم‌ترین‌هایش توجه به ارائه‌ی الگوهای درست، واقعی و باورپذیر است. به‌ویژه زمانی که پای مفاهیم ارزشی و اعتقادی به میان می‌آید.
قاعدتاً هرچه مباحث تخصصی‌تر می‌شوند، تولیدکنندگان نیز می‌بایست آگاهانه‌تر، باریک‌بین‌تر و سنجیده‌تر عمل کنند.
در کشورهای پیشرفته دنیا در ردیف بودجه‌ سالیانه‌، آموزش و پرورش عمومی و هرآنچه به شکل مستقیم و غیرمستقیم به آن ارتباط پیدا می‌کند، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به حقوق مادی و معنوی مربیان مهدکودک و معلمان دبستان به دلیل همین حساسیت شغلی توجه ویژه می‌شود.

پینوکیو به همه ما یاد داد دروغ نگوییم
در تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان "سرگرمی" اصل مهم دیگر است.
همین میزان از اهمیت را می‌توان در آثار کمپانی‌های بزرگ و معتبر تولید انیمیشن در آمریکا و اروپا به روشنی مشاهده کرد.
به دوستانم پیشنهاد می‌کنم دست‌کم تولیدات کمپانی «دیزنی» را برای نمونه تماشا کنند.
پینوکیو که از جمله محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی دنیاست به چند نسل یاد داد دروغ گفتن، چیزی را در وجودشان زشت می‌کند.
۱۰۵ پویانمایی دیگر از این کمپانی را اضافه کنید به این اثر که هر کدام در دنیایی متفاوت سعی کرده‌اند برای کودکان و نوجوانان ایجاد سرگرمی و الگوسازی کنند و اغلب با توفیقات فرآوان همراه بوده‌اند.
تولید هر اثری برای رده‌های سنی کودک و نوجوان
نیاز به تخصص ویژه‌تری نسبت به دیگر گروه‌های سنی دارد و البته پیش از تولید اثر در این محدوده، نیاز داریم مخاطب را بشناسیم و این شناخت به درک بهتر و شناخت معقول‌تر از ویژگی‌ها، نیازها، علاقمندی‌ها و توانایی‌های این گروه سنی کمک می‌کند.
و باید بدانیم که بخشی از این تخصص در اختیار روان‌شناسان و رفتارشناسان کودک ونوجوان است.
اگر فکر می‌کنید این میزان از وسواس و مطالعه و مشورت برای یک اثر زیاده‌روی و بی‌مورد است باید بگویم دقیقاً به تفاوت تولیدات موفق این عرصه در دنیا و دیگر تولیداتی که با اقبال کمتری روبرو شده‌اند اشاره کرده‌اید.
خلاصه کلام این‌که برای تولید تصویر، کتاب، موسیقی، بازی و … برای این محدوده‌ سنی چیزی بیشتر از «تصور تخصص» لازم است و میزان هوشمندی و کارآمدی تولیدکنندگان اثر را می‌توان از محصولی که ارائه می‌کنند فهمید و این نیازی به ارائه‌ رزومه و مدرک ندارد.

برای کودک یا با موضوع کودک؟ مسئله این است!
نکته ظریف دیگری که به نظرم می‌آید، ساخت اثر با موضوع کودک و نوجوان و ساخت اثر برای کودک و نوجوان است که خیلی وقت‌ها سازندگان، دچار سردرگمی و ابهام می‌شوند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. مفاهیم، موضوعات، کلمات، تصاویر و … برای کودک و نوجوان تفاوت دارند.
مثلاً یک کودک به طور عام از «مرگ»، درک متفاوتی نسبت به ما دارد چه رسد به شهادت یا انواع دیگر مرگ‌ها. برداشت کودک و نوجوان از «تاریخ» با برداشت بزرگسالان تفاوت فاحش دارد. ما اگر اثری را برای کودک و نوجوان تولید می‌کنیم باید با شکل جهان‌بینی او و میزان درک و توانایی ذهنی او هم‌خوانی داشته باشد. خیلی وقت‌ها سوژه نوجوان است، اما اثر بزرگسال!
حتماً این جمله را شنیده‌اید که آموزش در کودکی، هم‌چون نوشتن بر سنگ است و دست بردن در سنگ‌نوشته کار آسانی نیست و این یعنی اگر برای کودک ونوجوان اثری تولید می‌کنیم باید آن هزار نکته باریک‌تر ز مو را نیز در نظر بگیریم.
کودک و نوجوان وقتی یک فیلم را می‌بینند، فقط از قصه آن فیلم تاثیر نمی‌گیرند. پوشش بازیگر، تکیه‌کلام، طرز راه رفتن و همه‌ نکاتی که ممکن است حتی به ذهن ما هم نرسیده باشد از چشم مخاطب نوجوان دور نمی‌ماند.

جای سبزه عید سانسوریا نگذارید!
نکته دیگر، حفظ و انتقال مبانی فرهنگی، تاریخی، دینی و ملی در تولید آثار کودک و نوجوان است. ما هیچ‌وقت برای این‌که کودک یا نوجوان‌مان آیین نوروز را یاد بگیرد و به سفره‌ هفت‌سین علاقه پیدا کند جای سبزه را با گیاه سانسوریا عوض نمی‌کنیم! ممکن است به سفره زینت‌های دیگری را برای جذب نوجوان تازه با سنت آشنا شده اضافه کنیم. اما چیزی از اصول را حذف یا جابه‌جا نمی‌کنیم.
یا اگر بخواهیم به کودک یا نوجوانمان نماز را آموزش بدهیم، برای جذابیت نماز چیزی از نوبت‌ها و رکعت‌ها کم نمی‌کنیم، ولی می‌توانیم به فراخور حال فرزندمان او را تشویق کنیم.
اگر حماسه و مرثیه امام حسین (علیه السلام) را یک فرهنگ بدانیم، برای شناساندن این فرهنگ به نسل تازه، اجازه‌ تغییر اصول را نداریم. می‌توانیم جای کتیبه و شعر محتشم را با چیزی عوض کنیم اما جایگزین باید با دقت فراوانی انتخاب شود.
ضمن این‌که وظیفه انتقال صحیح فرهنگ و تاریخ و آیین را به نسل بعد از خودمان داریم، برای افزودن هر عنصری به این سلسله باید دقت صدچندان به خرج دهیم.
راست‌ش حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد که مجال وسیع‌تری را می‌طلبد اما در مورد موزیک‌ویدیوی «دهه‌هشتادی‌ها»:
به دوستانی که از این موزیک ویدیو با اشکال عجیب و غریب تعریف و تمجید کردند می‌گویم، تعریف‌های فرقه‌ای هیچ‌گاه کمکی به پیشرفت نمی‌کند.
و به کسانی که از روی غرض سخن گفتند می‌گویم، هیچ‌چیز جای انتقاد حرفه‌ای را نمی‌گیرد.
و به سازندگان این اثر عرض می‌کنم که به تعریف‌های دوستان و انتقادات دشمنان نگاه نکنید.
اما در این میان دست دوستان منتقد را ببوسید.

نویسنده: امیر تیموری

کد خبر 5301792

منبع: مهر

کلیدواژه: پینوکیو کمپانی دیزنی کودکان موسیقی ایرانی کتاب مداحی صفحه اول روزنامه ها مطبوعات ایران دکه روزنامه پنجشیر رژیم صهیونیستی فرار زندانیان فلسطین احمد مسعود زندان جلبوع طالبان توییتر شبکه شاد گرافیک برای کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد

به گزارش صدای ایران از شفقنا، عیسی زارع‌پور درباره «پیرو اظهارات اخیر مدیر یکی از اپراتور‌های اینترنتی که مشکل شبکه را ناشی از استفاده از مودم‌های تولید داخل دانسته است، آیا این موضوع را بهانه تراشی اپراتور‌ها برای واردات مودم‌های ارزان قیمت و کارکرده چینی نمی‌دانید؟ و در راستای حمایت از تولید داخل چه برخوردی با این اپراتور داشته اید؟» گفت: بحثی که ایشان مطرح کرده در مورد مودم‌های فیبرنوری است که کلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مشترک دارد.

وی ادامه داد: موضوعی که مدیر این اپراتور مطرح کرده، عمومیت ندارد و دغدغه شخصی ایشان بوده از سوی دیگر مودم‌های تولید داخل قابلیت‌هایی که دارند، قابلیت‌هایی نیست که بتوانند سرعت‌های بالا داشته باشند.

زارع پور گفت: بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است، چون همین الان مودم‌های خارجی هم اگر نتوانند در فرکانس ۲.۴ کار کنند که فرکانس معمول وای فای است، سرعت بیش از ۱۰۰ گیگاهرتز را نمی‌توانند ارایه دهند. فرکانس ۶.۵ که استاندار وای فای ۶ و ۷ هست، می‌تواند از طریق سرعت‌های تا یک گیگ هم ارایه دهد. در حال حاضر وای فای ۷ استاندارد جدید تا ۱۰ گیک هم می‌تواند ارایه دهد. مودم باید مودمی باشد که این قابلیت را داشته باشد.

وی توضیح داد: برخی از مودم‌های تولید داخل این فرکانس‌ها را ساپورت نمی‌کنند، ولی اکنون در برنامه تولید شرکت یا سازنده مودم هست و باید هم حواسمان به تولید داخل باشد و هم از سوی دیگر باید محصولی که تولید می‌شود، کیفیت داشته باشد و قابلیت‌هایی که دارد قابلیت‌هایی باشد که متناسب با نیاز کاربران باشد.

زارع پور بیان کرد: مشکل از مودم نیست، در حال حاضر شبکه این قابلیت را دارد پیدا می‌کند و در شهر‌هایی که فیبرنوری راه می‌افتد، مشترکینی که فیبرنوری می‌گیرند می‌توانند سرعت تا هزار بگیرند، اما مودم فعلی که اکنون در بازار هست، ممکن است که این قابلیت را پشتیبانی نکند لذا نیازمند این هستیم که هم تولیدکنندگان محصولات خود را ارتقا دهند و اگر هم نیاز بود، تا وقتی تولید داخل به نقطه‌ای می‌رسد که این نیاز را برطرف کند، از طریق واردات، نیاز‌ها تأمین می‌شود.


دیگر خبرها

  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟