Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:50:03 GMT

کشت ارزن؛ مرهمی بر کمبود علوفه دامی در سلطانیه

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۵۵۶۹

کشت ارزن؛ مرهمی بر کمبود علوفه دامی در سلطانیه

ایسنا/زنجان رئیس جهادکشاورزی سلطانیه گفت: کشت ارزن می‌تواند راهکاری موثر در رفع نیاز دامداران به علوفه باشد.

علیرضا اسداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کشت ارزن علوفه‌ای در سلطانیه، عنوان کرد: این گیاه برای اولین‌بار در منطقه کشت می‌شود و گیاه جدید علوفه‌ای است که قبلاً در الگوی کشت منطقه نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با توجه به بحران کم‌آبی تلاش می‌کنیم کشت ارزن وارد الگوی کشت کشاورزان سلطانیه‌ای شود، تصریح کرد: از مزایای ارزن این است که هم از علوفه و هم از دانه آن می‌توان استفاده کرد و به عبارت بهتر یک کاشت چند منظوره است.

این مسئول با بیان اینکه ارزن محصول ۶۰ روز است، یعنی از زمان کاشت تا برداشت آن فقط ۶۰ زمان می‌برد، اظهار کرد: نیاز آبی کم و زمان بهره‌برداری اندک از مزایایی است که می‌تواند کشاورزان را به سمت کشت این محصول سوق دهد.

اسداللهی با بیان اینکه این رقم با توجه به توانایی تولید علوفه سبز در کوتاه‌مدت برای کشت در اقلیم‌های مختلف کشور و نیز استان زنجان توصیه می‌شود، متذکر شد: در مدت زمان کشت این محصول نیز بیماری خاصی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد علوفه سبز و دانه رقم پیشاهنگ در شرایط تحقیقاتی به ترتیب ۳۵ و یک و نیم تن در هکتار است، ادامه داد: پتانسیل تولید این محصول در شرایط مطلوب زراعی رکورد ۴۰ تن در هکتار فضای سبز و ۲.۵ تن در هکتار دانه نیز قابل استحصال است.

مدیر جهادکشاورزی سلطانیه با اشاره به کمبود بارش‌ها و کمبود علوفه در سال‌جاری که دامداران را با مشکل مواجه ساخت، خاطرنشان کرد: اهتمام به کشت ارزن می‌تواند راهکار موثری در رفع نیاز علوفه مورد نیاز دام باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان علوفه کشت ارزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۵۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر گزارش مرکز آمار، جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راس برآورد شده که ۱۸ میلیون راس آن آماده کشتار است، درحالیکه سال های گذشته ۷ تا ۷.۵ میلیون راس بود.

 به گفته او، با توجه به حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل، قیمت روند کاهشی به خود گرفته است.

پوریان متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هرکیلو لاشه گوساله و گوسفند ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: طی ماه‌های اخیر با افزایش جمعیت دامی و رشد توزیع دام زنده در مراکز عرضه، قیمت گوشت قرمز روند کاهشی به خود می گیرد که می تواند با گوشت وارداتی قابل رقابت باشد.

به گفته او، با توجه به افزایش جمعیت دام زنده کشور نسبت به سال گذشته و گرم شدن هوا نگهداری جمعیت دامی مازاد داخلی برای دامداران و دامپروران نگران کننده شده است.

پوریان گفت: با توجه به اشباع بازار، رایزنی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی در راستای خرید حمایتی دام‌توسط پشتیبانی لمور دام و صادرات دام در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن