Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:50:38 GMT

محصولاتی که با سیلی طوفان بر باد رفت

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۷۵۴۲

محصولاتی که با سیلی طوفان بر باد رفت

ایسنا/خراسان جنوبی طوفان طی امسال کشاورزان بسیاری را ناامید کرده و داغ محصولاتشان را بر دلشان نشانده؛ کشاورزانی که گاه همین یک امید را در زندگی دارند؛ امیدی به سرسبزی یک محصول و باروری یک درخت.

طوفان اکنون بلای دیگری علاوه بر خشکسالی بر زمین‌های کشاورزی است؛ بلایی که زندگی‌های بسیاری را خفه کرده و گردبادی که بر گردن درختان چنبره انداخته تا زندگی محصولات را  دچار اختلال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چه کسی می تواند درک کند افتادن محصولی که هنور نرسیده بر روی زمین چقدر دردناک است؛ چه کسی می‌تواند درک کند حاصل کارش یک شبه از بین رود و چه فردی می‌تواند برای محصولات از دست رفته بر دل کشاورز مرهم باشد؛ آن هم کشاورزی که تمام زندگیش همین محصول است. منشا گرد و خاک در این استان داخلی است و به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان برمی‌گردد. بادهایی که از آن راه گریزی نیست و باید با آن مدارا کرد. 

تداوم وقوع طوفان و گرد و خاک در نوار شرقی استان

جواد لطفی، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از وقوع طوفان و گرد و خاک در نوار شرقی استان خبر داد و گفت: با توجه به وقوع طوفان در نوار شرقی استان، به وجودن آمدن خسارت در این منطقه دور از انتظار نیست و برای امروز هم وزش باد و گرد و خاک در اکثر نقاط استان قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت وزش باد در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود، افزود: دمای هوا در استان از فردا کاهش یافته و هوا خنک‌تر خواهد شد.

لطفی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ ایستگاه هواشناسی در سطح استان فعال هستند که حدود ۲۰ ایستگاه به طور خودکار و شبانه روزی پایش وضعیت جوی را انجام می‌دهند.

خسارت ۴۶۱ میلیون تومانی به بخش کشاورزی

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: امسال علاوه بر خشکسالی، خسارت طوفان را نیز داشته‌ایم که موجب خساراتی جبران ناپذیر به باغات و محصولات استان شد؛ خسارتی که گاه جبرانش طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه ابتدای سال تاکنون طوفان ۴۶۱ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد، افزود: کل مساحت زراعی آسیب دیده ۱۲ هزار هکتار است که بین پنج تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۷.۵ هکتار در بخش باغی  بین یک تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند، تصریح کرد: بیشترین میزان خسارت‌های طوفان مربوط به شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان و نهبندان است.

قوسی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساختی نیز به حدود ۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت ۵ تا ۵۰ درصدی وارد شده است، افزود: به بخش باغی استان ۳۳۶ میلیارد تومان خسارت وارد شده و در این میان، بیشترین خسارت طوفان مربوط به درختان پسته بوده است.

وی با بیان اینکه از این خسارتها ۱۹ میلیارد تومان به بشرویه و ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به باغات فردوس بوده است، تصریح کرد: محصولات باغی پسته، انار، عناب، زرشک و خرما و گلخانه‌ها به ترتیب بیشترین خسارت را در بخش باغی و پنبه بیشترین خسارت را در بخش زراعی از طوفان دیده‌ است.

قوسی خاطرنشان کرد: برای جبران خسارات کشاورزی امسال نیز برنامه حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور برای ارائه تسهیلات کم‌بهره پیگیری شده که در صورت تصویب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طوفان خشكسالي منطقه خراسان جنوبی خراسان جنوبی گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۷۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) سیلی برای زندگی!

(تصاویر) سیلی برای زندگی!

دیگر خبرها

  • خسارت طوفان و تند باد به زیر ساخت و شبکه برق هرمزگان
  • (تصاویر) سیلی برای زندگی!
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • خسارت باران و طوفان به زیرساخت‌های آب، برق و کشاورزی گچساران
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • (ویدیو) طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ خسارت به کشاورزی
  • خسارت به کشاورزان در پی طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم